Jump to content
Annons

Ang. loopar


M.H (oregistrerad)

Recommended Posts

M.H (oregistrerad)

Om man ska skifta mellan två loopar finns det då något sätt att instruera Live att inte byta loop förens den första loopen är slut? Lite som att ha loopar i kö, är det möjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En hyfsat enkel metod är som följer: Lägg alla loopar du vill köa på samma Audio-spår och dubbelklicka sedan på dem i tur och ordning. I Clip-fönstret väljer du sedan för alla loopar "nedåtpilen - Next" under Follow Action. Det medför helt enkelt att Live hoppar vidare till nästa loop när den första har spelats ett visst antal takter. Ett krux är att du _måste_ sätta en längd för hur länge loopen ska spelas i rutan direkt under texten Follow action. Hmm... någon som har en smartare lösning? 🙂

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man bara skall skifta mellan ett par lopar funkar fkar nog mats -s förslag ypperligt

anars finns ju även end action om man skulle vilja använda sig av det med ej loopade samplingar för att skifta...

Ynot

Link to comment
Dela på andra sajter

M.H (oregistrerad)

Blev nog kanske lite knas med den första posten. Tänkte förtydliga lite.

Exempel 1:

Här är låten uppdelad i tre delar. När den kommer fram till loopen kan man (via shortcut) då få

programmet att loopa endast den delen tills man väljer att gå vidare? (detta utan att den byter förens takten/loopen är slut)

Exempel 2:

Här är loopen markerad i låten. Samma förklaring som ovan.

post-66-1170429750.jpg

Vad jag är ute efter är alltså att själv kunna bestämma hur många gånger den loopar och inte ex. antal typ 2, 4, 8 gånger etc. Om detta inte är möjligt kanske det finns något annat program som kan detta? Sökt som fasiken men kan inte hitta något lämpligt program. Kanske har jag missat något?

Link to comment
Dela på andra sajter

M.H (oregistrerad)

Är det då alltså möjligt att (via shortcut) försätta en viss del till att loopa?

Testade med scenes (och shorts) men den byter mitt i takten. Tanken är att göra som i Cubase, man trycker / (vid valt parti) så går den i loopläge. Samma tangent går ur loopläge. Detta är oberoende av takt i Cubase. Där går takten/loopen till slutet innan den byter.

Behöver bara en loop point per låt för att det skall funka som jag har tänkt.

Tittade på videon men det blir inte klarare. Kanske är Live fel program?

Redigerat av M.H
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror snarare att Live är precis RÄTT program om du vill jobba på det här sättet. För att ta ditt exempel skulle jag lägga in intro och vers/refr som separata clips och sedan välja Follow action Nedåtpil för båda två. Vers/refr ställer du in så att den spelar två gånger.

När sedan Live automatisk växlar över till din loop, ska du inte ha någon Follow action för den, vilket får den att gå runt runt tills du klickar på klipppet nedanför (refr/outro). I ovankant, bredvid den grönmarkerade pennan, ställer du in den globala kvantiseringen. Genom att välja tex 1 takt undviker du oönskade byten mitt i en takt.

Läs på lite mer om Live, som hur kvantiseringen funkar, så går det snart upp ett ljus!

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...