Frank Zappa Postat 8 januari 2007 Anmäl Dela Postat 8 januari 2007 Är det bättre att spela in en så hott signal som möjligt i Cubase och sen sänka, eller ska man sträva efter att spela in så högt så att man slipper sänka med reglarna så mycket? Det blir alltid så att reglarna hamnar på -10 dB eller mer för att man ska slippa klippning? Jag brukar spela in och mixa i 24 bitar. Säg inte att jag ska använda sökfunktionen för då blir jag arg. 🙂 Tack på förhand 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 8 januari 2007 Anmäl Dela Postat 8 januari 2007 Jag skulle rent spontant säga "JA!", det har hänt att jag fått låg insignal och missat det, bara för att sedan bli knäckt när jag sitter o mixar och kanalen i fråga ligger lågt och utan tryck... å andra sidan... är jag ingen expert på sånt här. Men det är så jag gör. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
illvaesen Postat 8 januari 2007 Anmäl Dela Postat 8 januari 2007 Beror lite på vad det är för material.. det är grymt illa om det distar digitalt.. -10dB till -2dB okomprimerat brukar jag ha som tumregel, men även det är lite overkill i dagens läge.. i praktiken finns inte många anledningar att ha hög insignal längre, men man bör ju kunna förstärka signalen 10dB utan kompressor efter inspelning.. tycker jag 🙂 ..många kanaler kräver ju inte lika mycket förstärkning som om man t.ex har en akustisk gitarr som spelar ensam.. det är ju summan som räknas i slutändan 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 8 januari 2007 Anmäl Dela Postat 8 januari 2007 En hög signal är aldrig fel, se bara till att du aldrig övergår 0 på din A/D-konverter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frank Zappa Postat 9 januari 2007 Trådstartare Anmäl Dela Postat 9 januari 2007 Tackar för svaren, insåg att den här tråden bör vara under inspelning. 😛 Rent ljudkvalitetsmässigt, vad är bäst? Att spela in med så stark signal som möjligt (under nollan), eller att spela in så starkt så att man inte behöver höja eller sänka i mixen. Jag håller mig alltid under nollan 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Christoffer Bergfors Postat 9 januari 2007 Anmäl Dela Postat 9 januari 2007 Kör du med 16 bitars upplösning så är det väldigt viktigt att ha en het signal, men går du till 24 så är det viktigast att det inte klipper. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 9 januari 2007 Anmäl Dela Postat 9 januari 2007 Oftast vill du ha så hög utgångsnivå som mäjligt. Detta pga att du då oftast har bäst SNR (signal-to-noise ratio). T.ex gamla analoga syntetisatorer kan ha ett konstant bakgrundssus, då vill man skruva upp volymen för att få signalen att överrösta suset. Hög ingångssignal är aldrig fel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frank Zappa Postat 10 januari 2007 Trådstartare Anmäl Dela Postat 10 januari 2007 Ok grabbar tack så mycket. Ha det bra 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.