Jump to content
Annons

Growl?


Schizofren

Recommended Posts

Annons

polpotkin här på forumet hade fått till ett sjuhelvetes snyggt bröl ljud på en av hans låtar..:!!!

annars, kompressor, eq kanske ngn effekt typ chorus/flanger eller så, för o feta upp det.. dubba o pitcha ner dubben.. meka så mkt de går!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på de låtar du vill efterlikna och jobba sen med kompressor och eq främst för att skilja det från gitarrer och annant.

Du behöver ju inte tänka på att skilja ut ord och sånt så mkt.

När jag mixade en låt med growl jobbade jag mkt så, och sen la lite reverb bara för att få det levande.

Det ska ju vara ganska varmt och in your face så pre-delay och en del mellanregister kan nog hjälpa för att få in det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack IDF, nu ska vi inte överdriva här. Jag är själv sådär halvnöjd med det soundet.

Men dom flesta brukar tycka att kompressor och åter kompressor är nyckeln till vettigt growl. Jag gjorde så att jag komprimerade så det började dista på vägen in till datorn. (Snygg dist, men såhär i efterhand kanske det blev lite för mycket. Lät mer hardcore än dödsmetall)

Dubbar brukar va rätt vanligt (själv har jag sällan dubbat p.g.a. tidsbrist)

EQ... Snåla inte på diskant, det har en tendens att bli otydligt annars. Locut...

Effekter.. Jadu, jag brukar hålla det rätt torrt om det är dödsmetall, men ibland kan det sitta fint med liiite liite reverb a la rumsklang (inte hall-preset alltså 😄 ) och ibland kan ett väldigt diskret och rätt kort delay funka fint.

Snackar vi Cannibal corpse så kan du ju kopiera ett spår och pitcha ner det ett par toner och försöka blanda in.

Aja, typ.. jag är ingen expert...

EDIT

Vill man lyssna så kan ni gå in på http://www.myspace.com/12gaugedead - ta God of War, den är rätt bra

Redigerat av Polpotkin
Link to comment
Dela på andra sajter

Dubba brukar jag göra för att få ett köttigt growl, skära bort lägre frekvenser med eq och boosta lite air. Inspelningen får man utgå ifrån eftersom det är olika på mikrofoner, sångare och avståndet till micken/proximity-effekt osv. Kompressor och lite delay. Kort och konsist!

Ska se Necrophagist, Misery Index, Burning Skies, och Origin den 15:e februari i Malmö på KB!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaren!

När det gäller kompressor, vad är det egentligen jag ska försöka mosa upp. Attack och gain?

Sedan tänkte jag på reverb. Varje gång jag testar med reverb blir det alltid grötigt och för mycket. Hur gör jag för att bara få lite lite reverb?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaren!

När det gäller kompressor, vad är det egentligen jag ska försöka mosa upp. Attack och gain?

Sedan tänkte jag på reverb. Varje gång jag testar med reverb blir det alltid grötigt och för mycket. Hur gör jag för att bara få lite lite reverb?

om du har tillgång till en kompressor som du kan ställa in o ut volym, så jobba med mycket in o lite ut.. så de distar lite grann!!!

Tack IDF, nu ska vi inte överdriva här. Jag är själv sådär halvnöjd med det soundet.

i like.. yes!

de var grymt!

när ska vi gå ner i studion då??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, jag var väl lite sen igen...

Men en mjuk gate för att särskilja när attackerna kommer följt av en delay (för att bredda och dessutom "ringa" lite in i de partier som är tysta). Sedan än rätt hård kompressor. Jepp, jag gissar bara eftersom jag aldrig har mixat growl live, men det känns som om jag skulle börja ungefär så vid mixern. (Och jodå, jag har bara erfarenhet från live och inte studio... 😄 Men då skjuter man från höften oftast.)

Men enbart kompressor och delay verkar ha fungerat!

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om growl! Min dotter är snart 3 år och hennes musikaliska referenser är väl inte så där jätteutvecklade men idag när mamma Susanne frågade vilken skiva/saga hon ville lyssna på .. Alfons, Pippi, Nalle Puh, Klas Klättermus m. m så ville hon bara lyssna på "Lejonet" och vi funderade på vilken saga som innehåller ett Lejon? Ingen av hennes skivor innehåller ngt Lejon! Jag tänkte efter ett tag och förstod att det måste vara någon av alla dödsmetallplattor som jag brukar spela. Jag satt på en gammal Edge of Sanity platta och hon lös upp och diggade!!!!

Jag är hysat nöjd !!!! Dan Svanö är Lejonet just nu ialla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om growl! Min dotter är snart 3 år och hennes musikaliska referenser är väl inte så där jätteutvecklade men idag när mamma Susanne frågade vilken skiva/saga hon ville lyssna på .. Alfons, Pippi, Nalle Puh, Klas Klättermus m. m så ville hon bara lyssna på "Lejonet" och vi funderade på vilken saga som innehåller ett Lejon? Ingen av hennes skivor innehåller ngt Lejon! Jag tänkte efter ett tag och förstod att det måste vara någon av alla dödsmetallplattor som jag brukar spela. Jag satt på en gammal Edge of Sanity platta och hon lös upp och diggade!!!!

Jag är hysat nöjd !!!! Dan Svanö är Lejonet just nu ialla fall!

😆😆

gulligt... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om growl! Min dotter är snart 3 år och hennes musikaliska referenser är väl inte så där jätteutvecklade men idag när mamma Susanne frågade vilken skiva/saga hon ville lyssna på .. Alfons, Pippi, Nalle Puh, Klas Klättermus m. m så ville hon bara lyssna på "Lejonet" och vi funderade på vilken saga som innehåller ett Lejon? Ingen av hennes skivor innehåller ngt Lejon! Jag tänkte efter ett tag och förstod att det måste vara någon av alla dödsmetallplattor som jag brukar spela. Jag satt på en gammal Edge of Sanity platta och hon lös upp och diggade!!!!

Jag är hysat nöjd !!!! Dan Svanö är Lejonet just nu ialla fall!

😆😆

gulligt... 😎

Kommer ihåg nåt liknande från tiden när grabben var liiiiiten:

- Pappa pappa! (tindrande ögon och stora leendet) ... kan vi inte sätta på en sån där skiva när dom bara skriker hela tiden??

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om growl! Min dotter är snart 3 år och hennes musikaliska referenser är väl inte så där jätteutvecklade men idag när mamma Susanne frågade vilken skiva/saga hon ville lyssna på .. Alfons, Pippi, Nalle Puh, Klas Klättermus m. m så ville hon bara lyssna på "Lejonet" och vi funderade på vilken saga som innehåller ett Lejon? Ingen av hennes skivor innehåller ngt Lejon! Jag tänkte efter ett tag och förstod att det måste vara någon av alla dödsmetallplattor som jag brukar spela. Jag satt på en gammal Edge of Sanity platta och hon lös upp och diggade!!!!

Jag är hysat nöjd !!!! Dan Svanö är Lejonet just nu ialla fall!

😆😆

gulligt... 😎

Kommer ihåg nåt liknande från tiden när grabben var liiiiiten:

- Pappa pappa! (tindrande ögon och stora leendet) ... kan vi inte sätta på en sån där skiva när dom bara skriker hela tiden??

Haha! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...