Jump to content
Annons

Konkurrens satt ur spel?


Assar

Recommended Posts

En sak jag reflekterat över är att vissa tillverkare och distributörer i Sverige sätter ut slutkundspris på sina varor och hur återförsäljarna följer dem.

Kolla t ex på Luthman (eller här) och Frost.

Ingen av dem antyder ens att det skulle handla om rekommenderade priser. 🙂

Mig veterligen är det olagligt.

Eller har jag fel?

Nån juridiskt kunnig som kan ge klara besked?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
En sak jag reflekterat över är att vissa tillverkare och distributörer i Sverige sätter ut slutkundspris på sina varor och hur återförsäljarna följer dem.

Kolla t ex på Luthman (eller här) och Frost.

Ingen av dem antyder ens att det skulle handla om rekommenderade priser. 😎

Mig veterligen är det olagligt.

Eller har jag fel?

Nån juridiskt kunnig som kan ge klara besked?

Prissättningen borde kanske vara fri? Tror det är skillnad om man säljer via distributör eller generelagent också, skulle vara intressant med någon som vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Som distributör eller tillverkare kan man inte sätta några priser annat än rekommenderade.

Det står affären fritt att sälja till högre eller lägre pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som distributör eller tillverkare kan man inte sätta några priser annat än rekommenderade.

Det står affären fritt att sälja till högre eller lägre pris.

Om man tar Luthman som exempel så är det till och med så att affärerna hänvisar till Luthmans hemsida för beställning med hämtning i valfri affär. Där finns definitivt ingen fri prissättning i slutsäljsledet.

Lagligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det förekommer distributörer som säljer direkt till slutkund, men i sådana fall brukar de bara sälja till listpriset för att inte riskera att konkurrera med sina återförsäljare.

Det ÄR mycket riktigt olagligt att sätta tvingande priser i Sverige - men listpriser finns ändå (även om listpriser också kan ses som ett sätt att styra priset om man hårddrar det...), som ett riktmärke och en utgångspunkt att räkna ÅF-rabatter från. Det är helt enkelt enklare att ha det så, än att varje ÅF ska bedöma vad varje enskild produkt borde kosta. Distributörerna är (förhoppningsvis 🙂 ) bättre på sådana beslut eftersom de har ett mer begränsat sortiment än varje handlare - och distributörerna finns ju till för att förenkla livet för butikerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det e väl till och med olagligt att sälja skivor med förlust om ja inte missminner mig 😕 Alltså man får inte sätta vilken pris som helst. Lagen om konka (konka skriver jag för att ja inte orkar leta upp och ta reda på hur konkurrans stavas)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det e väl till och med olagligt att sälja skivor med förlust om ja inte missminner mig 😳 Alltså man får inte sätta vilken pris som helst. Lagen om konka (konka skriver jag för att ja inte orkar leta upp och ta reda på hur konkurrans stavas)

Nej - det är inte olagligt att sälja till förlust, utan man får faktiskt sätta precis vilket pris man vill - men i längden är det förstås inte hållbart att sälja till förlust... 😕 Det finns alltså ingen lag mot att göra dåliga affärer - så länge redovisningen till skattemyndigheterna är korrekt.

EDIT: "Konkurrens" stavas det, så det var nästan rätt... 😕

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det e väl till och med olagligt att sälja skivor med förlust om ja inte missminner mig 😕 Alltså man får inte sätta vilken pris som helst. Lagen om konka (konka skriver jag för att ja inte orkar leta upp och ta reda på hur konkurrans stavas)

Nej - det är inte olagligt att sälja till förlust, utan man får faktiskt sätta precis vilket pris man vill - men i längden är det förstås inte hållbart att sälja till förlust... 😛 Det finns alltså ingen lag mot att göra dåliga affärer - så länge redovisningen till skattemyndigheterna är korrekt.

EDIT: "Konkurrens" stavas det, så det var nästan rätt... 😛

Däremot finns det något som reglerar en underprissättning om den går ut på att slå ut en konkurrent. Man får alltså inte sätta hur låga priser som helst för att konkurrera ut någon annan, för att sen sätta normala priser igen.

Om inget ändrats 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Sverige är som tur med i EU. Hittar man ingen leverantör i sverige som duger

så finns det flera att välja på inom EU. De har ofta bättre priser, men nackdelen

är att man inte kan klämma på just det exemplaret man köper. Vilket man nog vill

göra om köper gitarrer. Men för elektronik är det inget att tveka om...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige är som tur med i  EU. Hittar man ingen leverantör i sverige som duger

så finns det flera att välja på inom EU. De har ofta bättre priser, men nackdelen

är att man inte kan klämma på just det exemplaret man köper. Vilket man nog vill

göra om köper gitarrer. Men för elektronik är det inget att tveka om...

Där har man också en nackdel om det finns generalagenter som har exklusiv distributionsrätt. I sådana lägen får inte butikerna köpa utomlands, utan är tvingade att gå genom distributören i hemlandet - och då kan man råka ut för att priset till konsument i ett annat land, ibland är lägre än butikernas inköpspris. DET är verkligen irriterande...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett exempel på FUNGERANDE konkurrens är väl detta:

Broomstick Bass:

Musikpunkten 2495:-

emusic.se 1989:- + porto

bornemark.se 1042:- (99 + 15 euro)

Intressant nog länkar de flesta till Bornemarks sida för "ytterligare info" ... vilket gör att man snabbt konstaterar att det är betydligt billigare att handla där istället. :rolleyes:

Gullan Bornemarks son?

Var det han som sjöng i "Är du vaken, Lars"?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Sverige är som tur med i  EU. Hittar man ingen leverantör i sverige som duger

så finns det flera att välja på inom EU. De har ofta bättre priser, men nackdelen

är att man inte kan klämma på just det exemplaret man köper. Vilket man nog vill

göra om köper gitarrer. Men för elektronik är det inget att tveka om...

Där har man också en nackdel om det finns generalagenter som har exklusiv distributionsrätt. I sådana lägen får inte butikerna köpa utomlands, utan är tvingade att gå genom distributören i hemlandet - och då kan man råka ut för att priset till konsument i ett annat land, ibland är lägre än butikernas inköpspris. DET är verkligen irriterande...

Det är bara att beställa från distributören om den finns inom EU. Leverar de inte så är det bara

att ringa Mario Monti (Hmm, hans ersättare kanske...) och be att få lämna in dokument som

beskriver ett konkurensbrott inom den inre marknaden, Det är tyvärr allt för få små aktörer som vågar, risken är att för stor att tillverkaren ser till att man blir helt utan leveranser.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] och då kan man råka ut för att priset till konsument i ett annat land, ibland är lägre än butikernas inköpspris. DET är verkligen irriterande...

Finns det något som hindrar dig, "som återförsäljare", att köpa från utlandet "som kund" och sälja vidare i återförsäljarledet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som distributör eller tillverkare kan man inte sätta några priser annat än rekommenderade.

Det står affären fritt att sälja till högre eller lägre pris.

Om man tar Luthman som exempel så är det till och med så att affärerna hänvisar till Luthmans hemsida för beställning med hämtning i valfri affär. Där finns definitivt ingen fri prissättning i slutsäljsledet.

Lagligt?

Säljarna sätter vilka priser de vill. Annars skulle ju priserna på deras (Luthmans) grejer vara samma överallt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett exempel på FUNGERANDE konkurrens är väl detta:

Broomstick Bass:

Musikpunkten 2495:-

emusic.se 1989:- + porto

bornemark.se 1042:- (99 + 15 euro)

Intressant nog länkar de flesta till Bornemarks sida för "ytterligare info" ... vilket gör att man snabbt konstaterar att det är betydligt billigare att handla där istället. 😕

Gullan Bornemarks son?

Var det han som sjöng i "Är du vaken, Lars"?

De andra har nog glömt plocka bort det från sina hemsidor. Broomstick säljs nämligen inte längre genom distributör, utan enbart direkt från hemsidan... 😄

- och visst är det Gullans son - tillika samme kille som spelar gitarr på alla mina testinspelningar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige är som tur med i  EU. Hittar man ingen leverantör i sverige som duger

så finns det flera att välja på inom EU. De har ofta bättre priser, men nackdelen

är att man inte kan klämma på just det exemplaret man köper. Vilket man nog vill

göra om köper gitarrer. Men för elektronik är det inget att tveka om...

Där har man också en nackdel om det finns generalagenter som har exklusiv distributionsrätt. I sådana lägen får inte butikerna köpa utomlands, utan är tvingade att gå genom distributören i hemlandet - och då kan man råka ut för att priset till konsument i ett annat land, ibland är lägre än butikernas inköpspris. DET är verkligen irriterande...

Det är bara att beställa från distributören om den finns inom EU. Leverar de inte så är det bara

att ringa Mario Monti (Hmm, hans ersättare kanske...) och be att få lämna in dokument som

beskriver ett konkurensbrott inom den inre marknaden, Det är tyvärr allt för få små aktörer som vågar, risken är att för stor att tillverkaren ser till att man blir helt utan leveranser.

Precis - och om en sådan liten handlare som jag skulle börja bråka, så står jag där förmodligen helt utan leverantörer till slut, eftersom sådana rykten sprids fortare än kvickt...

Om man kontaktar tillverkaren direkt i egenskap av ÅF, så blir man alltid hänvisad till det egna landets generalagent - och i de flesta fall har generalagenten exklusiv distributionsrätt, vilket innebär att ingen annan distributör i andra länder får lov att sälja till butikerna i landet...

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Sverige är som tur med i  EU. Hittar man ingen leverantör i sverige som duger

så finns det flera att välja på inom EU. De har ofta bättre priser, men nackdelen

är att man inte kan klämma på just det exemplaret man köper. Vilket man nog vill

göra om köper gitarrer. Men för elektronik är det inget att tveka om...

Där har man också en nackdel om det finns generalagenter som har exklusiv distributionsrätt. I sådana lägen får inte butikerna köpa utomlands, utan är tvingade att gå genom distributören i hemlandet - och då kan man råka ut för att priset till konsument i ett annat land, ibland är lägre än butikernas inköpspris. DET är verkligen irriterande...

Det är bara att beställa från distributören om den finns inom EU. Leverar de inte så är det bara

att ringa Mario Monti (Hmm, hans ersättare kanske...) och be att få lämna in dokument som

beskriver ett konkurensbrott inom den inre marknaden, Det är tyvärr allt för få små aktörer som vågar, risken är att för stor att tillverkaren ser till att man blir helt utan leveranser.

Precis - och om en sådan liten handlare som jag skulle börja bråka, så står jag där förmodligen helt utan leverantörer till slut, eftersom sådana rykten sprids fortare än kvickt...

Om man kontaktar tillverkaren direkt i egenskap av ÅF, så blir man alltid hänvisad till det egna landets generalagent - och i de flesta fall har generalagenten exklusiv distributionsrätt, vilket innebär att ingen annan distributör i andra länder får lov att sälja till butikerna i landet...

Den exlusiva rätten är inte tillåten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...