Jump to content
Annons

Spela in hög signal eller?


Frank Zappa

Recommended Posts

Är det bättre att spela in en så hott signal som möjligt i Cubase och sen sänka, eller ska man sträva efter att spela in så högt så att man slipper sänka med reglarna så mycket? Det blir alltid så att reglarna hamnar på -10 dB eller mer för att man ska slippa klippning? Jag brukar spela in och mixa i 24 bitar.

Säg inte att jag ska använda sökfunktionen för då blir jag arg. 🙂

Tack på förhand 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle rent spontant säga "JA!", det har hänt att jag fått låg insignal och missat det, bara för att sedan bli knäckt när jag sitter o mixar och kanalen i fråga ligger lågt och utan tryck... å andra sidan... är jag ingen expert på sånt här. Men det är så jag gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror lite på vad det är för material.. det är grymt illa om det distar digitalt.. -10dB till -2dB okomprimerat brukar jag ha som tumregel, men även det är lite overkill i dagens läge.. i praktiken finns inte många anledningar att ha hög insignal längre, men man bör ju kunna förstärka signalen 10dB utan kompressor efter inspelning.. tycker jag 🙂 ..många kanaler kräver ju inte lika mycket förstärkning som om man t.ex har en akustisk gitarr som spelar ensam.. det är ju summan som räknas i slutändan 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaren, insåg att den här tråden bör vara under inspelning. 😛

Rent ljudkvalitetsmässigt, vad är bäst? Att spela in med så stark signal som möjligt (under nollan), eller att spela in så starkt så att man inte behöver höja eller sänka i mixen.

Jag håller mig alltid under nollan 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Oftast vill du ha så hög utgångsnivå som mäjligt. Detta pga att du då oftast har bäst SNR (signal-to-noise ratio). T.ex gamla analoga syntetisatorer kan ha ett konstant bakgrundssus, då vill man skruva upp volymen för att få signalen att överrösta suset.

Hög ingångssignal är aldrig fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...