Jump to content
Annons

Min första trancelåt (typ)


Recommended Posts

Annons

Mycket märklig basgång som inte alls stämmer med melodin. Det är nästan att det funkar, men det blir lite för mycket dissonans på en del ställen.

Sen är det tyvärr inte tillåtet att posta covers, men om du istället bygger vidare på basgången, så blir det ju en helt ny låt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Mycket märklig basgång som inte alls stämmer med melodin. Det är nästan att det funkar, men det blir lite för mycket dissonans på en del ställen.

Sen är det tyvärr inte tillåtet att posta covers, men om du istället bygger vidare på basgången, så blir det ju en helt ny låt 😄

Tjo hopp !

Hmm får väl pilla mer på basgången jag tycker att den passar in bra men det är väl för att man har lyssnat på den så många ggr nu : 🙂

Cover kan man väl ändå inte kalla den för och vad menar du med dissonans ? 😆

Fanns det inget du gillade med låten då?

Tack för hjälpen 😛

mvh

/robin

Redigerat av Farbror Joakim
Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste nog tyvärr ta bort låten. Och snälla: Read the RULES!

OCH LOL!

Basgång, melodi, strings och, nja det hela spelar i olika tonlägen. 😄

men det är ingen cover det är en remixad midi låt som omöjligt kan vara copyrightskyddad...

tack för att ni är så snälla mot en nybörjare på detta forumet jag känner mig verkligen inspirerad att fortsätta göra musik , NEJ...

uppskattar er ärlighet men eftersom detta är den första trancelåten jag har gjort och eftersom jag är nöjbörjare så borde ni faktiskt ha lite överseende...

Första och sista gången jag laddar upp nånting på detta forumet !

/Robin

ps: Vad menas med dissonans och vadå olika tonlägen ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste nog tyvärr ta bort låten. Och snälla: Read the RULES!

OCH LOL!

Basgång, melodi, strings och, nja det hela spelar i olika tonlägen.  😄

men det är ingen cover det är en remixad midi låt som omöjligt kan vara copyrightskyddad...

tack för att ni är så snälla mot en nybörjare på detta forumet jag känner mig verkligen inspirerad att fortsätta göra musik , NEJ...

uppskattar er ärlighet men eftersom detta är den första trancelåten jag har gjort och eftersom jag är nöjbörjare så borde ni faktiskt ha lite överseende...

Första och sista gången jag laddar upp nånting på detta forumet !

/Robin

ps: Vad menas med dissonans och vadå olika tonlägen ?

Kritik kommer du alltid få ta oavsett om du är nybörjare eller proffs 🙂

Bara att lära sig leva med det!

dissonans betyder just att det låter "illa".. Falskt typ..

Men sätt dig ner igen och kika igenom låten vad som behövs ändras och ändra på det, så blir det bra tillslut ska du se 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste nog tyvärr ta bort låten. Och snälla: Read the RULES!

OCH LOL!

Basgång, melodi, strings och, nja det hela spelar i olika tonlägen.  🙂

men det är ingen cover det är en remixad midi låt som omöjligt kan vara copyrightskyddad...

tack för att ni är så snälla mot en nybörjare på detta forumet jag känner mig verkligen inspirerad att fortsätta göra musik , NEJ...

uppskattar er ärlighet men eftersom detta är den första trancelåten jag har gjort och eftersom jag är nöjbörjare så borde ni faktiskt ha lite överseende...

Första och sista gången jag laddar upp nånting på detta forumet !

/Robin

ps: Vad menas med dissonans och vadå olika tonlägen ?

Kritik kommer du alltid få ta oavsett om du är nybörjare eller proffs 😎

Bara att lära sig leva med det!

dissonans betyder just att det låter "illa".. Falskt typ..

Men sätt dig ner igen och kika igenom låten vad som behövs ändras och ändra på det, så blir det bra tillslut ska du se 😄

Tack så väldans 😄

klart att jag var beredd på kritik men inte "LOL" och kritik på en nivå som jag inte har uppnått än 😄

så det var det dissonans betydde ok, ska pilla mer på låten nu och försöka balansera tonerna bättre...

Tack för hjälpen 😎

Ha det gott

/Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

"...men det är ingen cover det är en remixad midi låt som omöjligt kan vara copyrightskyddad..."

😎😄

som sagt är nybörjare men om låten ligger spridd över hela intenet som en midi fil och man bara ändrar om ljuden så kan det ju inte vara olagligt överhuvud taget.

och det är väl därför cover reglen finns här på forumet...?

men du har ju det bra du som kan allt och inte behöver skriva nån kommentar där du förklarar lite utan bara skrattar åt dom som kan mindre än dig...

Link to comment
Dela på andra sajter

"...men det är ingen cover det är en remixad midi låt som omöjligt kan vara copyrightskyddad..."

:rolleyes:😉

som sagt är nybörjare men om låten ligger spridd över hela intenet som en midi fil och man bara ändrar om ljuden så kan det ju inte vara olagligt överhuvud taget.

och det är väl därför cover reglen finns här på forumet...?

men du har ju det bra du som kan allt och inte behöver skriva nån kommentar där du förklarar lite utan bara skrattar åt dom som kan mindre än dig...

Bara för att det ligger på nätet behöver det inte vara lagligt...

Kolla STIM och NCB vad dom säger om saken...

Sen spelar det ingen roll vad dom säger, IGENTLIGEN...Säger forumreglerna

att det INTE är tillåtet så är det inte det...

Kan finnas sätt att gå runt men det får du lista ut själv. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
klart att jag var beredd på kritik men inte "LOL"

Nog är det ju lite LOL att du inte ens editerat din MIDI-fil såpass mycket att de olika delarna skulle gå i samma tonläge. Också ett proffs får kritik om bassisten spelar Enter Sandman, vokalisten sjunger Mors Lilla Olle, och gitarristen spelar Stairway To Heaven.

Vad vet vi, pointen kanske var att göra låten om som om det skulle vara nånslags frijazz, där alla spelar vad dom vill när dom vill. Men det kommenterades ju redan att nu låter det bara fel, inte sådär trevligt planerat fel.

Angående att hitta MIDI-filer på nätet: om du hittar en piraterad version av ett program på gatan, betyder det inte att det skulle vara lagligt att använda den. Så länge MIDI-filen inte är trad.arr eller dylikt är materialet som finns i den upphovsrättsskyddat till förmån för originalkompositören. Det är alltså fråga om kompositörens rättigheter till en låt, inte en specifik MIDI-version.

Link to comment
Dela på andra sajter

min största mening med att göra denna låten var inte att editera midi utan att lära mig Novation V station.... alla ljud kommer från den utom hihaten och kicken...

förstår inte hur allt kan ligga i fel tonläge när midi filen automatisk la in noterna i pianorollen...

skit samma glöm att jag någonsin lade in denna tråden, och fortsätt att hacka ner på nybörjare av vilka ni förväntar er att man ska kunna tonlägen och diverse .. man kan ju faktiskt bemöta trevligt folk trevligt och uppmuntrande också,

men jag ska inte klaga får hitta ett annat forum som inte är rädda för att robert miles ska komma och sparka dom i röven för att en amatör har gjort om en remix på hans children låt...

ha ett trevligt liv

förrästen...

84 nedladdningar på två dagar får jag väl ta som ett trevligt bemötande och

Kenta K sug röv...

Redigerat av Farbror Joakim
Link to comment
Dela på andra sajter

Sug röv ja. mmmm  😏 

Jag skall inte starta någon diskusion med dig, eftersom du säkert är, typ, 13 år.

Hade så fint på andra forum, och sluta sno andras musik.

hahaha jag visste väl att du gillade röv...

tänker inte ens definera ditt dåliga argument om hur gammal jag är, ganska oväsentligt faktiskt.

du slipper argumentera med mig för att detta är det sista jag skriver på detta forumet, tänker inte ens gå in och kolla vad du skrev tillbaka...

sno andras musik hmm jo det kanske du borde konstatera till alla övriga artister i världen också som gör remixer och covers, lätt att stjäla en låt, NEJ...

Tycker att du ska sluta mixa andras musik och börja göra egen istället 😆

förresten det är O.K att du är så bitter, kan inte vara lätt att heta Kenneth antagligen en del mobbing inblandat i din uppväxt eller ? 😎

yes jag vann disskusionen.

😉

Redigerat av Farbror Joakim
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
förstår inte hur allt kan ligga i fel tonläge när midi filen automatisk la in noterna i pianorollen

Men det måste du väl inte förstå, bara lösa problemet? Man måste ju vara totalt tondöv för att inte höra hur gräsligt det låter. Och på ett musikerforum kan man nog måsta anta att de som lägger upp nånting måste kunna höra då allting är i fel tonläge. Det är inte frågat om en lite ostämd gitarr, utan något mycket grövre fel.

Du var inte ute efter någon konstruktiv kritik, utan ryggklappningar eller hur? Sorry pal, verkligheten gav tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi här på forumet har ju ibland fått kritik för att vi har varit otrevliga mot nybörjare och nya medlemmar på olika sätt, men här måste jag säga att jag tycker att det handlar om en grov överreaktion från din sida. Här lägger vi upp demos just för att få kritik så att vi kan förbättra oss men det verkar du ju inte speciellt intresserad av i över huvud taget. Och du verkar försvara det hela med att du är nybörjare. Det är väl just nybörjare som man ska ge synpunkter på låten så att utveckling kan ske. Om alla här skulle vara "snälla" och säga att "det här var ju jättebra" så skulle du ju fortsätta att göra låtar på det sättet du gör, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste nog tyvärr ta bort låten. Och snälla: Read the RULES!

OCH LOL!

Basgång, melodi, strings och, nja det hela spelar i olika tonlägen.  😱

men det är ingen cover det är en remixad midi låt som omöjligt kan vara copyrightskyddad...

tack för att ni är så snälla mot en nybörjare på detta forumet jag känner mig verkligen inspirerad att fortsätta göra musik , NEJ...

uppskattar er ärlighet men eftersom detta är den första trancelåten jag har gjort och eftersom jag är nöjbörjare så borde ni faktiskt ha lite överseende...

Första och sista gången jag laddar upp nånting på detta forumet !

/Robin

ps: Vad menas med dissonans och vadå olika tonlägen ?

Inte lätt detta.

Jag lyssnade aldrig på spåret du postade.

Men det där ed tonlägen är rätt lätt att hajja.

En ton är hur ljudet låter.

Tx När du är arg o skriker med arg röst är det ju låga toner som kommer u din mun.

Men är du glad o vill skratta så är det nästan alltid ljusa toner som kommerut.

Samma sak gäller det i musiken, fast här gäller det att hamna i rätt tonläge så att alla toner hamnar i en symbios med varandra.

Du skriver att du tappar din motivation tackvare det folk har skrivit.

Synd, men se det som en hjälp påvägen istället.

Om du själv inte har en aning om vad som är rätt eller fel så hjälper vi dig mer än gärna, men då måste du kunna tadettill dig, utan att känna att vi är ute efter att jävlas med dig bara för att du är ny!

Redigerat av Lådan
Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att forumadminstratörerna inte tillåter covers är för att de isåfall måste börja betala stimpengar för att originalkompositörerna ska få ersättning.

Det är så det ser ut, och det är inget man kan göra något åt.

På mindre forum spelar det mindre roll eftersom det inte är samma bevakning från STIM (o.s.v.) där. Men det här forumet är så pass stort, och ligger dessutom under Sveriges största studio/musiker-tidning, så de har ett anseende att hålla.

Fick inte höra "din" låt dock, så den har jag ingen kommentar om..

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...