Jump to content
Annons

Hårvaruversion av Reason


Henkera

Recommended Posts

Proparna borde göra en hårdvaruversion av reason som är lätt att ha när man kör live m.m. Vore ju rätt lätt att trycka ner allt i en maskin och ha en grafisk display som scrollar igenom racket. Touchscreen verkar ju vara en ide då. Ratatr o reglage för mjukvarusyntarna o filter... kanske bara jag som rökt för mycket, vad vet jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Proparna borde göra en hårdvaruversion av reason som är lätt att ha när man kör live m.m. Vore ju rätt lätt att trycka ner allt i en maskin och ha en grafisk display som scrollar igenom racket. Touchscreen verkar ju vara en ide då. Ratatr o reglage för mjukvarusyntarna o filter... kanske bara jag som rökt för mycket, vad vet jag.

tja, en ganska kraftull PC med avskalad version av wondows som precis räcker till....varör inte? osso ett bra ljudkort säg 8in/ut 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men .......... hur ska de göra med tab-tangenten?

Utan den kan man ju inte vända på racket! 😄

Skulle väl vara det minsta problemet. Tanken är ju att det skall funak som en riktig hårvarusynt. Får nog vara en specialprogramerad version av reason med eget OS.

Funderar att göra en skiss på alltihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårvaru? 😆 Hårresande. Med en bra controller (korg control 49?) och en trevlig dator (minimac utan skärm kanske? hehe) så blir Reason redan nu ungefär som hårdvara, bara ganska många gånger mer böjlig och formbar än det mesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är väl tillverkningsprocessen. Det skulle kosta skjortan för propparna att bygga upp ett löpande band även om det skulle ligga i Kina. Sedan har vi ju supportdelen, utvecklingsdelen, hitta lämpliga tredjeparts leverantörer för subkomponenter, promotion, patent mm mm. En sak är säker: Billig skulle den inte bli.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Problemet är väl tillverkningsprocessen. Det skulle kosta skjortan för propparna att bygga upp ett löpande band även om det skulle ligga i Kina. Sedan har vi ju supportdelen, utvecklingsdelen, hitta lämpliga tredjeparts leverantörer för subkomponenter, promotion, patent mm mm. En sak är säker: Billig skulle den inte bli.

Äh med dagens skrattretande låga tillverknings och komponentkostnader från oem:tillverkare i Kina så skulle Propellerheads kunna sätta ihop ett schysst semipro hårdvarureasonsystem för runt 10.000.- ut inkl dator, men tror personligen inte att de är så intresserade av att göra detta så håll till godo med http://www.openlabs.com/gen2_p1.htm kostar visserligen lite mer men är helt pro och ganska cool..

Apropå patentkostnader så är de ofta låga det som kostar är att försvara patenten, men det är ju inte alltid nödvändigt...promotion utveckling och supportkostnader har propellerheads redan och dessa kostnader skulle slås ut på fler produkter..

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är väl tillverkningsprocessen. Det skulle kosta skjortan för propparna att bygga upp ett löpande band även om det skulle ligga i Kina. Sedan har vi ju supportdelen, utvecklingsdelen, hitta lämpliga tredjeparts leverantörer för subkomponenter, promotion, patent mm mm. En sak är säker: Billig skulle den inte bli.

Tycker flera missuppfattar iden, men ok.

Många syntar innehåller i princip bara en dator som kör nått som kan liknas vid ett vst-program. Så varför den skulle bli dyr komponentmässig förstår jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle helst vilja se alla effekter i hårdvaruform, typ digitaldelay, screamern, choruset och ngra såna.. hade även vart skoj o ha en synth i rack som påminner starkt om subtractorn!!!

blir bara att sätta sig o löda.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle helst vilja se alla effekter i hårdvaruform, typ digitaldelay, screamern, choruset och ngra såna.. hade även vart skoj o ha en synth i rack som påminner starkt om subtractorn!!!

blir bara att sätta sig o löda.. 😄

Gav mig en till galen ide. Det hade varit sååå grymt med ett program där man byggde kretsar med virituella komponenter. Självklart med audiostöd då så klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte mer på resistorer, spolar, kondensatorer m.m men det där är ju också trevligt.

Så dyrt och långdraget om man skall exprimentera med komponenter på riktigt med lödkort och lödtenn.. och brännblåsor. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte mer på resistorer, spolar, kondensatorer m.m men det där är ju också trevligt.

Så dyrt och långdraget om man skall exprimentera med komponenter på riktigt med lödkort och lödtenn.. och brännblåsor. 😉

Alltså, en ren hårdvara behöver det ju inte vara. Man kan ju köpa en rackmonterad industriPC med nedbantad operativ och reason?. IPC'er är ju mångdubbelt säkrare än vanliga kontorsmaskiner...kraschar aldrig!

Fanken.....det skulle ju verkligen vara nåt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte mer på resistorer, spolar, kondensatorer m.m men det där är ju också trevligt.

Så dyrt och långdraget om man skall exprimentera med komponenter på riktigt med lödkort och lödtenn.. och brännblåsor. 😉

max/msp med andra ord 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte mer på resistorer, spolar, kondensatorer m.m men det där är ju också trevligt.

Så dyrt och långdraget om man skall exprimentera med komponenter på riktigt med lödkort och lödtenn.. och brännblåsor.  😄

max/msp med andra ord 😉

Åter igen, nej. Är det ingen som gått el-lära?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte mer på resistorer, spolar, kondensatorer m.m men det där är ju också trevligt.

Så dyrt och långdraget om man skall exprimentera med komponenter på riktigt med lödkort och lödtenn.. och brännblåsor.  😄

Alltså, en ren hårdvara behöver det ju inte vara. Man kan ju köpa en rackmonterad industriPC med nedbantad operativ och reason?. IPC'er är ju mångdubbelt säkrare än vanliga kontorsmaskiner...kraschar aldrig!

Fanken.....det skulle ju verkligen vara nåt!

Ja, något liknande var min tanke från början, men då är det nog bättre att välja en mini-mac att bygga in i en klaviatur av något slag.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle helst vilja se alla effekter i hårdvaruform, typ digitaldelay, screamern, choruset och ngra såna.. hade även vart skoj o ha en synth i rack som påminner starkt om subtractorn!!!

blir bara att sätta sig o löda.. 😄

Är det inte det som lite är grejen...att de har tagit hårdvaruburkar och gjort till mjukvara??

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle helst vilja se alla effekter i hårdvaruform, typ digitaldelay, screamern, choruset och ngra såna.. hade även vart skoj o ha en synth i rack som påminner starkt om subtractorn!!!

blir bara att sätta sig o löda.. 😉

Är det inte det som lite är grejen...att de har tagit hårdvaruburkar och gjort till mjukvara??

Jo, men visst vore det trevligt att åtminstonne ha snygga lådor att ratta på. Det kan man ju bygga istället. Modda UC-33 eller nått.

Eller bygga och programera från scratch. Undrar om det är så svårt igentligen att bygga en programerbar usb-interface. Jag har gott om tid just nu, någon som vet några länkar som skulle kunna komma till användning?

Redigerat av Henkera
Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle helst vilja se alla effekter i hårdvaruform, typ digitaldelay, screamern, choruset och ngra såna.. hade även vart skoj o ha en synth i rack som påminner starkt om subtractorn!!!

blir bara att sätta sig o löda.. 😉

Är det inte det som lite är grejen...att de har tagit hårdvaruburkar och gjort till mjukvara??

Jo, men visst vore det trevligt att åtminstonne ha snygga lådor att ratta på. Det kan man ju bygga istället. Modda UC-33 eller nått.

hehe eller kjöpa behringers effektpedaler fpör 220;- o sen bygga om.. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...