Jump to content
Annons

Vad skall jag göra med min trasiga monitor?


foryourdemons (oregistrerad)

Recommended Posts

foryourdemons (oregistrerad)

För ett tag sedan så kopplade jag in mina monitorer i ett gammalt eluttag. Vilket var ganska dumt för nu är den ena död. När man sätter på den så blinkar lysdioden snabbt och det kommer ett dr-dr-dr-dr-dr-ljud ut ur den. Den andra fungerar bra.

Kan man laga detta? Musikaffär, hifi-affär eller liknande?

Annars, på www.4sound.se säljer de Alesis M1 Active mkII för 2000:- st. Kan man verkligen köpa bara en?

Jag är ganska nöjd med dem. Men de har lite väl mycket bas. Har dem i ett litet rum och det kan mullra på ganska mycket i vissa positioner. Finns det några bra alternativ i en liknande prisklass (4000-6000 kr/par).

Edit: Jag vet att monitorer rekommenderas i mängder av trådar vilka jag också läst. Vill mest ha lite input på om Alesis är ovanligt basiga och hur alternativen är i den frågan.

Redigerat av foryourdemons
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
För ett tag sedan så kopplade jag in mina monitorer i ett gammalt eluttag. Vilket var ganska dumt för nu är den ena död.

Jag vill verkligen inte strö salt i såren och det är skittråkigt att din ena monitor är trasig!

Men det där var faktiskt rätt roligt. Lite som när Robert Gustavsson spelar pojke med hamster, som häller bensin över hamstern och tänder på ... för att sen bli förtvivlad när hamstern dör ...

Link to comment
Dela på andra sajter

foryourdemons (oregistrerad)

Kryckan: Adam A7. Jag får se om jag kan provlyssna dem någonstans i Lund/Malmö.

Assar: Jo, det låter lite dumdristigt såhär i efterhand. Jag får försvara mig med att jag inte visste att uttaget glappade då jag precis flyttat in i lägenheten. Men det är känns surt att det första jag testar i just den kontakten är mina monitorer och inte nån gammal lampa. Kontakten är nu utbytt mot en ny...

Tsmalmbe: Just nu så är det mono som gäller, eller stereo fast bara ena kanalen. Det är ganska intressant att lyssna på sina favoritplattor som man kan utan och innan på det sättet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Henrik K (oregistrerad)
Jo, det låter lite dumdristigt såhär i efterhand. Jag får försvara mig med att jag inte visste att uttaget glappade då jag precis flyttat in i lägenheten. Men det är känns surt att det första jag testar i just den kontakten är mina monitorer och inte nån gammal lampa.

Hej!

På vilket sätt skulle ett glappande eluttag kunna ha sönder en ansluten apparat?

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Om du känner nån som kan elektronik kan du ju alltid låta nån titta på den, det kan ju vara ett ganska enkelt fel.

Annars kommer nog rep kostnad bli minst lika hög som en ny.

Att du upplever dem som basiga kan ju ha mer med ditt rum o placering att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

foryourdemons (oregistrerad)

Henrik K: Jag är inte så tekniskt kunnig. Men när det blixtrar till lite i uttaget när man stoppar in en apparat så kanske det blir för mycket ström en liten stund...

MrPhil: Jo, antingen så köper jag en ny eller så blir det ett helt nytt par av någon bättre sort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp två till så har du ett 3.1-system? 5.1 är allmänt overrated, centern är typ det viktigaste.

Är det verkligen det när det gäller musik? I film ligger ju tal och dialog här, men av vad jag förstått (bl.a. av de artiklarna i i Studio) så är just denna kanal ganska oviktig och får motsatt effekt om man vill ha "tyngd" även i denna kanal.

Jag har inte mixat multikanal så jag vet inte själv, men det låter rimligt att så vore fallet. Trots allt så har vi ju en fantomcenter utan att lägga den i centerhögtalaren och där når man ju mest tryck!

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Jag är inte så tekniskt kunnig. Men när det blixtrar till lite i uttaget när man stoppar in en apparat så kanske det blir för mycket ström en liten stund...

Att det blixtrar till låter mer som att din apparat är påslagen när du sätter i kontakten, eller är kortsluten i värsta fall.

Strömmen börjar gå från uttaget till din apparat genom luften precis innan kontakten fått kontakt med uttaget. Det blir en ljusbåge.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Är det verkligen det när det gäller musik? I film ligger ju tal och dialog här

Nä, den melankoliske finnen menade nog riktigt allvar. Att kolla film hos nån utan centerkanal får det att krypa på ryggen på mig. Lite som att lyssna på musik då ena kanalen har fel polaritet. Rösterna (en viktig del av filmen, yes) blir helt tokiga och onaturliga. I bakkanalerna ligger närmast helikoptrar av psykoakustiskt skit (i framtiden blir det bättre förstås, men det är fortfarande frågan om effekter till största delen). Dessutom mixar ju en proper förstärkare in bakkanalernas info på nåt lustigt sätt in i framkanalerna så att man inte går miste om nånting på riktigt skulle hända där.

Jag har haft 3.1 hemma i evigheter och aldrig egentligen saknat tillbaka till 5.1 tiden. Men nu beror det här ju på hur die-hard moviefreak man är. Men väljer man mellan att ha 2 framme, eller 3 framme så är valet helt solklart.

edit: Läste fan så slarvigt, jag talar om film helt klart och endast. Då jag lyssnar på musik förstår min lifestyle-förstärkare till all jävla tur att koppla bort begabbelsen också kallad centerkanal. Största delen av 5.1 mixade musiken idag har bara skit och stereoförstörelse i centern.

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...