Jump to content
Annons

Save as projekt


Exil

Recommended Posts

Jag brukar alltid när jag tar hem projekt från studion, spara det som ett projekt, som en säkerhet mot att inga filer ska kunna tappas bort vid överföringen mellan datorerna. Jag väljer då copy på alla alternativ som man får upp och den börjar då sätta igång och bounca alla ljudfiler. Mitt problem nu är att helt plöttsligt har den bytt ut en gitarrmatta och även bytt ut några sångtagningar, mot trumspår från en helt annan låt som jag har spelat in tidigare. Antagligen ligger väl felet i att några filer måste ha hamnat i fel mapp vid inspelningen. Men det vore konstigt eftersom jag inte ändrat inspelningsmapp under inspelningen. Och om jag skulle ha råkat spela in gitarren i fel mapp skulle ju alla gitarrtagningar försvinna, inte bara någon helt random tagning. Jag kan inte se något mönster alls. Sången som vi spelade in i dag var jag även mycket noga med att den skulle hamna i rätt mapp, så det är väldigt lustigt att några sångtagningar har bytts ut. Mycket irriterande när jag trodde save as projekt var helt stensäkert.

Någon som upplevt samma strul någon gång, och vad tror ni det kan bero på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har också upplevt en massa problem med Save As Project.

Jag förklarar utförligt ett av problemen i en annan tråd här på forumet.

Men för att sammanfatta det så har jag drabbats av försvunna filer, filer som följt med när dom inte borde ha gjort det och allmänt småkrångel.

Jag har inte råkat ut för att filer har bytts ut dock, inte i ett "save as project"-sammanhang åtminstone.

Är filerna döpta?

Jag kan tänka mig att det kan bli problem när man sparar som projekt om filerna inte är döpta.

Om du nu är helt säker på att filerna ligger i rätt mapp så är det nog helt poänglöst att spara som projekt tycker jag.

Jag tänker iallafall använda mig så lite som möjligt av den funktionen framöver, iallafall när det handlar om viktiga saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också upplevt en massa problem med Save As Project.

Jag förklarar utförligt ett av problemen i en annan tråd här på forumet.

Men för att sammanfatta det så har jag drabbats av försvunna filer, filer som följt med när dom inte borde ha gjort det och allmänt småkrångel.

Jag har inte råkat ut för att filer har bytts ut dock, inte i ett "save as project"-sammanhang åtminstone.

Är filerna döpta?

Jag kan tänka mig att det kan bli problem när man sparar som projekt om filerna inte är döpta.

Om du nu är helt säker på att filerna ligger i rätt mapp så är det nog helt poänglöst att spara som projekt tycker jag.

Jag tänker iallafall använda mig så lite som möjligt av den funktionen framöver, iallafall när det handlar om viktiga saker.

Jo jag läste din tråd förut och det är onekligen väldigt lustigt, både ditt problem och mitt problem.

Vissa av filerna är döpta och vissa är inte. Också ett konstigt fenomen. Jag trycker på A väljer vart allt ska sparas, skriver i att de ska sparas som vocal till exempel. Men ändå sparas den som "adudio #54" etc. Bara ibland den vill spara i det namn jag döper det till.

Jag har tidigare använt save as projekt på säkerligen 10 låtar utan några problem, har funkat riktigt smidigt. Så det här är första gången, men jag ska i morgon testa att ta hem hela mappen på projektet och se om det fungerar bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Har du ikryssat att den ska döpa efter vad du döper kanalen till så är det inte konstigt att det bara döps ibland.

Men det borde ändå inte vara nåt problem för logic att hitta filerna bara för att du sparar som projekt. Jag antar att du sparar alla filer i låtens mapp osv. Jag har ingen lösning, men tänkte bara påpeka det där med namnvalet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ikryssat att den ska döpa efter vad du döper kanalen till så är det inte konstigt att det bara döps ibland.

Men det borde ändå inte vara nåt problem för logic att hitta filerna bara för att du sparar som projekt. Jag antar att du sparar alla filer i låtens mapp osv. Jag har ingen lösning, men tänkte bara påpeka det där med namnvalet...

Hmm okej så man kan kryssa i så den ska spara efter vad man har döpt kanalen till? Det visste jag inte, vart finns den rutan?

Jag menar nu att när man trycker på A kommer ju rutan upp vart man vill spara sina audiofiler, och så kan man döpa vad ljudfilerna ska döpas till. Till exempel Vocal för sång. Men det funkar lite sisådär 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Funktionen heter "Use Audio Object name for File Name", och den hittar du när du trycker på "A". Alltså i Set Audio Record Path.

Ditt problem beror nog mest på att filerna inte är döpta, men även att Save As Project inte funkar som det ska.

Det är jäkligt tråkigt att det inte funkar som det ska med Save As Project alltså.

Man får väl hoppas på en förbättring i Logic 8

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...