Jump to content
Annons

IRQ PROBLEM?


Nightroad

Recommended Posts

Annons

Visst kan man få problem med IRQ, och även andra konfliktproblem kan finnas. Med mitt ESI Quatafire 610 hade jag problem att använda den inbyggda firewire-porten i moderkortet. Inga direkta IRQ konflikter hittades och kortet fungerade i princip helt ok, men var mycket känsligt för annan aktivitet på datorn (speciellt grafisk). Det gick i praktiken inte att köra tyngre projekt med låg latens. Jag köpte sedan ett PCI-baserat firewire-kort med 3 portar, och med det fungerar Quatafiren bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej!

Vad jag har fått lära mig så kan PCI (Peripheral component interconnect)

dela IRQ så vad blir problemet?

Det är väll bara ISA-kort som inte kan dela IRQ där man får sätta

IRQ/DMA manuellt?

En tanke bara...

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej!

Vad jag har fått lära mig så kan PCI (Peripheral component interconnect)

dela IRQ så vad blir problemet?

Det är väll bara ISA-kort som inte kan dela IRQ där man får sätta

IRQ/DMA manuellt?

Är nu inte så insatt i de exakta tekniska detaljerna, men vet av erfarenhet att man kan ha konflikter också mellan PCI-baserade komponenter. Delvis faller det här väl under kategorin oförklarliga fenomen, nuförtiden används ju virtuella IRQ:n i Windows och fan vet vad problemen sist och slutligen beror på. PCI-bussen är en sorglig historia till att börja med, och man kan väl inte förvänta sig att något som går via PCI skulle fungera till 100%.

Kan förresten berätta en liten anekdot från mina första experiment med datormusik:

Jag fick en Amstrad CPC464 till min 11-års dag, alltså ca 20 år sedan, och började genast göra musik med den (otacksam j.vla dator att göra musik med förresten). Man kunde köra tre stämmor, med några få möjligheter att redigera ljuden (mycket begränsade envelopeparametrar), och jag hade gjort ett program som läste in alla noter och parametrar i minnet och sedan spelade stycket.

Det skojiga var att programmet tycktes belasta datorn till den gräns att det fungerade endast sporadiskt. Till skillnad från Windows kördes ju inga bakgrundsprocesser eller annat som kunde störa, men sådär tre gånger av fyra fick man något timing problem eller dylikt. Programmet fungerade inte ens på samma sätt ifall man upprepade en exakt procedur där man stängde av datorn, satte på den och sedan laddade och körde programmet.

Efter det här har jag lärt mig acceptera att inte ens datorer alltid fungerar konsekvent, och efter 20 års utveckling har man ju ungeför lika irriterande problem med dropouts och dylikt (även om de är lättare att förstå med tanke på all skit som Windows kör i bakgrunden). 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...