Jump to content
Annons

Spela in fler kanaler simultant?


Hemluth

Recommended Posts

Om man har ett l judkort med låt säga 4 ingångar, och vill spela in 8 spår simultant, måste man pensionera det första ljudkortet totalt eller kan man på något vid koppla ihop två stycker så att man adderar deras antal ingångar, eller nåt?

Om inte detta går kanske det vore mest värt att köpa ett ljudkort med 30 ingångar redan från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om man har ett l judkort med låt säga 4 ingångar, och vill spela in 8 spår simultant, måste man pensionera det första ljudkortet totalt eller kan man på något vid koppla ihop två stycker så att man adderar deras antal ingångar, eller nåt?

Om inte detta går kanske det vore mest värt att köpa ett ljudkort med 30 ingångar redan från början.

Nja, beror på vad du har för ljudkort, vissa ljudkort kan man bygga ut, så att man får mer kanaler på samma kort. Men att använda två kort kan bli svårt. Använder du till exempel cubase, så klarar det bara av att köra ett ljudkort i taget.

Ett tips om du är i ljudkortköpartaget, är att köpa ett med kanske 8ingångar eller nått, men som även har en adat-lightpipe ingång. Då kan du senare köpa till en 8kanals preamp som har adatutgång eller motsv, så får du 16kanaler in.

EDIT: Om du vill köpa ett ljudkort så har jag ett sånt här till salu.

Redigerat av Arnesson
Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig om jag har fel någon, men visst funkar det att köra in en adat-lightpipe i en optisk s/pdif ingång?

man kan köra in optisk eller koaxial-kabel till s/pdif.. men ja e inte så säker påa tt du får in mer än två in/ut då!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har ett l judkort med låt säga 4 ingångar, och vill spela in 8 spår simultant, måste man pensionera det första ljudkortet totalt eller kan man på något vid koppla ihop två stycker så att man adderar deras antal ingångar, eller nåt?

Om inte detta går kanske det vore mest värt att köpa ett ljudkort med 30 ingångar redan från början.

Nja, beror på vad du har för ljudkort, vissa ljudkort kan man bygga ut, så att man får mer kanaler på samma kort. Men att använda två kort kan bli svårt. Använder du till exempel cubase, så klarar det bara av att köra ett ljudkort i taget.

Ett tips om du är i ljudkortköpartaget, är att köpa ett med kanske 8ingångar eller nått, men som även har en adat-lightpipe ingång. Då kan du senare köpa till en 8kanals preamp som har adatutgång eller motsv, så får du 16kanaler in.

EDIT: Om du vill köpa ett ljudkort så har jag ett sånt här till salu.

Jag har spelat in i en studio där dom hade kopplat ihop 2 st sånna ljudkort du säljer. så det kan kanske vara ett alternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har ett l judkort med låt säga 4 ingångar, och vill spela in 8 spår simultant, måste man pensionera det första ljudkortet totalt eller kan man på något vid koppla ihop två stycker så att man adderar deras antal ingångar, eller nåt?

Om inte detta går kanske det vore mest värt att köpa ett ljudkort med 30 ingångar redan från början.

har duråd köp protool hd ....

skämt osidå sattsa på ett mer 8 analoga in o light pipe..isåfall

skulle du inte köpa mbox?

ynot

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig om jag har fel någon, men visst funkar det att köra in en adat-lightpipe i en optisk s/pdif ingång?

man kan köra in optisk eller koaxial-kabel till s/pdif.. men ja e inte så säker påa tt du får in mer än två in/ut då!

Lyckades se det själv när jag kollade på wiki... därav den andra editen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har ett l judkort med låt säga 4 ingångar, och vill spela in 8 spår simultant, måste man pensionera det första ljudkortet totalt eller kan man på något vid koppla ihop två stycker så att man adderar deras antal ingångar, eller nåt?

Om inte detta går kanske det vore mest värt att köpa ett ljudkort med 30 ingångar redan från början.

Nja, beror på vad du har för ljudkort, vissa ljudkort kan man bygga ut, så att man får mer kanaler på samma kort. Men att använda två kort kan bli svårt. Använder du till exempel cubase, så klarar det bara av att köra ett ljudkort i taget.

Ett tips om du är i ljudkortköpartaget, är att köpa ett med kanske 8ingångar eller nått, men som även har en adat-lightpipe ingång. Då kan du senare köpa till en 8kanals preamp som har adatutgång eller motsv, så får du 16kanaler in.

EDIT: Om du vill köpa ett ljudkort så har jag ett sånt här till salu.

Jag har spelat in i en studio där dom hade kopplat ihop 2 st sånna ljudkort du säljer. så det kan kanske vara ett alternativ?

Hmm, jo det är ju om han lyckas hitta en sån här till begagnad någon annan stans. Det är ju ett väldigt bra ljudkort, även om det har några år på nacken.

Edit: ber om ursäkt för dubbelposten.. är lite för trött för att få sitta här på forumet och kladda.

Redigerat av Arnesson
Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig om jag har fel någon, men visst funkar det att köra in en adat-lightpipe i en optisk s/pdif ingång?

man kan köra in optisk eller koaxial-kabel till s/pdif.. men ja e inte så säker påa tt du får in mer än två in/ut då!

Lyckades se det själv när jag kollade på wiki... därav den andra editen...

så kan de gå ibland.. 😄

eller varför inte ett beggat digi001..finns för en tusing idag!!

edit: tänk på att det kostade 13000 när de kom!!

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig om jag har fel någon, men visst funkar det att köra in en adat-lightpipe i en optisk s/pdif ingång?

man kan köra in optisk eller koaxial-kabel till s/pdif.. men ja e inte så säker påa tt du får in mer än två in/ut då!

Lyckades se det själv när jag kollade på wiki... därav den andra editen...

så kan de gå ibland.. 😄

eller varför inte ett beggat digi001..finns för en tusing idag!!

edit: tänk på att det kostade 13000 när de kom!!

NEJ NEJ! DIGI001 är bajs, köp mitt ljudkort istället.

Ne skämt och sido, där har du ett väldigt bra alternativ. Köp en 001a, ett bra köp om du vill köra Protools.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig om jag har fel någon, men visst funkar det att köra in en adat-lightpipe i en optisk s/pdif ingång?

man kan köra in optisk eller koaxial-kabel till s/pdif.. men ja e inte så säker påa tt du får in mer än två in/ut då!

Lyckades se det själv när jag kollade på wiki... därav den andra editen...

så kan de gå ibland.. 😄

eller varför inte ett beggat digi001..finns för en tusing idag!!

edit: tänk på att det kostade 13000 när de kom!!

NEJ NEJ! DIGI001 är bajs, köp mitt ljudkort istället.

Ne skämt och sido, där har du ett väldigt bra alternativ. Köp en 001a, ett bra köp om du vill köra Protools.

vafalls tänkte ja först.. 🙂

ja kör själv digi001 o de funkar AAAASBRA.. o de e sant.. ett av de bästa ljudkorten i den prisklassen genom tiderna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig om jag har fel någon, men visst funkar det att köra in en adat-lightpipe i en optisk s/pdif ingång?

man kan köra in optisk eller koaxial-kabel till s/pdif.. men ja e inte så säker påa tt du får in mer än två in/ut då!

Lyckades se det själv när jag kollade på wiki... därav den andra editen...

så kan de gå ibland.. 😄

eller varför inte ett beggat digi001..finns för en tusing idag!!

edit: tänk på att det kostade 13000 när de kom!!

NEJ NEJ! DIGI001 är bajs, köp mitt ljudkort istället.

Ne skämt och sido, där har du ett väldigt bra alternativ. Köp en 001a, ett bra köp om du vill köra Protools.

vafalls tänkte ja först.. 🙂

ja kör själv digi001 o de funkar AAAASBRA.. o de e sant.. ett av de bästa ljudkorten i den prisklassen genom tiderna!

Såg att det finns asio drivare till 001 också, så man kan ju köra cubase med det om man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Förstår inte riktigt vitsen med att koppla ihop flera ljudkort när du nu kör datorprylen. Där har du ju kanalerna på skärmen. Vill du ratta rent fysiskt föreslår jag att du övergår till en digitalporta, t.ex. Tascam 2488, så får du hela 24 spår med 24 bitars inspelning. Musikbörsen och liknande har den för ca. 16000 SEK. Skickar du efter ifrån Musicin's Buy US t.ex. så får du den för 5500 SEK. Tillkommer frakt o svensk moms. Så använder du pc till annat.

TASCAM_2488_DW.jpg

Ljudkort som har ADAT-möjlighet annars är t.ex. mitt från E-mu, 1616. Tror E-mu har andra ljudkort (som inte är PCMCIA) som också har ADAT-möjlighet.

EMU_EMU1616_dw.jpg

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Nja, beror på vad du har för ljudkort, vissa ljudkort kan man bygga ut, så att man får mer kanaler på samma kort. Men att använda två kort kan bli svårt.

Echos drivrutiner har från år 1 och 2 haft möjlighet att koppla in flere kort på det sättet att ASIO-hosten ser det som ett. Men det är alltså fast på drivrutinerna, och korten måste (oftast) vara identiska.

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle du inte köpa mbox?

ynot

Det var ursprungsanken, men i och med att det inte finns så många ingångar i en sådan vet jag inte. Eller kan man bygga ut en sådan på något vis?

mbox ,den första då, jar inte så mkt utbyggnads möjligheter.. har för mig att den har spdif o de e no allt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast visst kan man komma upp i 8 simultana kanaler på en Mbox2Pro? I så fall kanske en sådan inte är så dum i alla fall.

http://www.musiklagret.se/default.aspx?htt...?ProductId=1001

bra info om mbox2pro..

jag rekommenderar fortfarande digi001 beggat eller varför inte ett motu eller rme beggat!?

mkt finns billigt o bra beggat. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen..

Men vad är de där 2 ingångarna på framsidan för något då?

EDIT: Det står 6 och inte 4 ingångar på digidesignsidan.

EDIT2: Eller önsketänker jag bara?

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan välja mellan rca o tele på 3/4 blir inte mer än 4 lite dumt av dom att skriva 6...

Kolla in emu 1820m ett kort jag hade länge o funkade kanon 8 in + light pipe..

annars finns det bra delar på 002rack med kontrollyta på ex jam för16000 inte fel..

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast vad är ingångarna på framtisda n för något, jag får det ändå till 8 när jag räknar.

Hmm, skall kolla över saken..

16000 är dock kanske lite mycket.

Du kanske ska läsa istället då, 4 analoga ingångar och två digitala genom spdif.

Link to comment
Dela på andra sajter

sluta att fråga o köp något nu för .....................ynot

eller du kanske bara vill skriva

det finns ingas garantier för liver våga lite oxå

Redigerat av ynot
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Postar min fråga här eftersom att den är ganska "ingångar på digidesigns ljudkort"-relaterad. 😉😉

Jag har en Mbox 2, det är ju 2 analoga ingångar plus S/pdif då. vad jag har förstått så är S/PDIF någon form av digital histora. Anyway...

Jag har också en SP vb-1 som nu bara står. Jag skulle vilja använda den så jag kan spela in 3 spår samtidigt. och jag undrar om man kan koppla VB-1 till S/pdif:en i ljudkortet på något vänster. Asså genom att använda någon burk mellan som omvandlar den analoga signalen till digital S/pdif-signal.

Fast nu är jag kanske helt fel på detta?

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postar min fråga här eftersom att den är ganska "ingångar på digidesigns ljudkort"-relaterad. 😉😉

Jag har en Mbox 2, det är ju 2 analoga ingångar plus S/pdif då. vad jag har förstått så är S/PDIF någon form av digital histora. Anyway...

Jag har också en SP vb-1 som nu bara står. Jag skulle vilja använda den så jag kan spela in 3 spår samtidigt. och jag undrar om man kan koppla VB-1 till S/pdif:en i ljudkortet på något vänster. Asså genom att använda någon burk mellan som omvandlar den analoga signalen till digital S/pdif-signal.

Fast nu är jag kanske helt fel på detta?

😆

Det är en A/D-omvandlare du behöver. De flesta brukar vara 8-kanaliga - och går då inte att koppla till S/Pdif, utan enbart till ADAT-interface. Jag har dålig koll på om det finns 2-kanaliga i lägre prislägen, så jag kan tyvärr inte vara till så mycket hjälp.

Eventuellt kunde du skaffa en annan preamp där det finns S/Pdif-interface inbyggt. Jag misstänker nämligen att det blir den billigaste lösningen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...