Jump to content
Annons

Automatisera on/off på effekter?


Luigi

Recommended Posts

Annons

Förlåt, men jag tror inte du skulle spara så mycket ramminne på det sättet.

Sedan tror jag itne det går att automatisera effekt av/på, däremot kan man automatisera bypass, tror jag. Har aldrig använt effekter på det sättet. I vilket fall tror jag inte det skulle hjälpa så myket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tar fram ett automatiseringspår till det spår du önskar ha effekten på(klicka på det lilla "+et").

I det spår som dyker upp borde du kunna hitta det du söker i form av en rullgardin där du kan välja olika parametrar att styra (default brukar den stå på pan LR men jag är inte säker).

Har själv aldrig automatiserat "insert On/off", så jag är inte säker på att det ligger där, men det du söker borde finnas där. Jag har bara använt mig av "bypass on/off" vilket tyvärr inte avlastar datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror ja hittat det nu.

Man kollar automatiseringen, under grouptracksen, där har jag effekterna, så kan man välja Bypass på vald effekt.

väldigt najs!

Det var ju det jag sa, du kan automatisera bypass, men det stänger inte av effekten. Om du tycker att att datorn sparar kraft när du gör så inbillar du dig, eftersom det snarare är tvärtom eftersom automatiseringen kräver lite också.

Sedan skulle jag vilja veta hur du menar med att "det är ju klart man spar ramminne om man kopplar av effekter, varför skulle man inte göra det? det märker man ju när man kopplar bort effekterna, att mätaren går ner. ". Jag gav dig ett hjälpsamt och konstruktivt svar, men så säger du det här, som i alla fall jag uppfattar som ganska spydigt?

Jag kan berätta att de flesta effekter nästan inte drar något ramminne alls, eftersom de inte jobbar med samplingar likt många instrument. Så, om det hjälpte för ramminnet tror jag det är mest placebo.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, så det var bypass funktionen du letade efter. Ja den sparar varken minne eller cpu.

Vill du verkligen spara cpu, så är enklaste sättet att lägga effekten bara på det parti i låten du vill ha det på.

Så här gör du. Markera det du vill ha effekten på, högerklicka -> pluggins->valfri effekt.

Nackdelen med detta är att det är jobbigt om man ska gå tillbaka och ändra någe.

Link to comment
Dela på andra sajter

d va inte min intention att spara spydigt. ja ber om ursäkt om känslor svällat.

det kanske är cpun som sparas, datorns kraft påverkas ju på nått sätt hur många dx effekter man lägger in i ett projekt, det måste du hålla med om?

på regeln som visar hur datorn jobbar, så sänks den ju om man kopplar bort eller bypassar en effekt, på samma sätt som när man lägger in flera vst-instrument o frånkopplar dom, altså kan man ha fler effekter på en track utan att datorn segar ner sig.

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

d va inte min intention att spara spydigt. ja ber om ursäkt om känslor svällat.

det kanske är cpun som sparas, datorns kraft påverkas ju på nått sätt hur många dx effekter man lägger in i ett projekt, det måste du hålla med om?

på regeln som visar hur datorn jobbar, så sänks den ju om man kopplar bort eller bypassar en effekt, på samma sätt som när man lägger in flera vst-instrument o frånkopplar dom, altså kan man ha fler effekter på en track utan att datorn segar ner sig.

😛

Det är rätt, man sparar CPU genom att stänga av effekter. Fast man sparar fortfarande inte CPU genom att bypassa dem, eftersom de fortfarande är på, så det du ser är ren placebo (om du inte menar att du faktiskt stänger av dem). VST2 har inte stöd för att "stänga av" sig själva bara för att de inte går ljud genom dem. Däremot kan du se fram emot det i VST3!

Link to comment
Dela på andra sajter

d va inte min intention att spara spydigt. ja ber om ursäkt om känslor svällat.

det kanske är cpun som sparas, datorns kraft påverkas ju på nått sätt hur många dx effekter man lägger in i ett projekt, det måste du hålla med om?

på regeln som visar hur datorn jobbar, så sänks den ju om man kopplar bort eller bypassar en effekt, på samma sätt som när man lägger in flera vst-instrument o frånkopplar dom, altså kan man ha fler effekter på en track utan att datorn segar ner sig.

😄

Det är rätt, man sparar CPU genom att stänga av effekter. Fast man sparar fortfarande inte CPU genom att bypassa dem, eftersom de fortfarande är på, så det du ser är ren placebo (om du inte menar att du faktiskt stänger av dem). VST2 har inte stöd för att "stänga av" sig själva bara för att de inte går ljud genom dem. Däremot kan du se fram emot det i VST3!

Joho... det sparar cpu att bypassa effekter. Lika mkt kraft som pluggen .

Testa själv. Lägg 8 reverb på en kanal kolla hur mätaren i Cubase elleer aktivitetshanteraren går upp.

Bypassa se den går ner till ursprungsläget.

Jag testade för ett tag sen när någon frågade nåt liknande då jag trodde som du att effekterna fortfarande drog kraft då de var i bypass men så är det inte.

EDIT: Använde faktiskt detta själv för några dagar sen kom jag på. Jag mastrade 7 låtar åt en kompis. Jag gjorde alla 7 låtar i samma Cubase projekt och fick slut på CPU vid låt 4 då jag även mixade in sång och körer i samma projekt. Jag bypassade effekterna med automation på de låtar som inte spelade(låtarna spelas ju bara upp en i taget) och sparade på så vis tillräcklig kraft för att köra alla låtar i samma projekt.

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Effekterna drar kraft när de är igång... men dom drar MER kraft när ljud ska strömma igenom den och dom måste börja arbeta... Därav tjänar du på både bypass och on/off men olika mycket beroende på hur cpu-krävande själva effektprocessen är men också på hur mycket minne med mera som krävs för att ladda in effekten i sequencern, hur mycket ljud som ska processeras osv osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Joho... det sparar cpu att bypassa effekter. Lika mkt kraft som pluggen .

Det där är inte sant. Däremot hade jag nog fel i att de inte drar mindre CPU i bypass, för det verkar ni ha rätt i att de gör. Däremot är det som trinithan säger mer sant, eftersom att bypassa en effekt inte frigör lika mycket CPU som pluggen drar.

freeze...

Word.

Link to comment
Dela på andra sajter

Joho... det sparar cpu att bypassa effekter. Lika mkt kraft som pluggen .

Det där är inte sant. Däremot hade jag nog fel i att de inte drar mindre CPU i bypass, för det verkar ni ha rätt i att de gör. Däremot är det som trinithan säger mer sant, eftersom att bypassa en effekt inte frigör lika mycket CPU som pluggen drar.

freeze...

Word.

Njae... nästan på..

Iaf de pluggar jag testat med. iZotope Ozone och Waves Trueverb. Skillnaden mellan att bypassa eller stänga av dessa processorkrävande pluggar är minimal.

Skillnaden i % blir nog störrre för mindre krävande pluggar såsom enkla kompressorer och annat men då är ju inte nyttan så stor med att stänga av dem överhuvudtaget.

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Freeze eller "bounca" ner ditt spår till ett audiospår och ta sen bort orginalspåret. / Mikke

Varför ska han ta bort det när det räcker att stänga av effekterna?

För att förenkla arrangemanget. Det går bara att stänga av pluggarna, tysta spåret och dölja det oxo om man vill det. / Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Freeze eller "bounca" ner ditt spår till ett audiospår och ta sen bort orginalspåret. / Mikke

Varför ska han ta bort det när det räcker att stänga av effekterna?

För att förenkla arrangemanget. Det går bara att stänga av pluggarna, tysta spåret och dölja det oxo om man vill det. / Mikke

Brukar disablea spåret och kasta ner det i en speciell folder för disabled tracks. Fast kom ihåg att man ändå måste avaktivera pluggarna. De drar fast man disablear tyvärr. En irreterande miss från Steinberg tycker jag.

EDIT: Vet faktiskt inte vad disablen gör förutom att tracken inte spelas upp trots att mute är avaktiverad. Kanske ingenting. Fått för mig att man tjänar nåt mer men kanske inte... Nån som vet?

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Freeze eller "bounca" ner ditt spår till ett audiospår och ta sen bort orginalspåret. / Mikke

Varför ska han ta bort det när det räcker att stänga av effekterna?

För att förenkla arrangemanget. Det går bara att stänga av pluggarna, tysta spåret och dölja det oxo om man vill det. / Mikke

Brukar disablea spåret och kasta ner det i en speciell folder för disabled tracks. Fast kom ihåg att man ändå måste avaktivera pluggarna. De drar fast man disablear tyvärr. En irreterande miss från Steinberg tycker jag.

EDIT: Vet faktiskt inte vad disablen gör förutom att tracken inte spelas upp trots att mute är avaktiverad. Kanske ingenting. Fått för mig att man tjänar nåt mer men kanske inte... Nån som vet?

När du har ett spår mutat, så buffrar cubase i alla fall ljudet, för att vara berädd när du eventuellt ska stänga av mute.

Om du disablar spåret, så sparar du alltså på hårdiskbuffert. Cubase bryr sig alltså inte om att läsa den ljudfilen från disken.

Rätta mig om jag har fel, men det är vad jag har fått lära mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...