Jump to content
Annons

Nä nu fan!


D.i.a

Recommended Posts

Jag är en djävel på datorer. Jag har en alldeles ny dator som ja har haft i typ 5 månader och den har funkat svinbra tills för typ en vecka sen.

Det började med att programmen reagerade sakta nån gång ibland när man gjorde nåt, alltså man clickade med musen för att sen behöva vänta i 1 sek innan programmet öppnades. Sen har det bara blivit värre o värre och efter att ja installerade nåt java runtime eller nåt sånt skit haha så fryser datorn sig hela tiden.

Det tar 5 minuter att starta windows. 5 minuter att öppna Firefox/IE. 5 minuter att kunna klicka på min fina toolbar och så vidare, allt ja gör tar 5 minuter eller mer. I vanliga fall brukar ja lösa såna härna skitproblem alone men nu har ja faan fastnat. Ja kommer ju för fan inte ens åt Start menyn.

Nån som har nån ide vad det kan vara? E d nå nytt virus uppe eller nåt? Eller kan d va Java skiten, ja har för mig att ja hade problem med Java crappet nån gång tidigare men inte lika mycke som nu

Kram till alla som svarar, och alla som kollar på tråden och alla på forumet och alla i världen, till och med djuren 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Oj, oj, oj, vad jag sitter här och tänker som en skållad bäver... Själv är min primära profession IT-tekniker (eller nätverksadministratör som det så fint heter) och jag har varit med om samma problem som dig och dessutom löst det, men kommer fan inte på det nu... Hmm... Vad var det???

Ja, just det... de där 5 minuterna du pratar om, är det verkligen 5 minuter, eller pratar vi mikrostress här? D v s kanske en halv minut eller så?

Jag lovar dig att jag skall tänka vidare på ditt problem och har du tur kanske blixten slår ned i mig... 🙂

Förhoppningsvis återkommer jag med ett svar...

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

min (/%/(¤(/%/(& burk började bete sig knäppt två gånger av två orsaker;

1. Fler o fler prg laddas i minne, och det va lite klent...när den sedan börjar swappa och fjanta sig på hårddisken tog det evinnerlig tid...

2. Hårdisken blev.....full!

Kolla detta, som Wernborg skrev med aktivitetshanterare, osso hur mycket hårddisk som finns kvar.

lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

här är en lista på saker du kan göra:

kolla taskmgr efter program du inte känner igen och googla dem. Kör därefter msconfig för att ta bort självstartande program som tar cpu och ram

defragmentera

förvissa dig om att du inte har virus

ta bort alla visuella eftekter i xp

ladda hem ett gratisprogram som fixar evt fel i registret.

rensa hårddisken på prg och cache

uppdatera drivrutiner och operativsystem

kolla efter oinstallerad eller defekt hårdvara

detta tar bort många grejer som segar datorn, om problemet inte försvinner får man börja felsöka...

Redigerat av funky monk
Link to comment
Dela på andra sajter

här är en lista på saker du kan göra:

kolla taskmgr efter program du inte känner igen och googla dem. Kör därefter msconfig för att ta bort självstartande program som tar cpu och ram

defragmentera

förvissa dig om att du inte har virus

ta bort alla visuella eftekter i xp

ladda hem ett gratisprogram som fixar evt fel i registret.

rensa hårddisken på prg och cache

uppdatera drivrutiner och operativsystem

kolla efter oinstallerad eller defekt hårdvara

detta tar bort många grejer som segar datorn, om problemet inte försvinner får man börja felsöka...

Ska man behöva ta bort alla visuella eftekter i xp eller uppdatera drivrutiner och operativsystem om datorn är 5 månader gammal.... ysch, jag som ska köpa ny snart i förhoppning om att slippa sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan kanske vara spyware eller virus - eller kanske en hel hög med saker som inte finns kvar, men som Windows ändå försöker få igång för att det finns hänvisningar i registret till dem...?

En defekt minnesmodul kan också ge väldigt skumma fel. Testa att plocka ut en i taget om du har två - och se om det blir någon skillnad...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...