Jump to content
Annons

Väska till akustisk gitarr?


robbery

Recommended Posts

Hej alla glada! Jag köpte en ny akustisk gitarr före jul(En Martin XC1T), och tyvärr så hade dom inga passande väskor inne när jag köpte den. 😆 Så jag fick ta min gamla gitarrväska. Den passar dock inte helt 100 så jag måste försöka få tag på en ny. Vad ska man tänka på? Några tips på bra väskor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

Martin är ett fint gitarrmärke - hör med dem om vilken väska som passar. GATOR hard case är annars en fantastiskt stabil casevariant. Det "löjliga" är att du tjänar enormt på att beställa den från Imuso, UK. Visserligen tillkommer frakt på ca. 350 SEK, men £50=675 SEK plus 350 SEK (frakt) = 1025 SEK, är ändå klart billigare än runt de 1900 SEK du får betala för denna fina väska ifrån en svensk musikaffär. Passa på att beställa en väska till på samma gång. Kanske har du en spansk gitarr som behöver en ny hardcase också? Frakten blir nämligen ändå bara 350 SEK. Så för ett kalascase till din akustiska westerngitarr och ett till din spanska gitarr kostar bara totalt 675+675+350 SEK= 1700 SEK, dvs. 850 SEK/styck, istället för 3800 SEK eller 1900 SEK/st här i Sverige. Du tjänar 2100 SEK på ett bräde. De levererar korrekt, smidigt och paketerar bra.

GATOR hard case Western gitarr

GATOR hard case Klassisk akustisk gitarr

De har även case till Jumbo-modeller, bowl-modeller, olika elgitarrmodeller och bas.

Såg nu efter vilken gitarrmodell du pratade om. Det var en Special Edition-modell. Kanske inte ovanstående Dreadnought-väska passar då? Jag vet inte. Hör med Martin om lämplig väska!!

Martin XC-1T

😆

fullkornsskorpa//:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Martin är ett fint gitarrmärke - hör med dem om vilken väska som passar. GATOR hard case är annars en fantastiskt stabil casevariant. Det "löjliga" är att du tjänar enormt på att beställa den från Imuso, UK. Visserligen tillkommer frakt på ca. 350 SEK, men £50=675 SEK plus 350 SEK (frakt) = 1025 SEK, är ändå klart billigare än runt de 1900 SEK du får betala för denna fina väska ifrån en svensk musikaffär. Passa på att beställa en väska till på samma gång. Kanske har du en spansk gitarr som behöver en ny hardcase också? Frakten blir nämligen ändå bara 350 SEK. Så för ett kalascase till din akustiska westerngitarr och ett till din spanska gitarr kostar bara totalt 675+675+350 SEK= 1700 SEK, dvs. 850 SEK/styck, istället för 3800 SEK eller 1900 SEK/st här i Sverige. Du tjänar 2100 SEK på ett bräde. De levererar korrekt, smidigt och paketerar bra.

GATOR hard case Western gitarr

GATOR hard case Klassisk akustisk gitarr

De har även case till Jumbo-modeller, bowl-modeller, olika elgitarrmodeller och bas.

Såg nu efter vilken gitarrmodell du pratade om. Det var en Special Edition-modell. Kanske inte ovanstående Dreadnought-väska passar då? Jag vet inte. Hör med Martin om lämplig väska!!

Martin XC-1T

😮

fullkornsskorpa//:musik

Jag håller med, martin ÄR verkligen ett fint gitarrmärke. 🙂 Och man vill gärna vara rädd om pärlan.

Jag ska kika på detta imorgon när jag är lite piggare. Men det verkar ju vara en bra deal. Kan kanske få med nån kompis som oxå vill köpa en väska. Tack så mycket för tipset!!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Ja, jag fattar inte varför svenska butiker tar ut så mycket för casen. Ta också t.ex. detta med hardcase av riktig Flightcasemodell till Keyboard. Musikbörsen ska ha 3200-3300 SEK för en viss modell jag kollat in till min synth, Jam tar 3000 SEK för samma, medan jag kan beställa exakt samma ifrån Tyskland för 1360 SEK inklusive frakt. Det handlar om en Rockcase Flightcase.

Det stället heter Music-Town. De tar alltså €149 för den Flightcasen = 1360 SEK.

Klart under halva priset, den också...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag fattar inte varför svenska butiker tar ut så mycket för casen.

Volymer volymer volymer. Ett företag som thomann säljer ju många av produkterna för samma eller lägre pris som svenska handlare betalar till grossisterna. De har större volymer och lägre inköpspriser.

Sen vet jag inte hur det är med omkostnader i Tyskland i förhållande till Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Ursäkta att jag lägger mig i men jag har ett Gatoretui (bra etui) och det kostar då verkligen inte snudd på 2.000:- i Sverige. Kolla på http://www.fitzpatrick.se . Det jag har, och jag tror du har samma ligger på 795:- i deras prislista.

Den länk du angav har ingen prislista som jag hittar. Tyvärr kan jag inte ladda ned pdf-filer på min pc just nu. Kanske är det en annan modell av case från Gator som du har? Det finns ju flera modeller. Detta var lite förbryllande!

Jag frågade på Musikbörsen vad de skulle ha för exakt ett sånt hardcase jag har, till en Yamaha akustisk gitarr jag var intresserad av som de också hade där (för 5100 SEK), men som jag köpte från Imuso den också, för ca 2700 SEK! För caset ville Musikbörsen ha cirka 1900 SEK, men då är det ett bra pris sa de, för egentligen kostar det 2200 SEK. Men det är om du köper gitarren samtidigt då...

Jag handlade gitarren och caset från Imuso för ca. 3550 SEK, istället för 7000 SEK från Musikbörsen. Det tycker jag var en bra deal. Dessförinnan frågade jag även Jam för säkerhets skull om det där Caset (de har inte Yamaha och kunde ge ett bra pris på gitarren), men inte heller Caset kunde de gå under 1900 SEK på!!!

😕

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hardcase är extra viktigt till akustiska gitarrer.

Kan du förklara dig bättre 😄

Tunnare trä. Testa att oavsiktligt råka trampa på en aukustisk gitarr så får du se... 😄😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Var in till musikaffären igår och skulle ta tag i det här med inskaffning av en passande väska till gitarren. Har använt min gamla väska sedan före jul, och gitarren har "halkat" runt i den. Nu visade det sig att det fanns en väska till min gitarr... den hörde till gitarren, och dom hade helt enkelt missat att skicka med den. Tur att jag inte har fått för mig att beställa nån tidigare. 🙂

Edit: Det var en TKL ZeroGravity-väska, och jag tycker den verkar vara vettig. Väskan med gitarren i väger mindre än vad enbart den gamla väskan gjorde. 😄

Redigerat av robbery
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...