Jump to content
Annons

Internet Explorer krånglar!


JJRockford

Recommended Posts

Något "skoj"-program har lyckats byta startsida på mitt Internet Explorer. Och nu går det inte att byta tillbaka? När man väljer verktyge->internet alternativ->allmänt så finns det ju ett fält för att ange startsida, men det är sådär gråmarkerat som indikerar att det inte går att klicka där? Någon som vet något botemedel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Något "skoj"-program har lyckats byta startsida på mitt Internet Explorer. Och nu går det inte att byta tillbaka? När man väljer verktyge->internet alternativ->allmänt så finns det ju ett fält för att ange startsida, men det är sådär gråmarkerat som indikerar att det inte går att klicka där? Någon som vet något botemedel?

Mozilla Firefox 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Länkarna till dessa program är alltså:

Ad-aware: www.lavasoft.nu/support/download

Spybot: www.safer-networking.org/en/download

Med webbläsaren Firefox kan du i princip vara säker på att din startsida inte kidnappas igen. Webbläsaren är snabb, säker, gratis och fungerar utmärkt för nära nog alla webbsidor.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

.. och funkar det fortfarande inte så får du starta i felsäkert läge och leta upp startlänkningen i en av host-filerna. De kan vara riktigt överjävliga ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Laddade nyss ner Spybot och körde (Adware har jag redan). Den hittade visserligen 39 "problem", som den tog bort, men jag kan fortfarande inte ändra startsidan??!?!

Kommer inte heller åt "regedit". "Redigering av Registret har inaktiverats av din administratör" står det. Något virus av något slag som ligger bakom det också? Har varit inne i registret förut (bl a för att stänga av någon spionfunktion i icq), men har mig veterligen inte stängt av åtkomsten dit sen dess?!?!?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla efter StopZilla på altavista

ladda hem testprogramet.

Du kan köra det i 15 dagar sen laddar

du hem det igen. Eller så pröjsar du

160:- och får licens.

DET löser ditt problem.

Har nämligen haft samma

och det funkade för mig 😱

Edit: Annars är en ominstallation av ditt system på plats kanske.

Bara det som HELT tar bort virus

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Du konfar firefox genom profile manager som jag endast lyckats hitta genom att ta bort katalogen profiles under mappen där Firefox installerades och när du sedan startar den nästa gång så kommer managern upp och du kan skapa en profil där du definerar vart allt skräp etc som din profil skapar under dina surfningar (skapa en ny profil då "default" inte verkar vilja bli redigerad), vill man kan sedan gå in under sin profils mapp och tömma cachen själv genom att ta bort allt där under.

Om man är osäker så gör en backup av hela mozilla mappen innan du börjar trixa.

Rock on

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte heller åt "regedit". "Redigering av Registret har inaktiverats av din administratör" står det. Något virus av något slag som ligger bakom det också? Har varit inne i registret förut (bl a för att stänga av någon spionfunktion i icq), men har mig veterligen inte stängt av åtkomsten dit sen dess?!?!?!

Lite småsmart spyware/adware visst. 😆 Det har uppenbarligen lagt in en Group Policy som låser Registry. Kan du göra Start > Run "gpedit.msc"? Där har du alla GPO:er (Group Policy Objects). Bläddra ner till User Configuration / Administrative Templates / System. Förmodligen är "Prevent access to registry editing tools" satt till Enabled. Ändra till Disabled och boota om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Microlab (oregistrerad)
Något "skoj"-program har lyckats byta startsida på mitt Internet Explorer. Och nu går det inte att byta tillbaka? När man väljer verktyge->internet alternativ->allmänt så finns det ju ett fält för att ange startsida, men det är sådär gråmarkerat som indikerar att det inte går att klicka där? Någon som vet något botemedel?

Byt till Mac ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Gpedit gick inte heller att köra... :/ "Kan inte hitta filen eller en av dess komponenter, kontrollera sökväg och att DLL-filer är tillgängliga".

Så länge, tack för att ni tar er tid! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Har du testat att göra en systemåterställning då? Till en tidpunkt innan du fick ditt virus.

Påverkar inte filer(har jag för mig..Brasklapp brasklapp), men tar bort ev program du installerat.

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Gpedit gick inte heller att köra... :/ "Kan inte hitta filen eller en av dess komponenter, kontrollera sökväg och att DLL-filer är tillgängliga".

Så länge, tack för att ni tar er tid! 😄

Du måste skriva gpedit.msc - dvs MED filändelse. Gjorde du det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, har provat både med och utan filändelsen!

Systemåterställningen kanske funkar? Fast jag har egentligen ingen aning om när jag fått den här lilla besökaren. Det var min flickvän som klagade häromdagen på att hon inte kom direkt till Helgon som hon brukar göra. Själv brukar jag aldrig bry mig om att vänta på startsidan, utan brukar ha surfat vidare långt innan dess 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!! Fast jag har en fråga till; Var ska man lägga filerna efter uppackningen?

I min XP Pro så ligger den i mappen <systemdisk>:\WINDOWS\System32\

Jag antar att du har XP Home? Då ingår inte GPE (Group Policy Editor). Det är ju dock möjligt att det kan funka ändå om du lägger den i System32-mappen och kör den via Start -> Kör.

Värt att testa i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, har ju glömt att berätta att jag sitter med Windows98!! Har en riktig stenåldersdator. Ska visserligen köpa ny snart, så fort jag får lite mer tid att botanisera bland alla delar och sånt. Men jag har ändå tänkt att behålla den gamla för allt som inte har med musik att göra. Tänk att få en hel skivproduktion förstörd för att man varit lite oförsiktigt med surfandet... Plus att ju mer olika program och sånt man har i burken, dessto slöare lär den väl bli.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, så pass. Kör du Win98 kan du skippa gpedit... 😉

Ok då får jag väl skapa en .reg-fil åt dig som du kan köra och som öppnar Internet Explorer... jag måste bara kolla och pula på en Win98-burk här hemma först, så det blir rätt registry-ändringar, men just nu sitter det folk o spelar på win98-burkarna här hemma så jag får kolla det senare... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag förundras mest över är de hjärnor som klurat ut denna fantastiska marknadsföring. Hur gick det till? 🙂

SmartSkalle 1:

- Öh, jag vet, vahettere, vi gör en trixi grej som gör att vår hemsa kommer som startsida ba'!

SmartSkalle 2:

- Åh åh skiitbra'ba, åsså vahettere gör vi så're ä omöjligt å byta, skitsmart!!

SmSk 1:

- WORD mannen, sjukt jävla intellektrugent! Dom kommer å tokköpa våra grejjer'ba!!!

SmSk2: Vi e fett rika weeeeooooooooo, den enda hemsa dom kommer åt ä vår, fy faaaan va vi e smarta, dom kan bara handla av oss i hela världen....

SmSk1: fett rika fett rika hö hö hö hö, snacka om värsta BMWn jag ska köpa !

SmSk2: Hö hö hö , blickfångare typ....

Eller hur gick det till när denna fantastiska marknadsföringstaktik föddes?

/Eder ®offe

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Roffe: 🙂

Men faktum är att spammare och liknande bara blir fler och fler.

Då måste det väl funka?

"Penile enlargement? Kan det vara nåt? Man kanske skulle svara?"

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha..!! 🙂

Skämt o sido, allvarligt talat, o andra meningsprefix, jag har faktiskt använt samma teknik för att låsa startsidan för 10,000-tals PC användare inom Corporate världen. Det var enda sättet att försäkra sig att användarna verkligen surfade in på företagets huvudsida där information fanns från bl.a CEO. Alternativ till att skicka ut 50,000 mail så fort man vill vara säker på att infon når fram. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Det var enda sättet att försäkra sig att användarna verkligen surfade in på företagets huvudsida där information fanns från bl.a CEO.

Stämmer bra. Fråga Comhem... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var enda sättet att försäkra sig att användarna verkligen surfade in på företagets huvudsida där information fanns från bl.a CEO.

Stämmer bra. Fråga Comhem... 🙂

Hehe. Pratar du om deras externa kunder eller egna användare? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Det var enda sättet att försäkra sig att användarna verkligen surfade in på företagets huvudsida där information fanns från bl.a CEO.

Stämmer bra. Fråga Comhem... 🙂

Hehe. Pratar du om deras externa kunder eller egna användare? 🙂

Äh, företaget där jag jobbar nu har också låsta startsidor.

Antar att det är enda vägen, precis som du skrev.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...