Jump to content
Annons

MIDI Setup


bonus (oregistrerad)

Recommended Posts

bonus (oregistrerad)

Hejsan,

massor av intressanta inlägg; tack!

Jag är helt grön på Live! Har kommit över ett 5.0.3 och försöker få igång ett MIDI-system med 1 keyboard och en extern ljudmodul. Båda genom usb-MIDI-interface; M-Audios sådana.

Live! verkar registrera insignal, men sedan vill jag (liksom i gamla Cubase vst32) kunna skicka vidare till ljudmodulen, och gärna också styra instrumentval och annat direkt i Live! Hur?

En fråga till; kan man konfigurera MIDI-enheter att styra Live!, i realtid, till att spela in nya spår, loopa gamla, och sätta på/stänga av utljud på kanaler? Allt medans låten spelas upp?

Tänk er att man sjunger en låt och kompar på gitarr. Sedan, på andra versen lägger man på ett trumkomp och sjunger vers 2 medans gitarren från vers 1 tar en vända till i Lives! regi. Man kanske lägger en stämma på sig själv i refräng 2 osv, osv. (det gäller bara att ha tajming och koll på alla pedaler!)

Tack för all hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tänk er att man sjunger en låt och kompar på gitarr. Sedan, på andra versen lägger man på ett trumkomp och sjunger vers 2 medans gitarren från vers 1 tar en vända till i Lives! regi. Man kanske lägger en stämma på sig själv i refräng 2 osv, osv. (det gäller bara att ha tajming och koll på alla pedaler!)

Tack för all hjälp!

Det är dessutom väldigt enkelt att assigna midi - klicka på midi learn knappen, markera vilken funktion du vill midikoppla, och tryck på valfri controller pedal/knob etc. Färdigt!

Det du beskriver om att köra live-looping i Live funkar bra, finns en hel del bra tips om det på Abletons forum....eh...här: http://www.ableton.com/forum/viewtopic.php?t=20174

Finns dock vissa nackdelar - det är t.ex. inte helt enkelt (om det ens går) att göra undo via midipedalen av nån konstig anledning.

Och som vanligt måste jag ju tipsa om att kolla in Kid Beyond som tankegodis, mästarn på live-looping i Live:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...