Jump to content
Annons

Råd ang Windows media center edition


Lukas (oregistrerad)

Recommended Posts

Lukas (oregistrerad)

Hej å hå. Så har man då en helt ny dator med ett operativsystem som inte stöttar vare sig Pro tools eller en massa annan audiorelaterad hård- och mjukvara. Köpte för tre månader sedan en dator med Windows media center edition och härom veckan köpte jag Mbox2 mini med Pro tools och trodde att jag skulle få göra musik. Men det gick ju inte.

Nu vill jag ha goda råd. Jag kanske kan få lämna tillbaka ljudkortet o Pro tools, men frågan är om jag kommer att få strul med Windows media center edition oavsett vad för program och effekter jag vill jobba med?

Ska jag köpa till Windows xp home istället? Kan man ha två system i datorn samtidigt?

På Pc City - som såklart inte vill ta ansvar för att de säljer fel grejer till mig trots att jag bett om en dator för just musikinspelning - snackade de om att ev. avaktivera själva media center-delen, men jag är tveksam till om det kommer att hjälpa.

Så alltså - nytt operativsystem eller annan programvara? Tacksam för hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att avaktvera Media Center låter ju inte helt tokigt i och för sig. Windows Media Center är, vad jag förstått, inget annat än XP med tillägg.

På vilket sätt fungerade det inte att göra musik? Var stötte du på problem? Visst kan du ha två operativsystem, men att ha två Windows XP verkar ju onödigt om du frågar mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

😱 Det var som tusan! Då kanske du åker på att köpa ett vanligt XP då, om det inte går att göra om Media Center till ett vanligt...

Något som skulle vara intressant att veta är huruvida du kan använda din licens till en vanlig XP-installation. Säg att du lånar en XP-skiva av en kompis och skriver in ditt licensnummer när du installerar. Man tycker att det BORDE gå (och det är ju inte fråga om piratkopiering eftersom du har en laglig windowslicens).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tycker jag att man kan fråga! Det är ju som sagt inget olagligt eftersom licensen gäller ett operativsystem på en dator och det är ju det enda du kommer att använda den till... Du vill ju bara slippa Media Center-tillägget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tycker jag att man kan fråga! Det är ju som sagt inget olagligt eftersom licensen gäller ett operativsystem på en dator och det är ju det enda du kommer att använda den till... Du vill ju bara slippa Media Center-tillägget.

Svårt att tro att de vill ha betalt för en nedgradering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en oanvänd XP Pro-licens (engelsk) liggandes. Vi kanske skulle kunna byta, då jag funderar på att köra MCE på min underhållningsdator.

Fast det kanske inte är lagligt att byta då det rör sig om OEM-licenser? Nån som vet? Och behöver man bry sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lukas (oregistrerad)
Svårt att tro att de vill ha betalt för en nedgradering.

Återförsäljaren vill ha 990 spänn för xp home. Vilket jag väl kan tänka mig att betala i värsta fall. Men det känns surt.

De säger att nästa system - Vista? - kommer i höst och att jag får uppgradera till det gratis. Men kommer det att funka bättre med Pro tools och andra program som har problem med MCE? Nån som hört nåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att tro att de vill ha betalt för en nedgradering.

Återförsäljaren vill ha 990 spänn för xp home. Vilket jag väl kan tänka mig att betala i värsta fall. Men det känns surt.

De säger att nästa system - Vista? - kommer i höst och att jag får uppgradera till det gratis. Men kommer det att funka bättre med Pro tools och andra program som har problem med MCE? Nån som hört nåt?

I höst? Det har releasedatum för konsumenter den 30de januari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lukas (oregistrerad)

Meh! Till mig sa dom att det "kommer att gå att använda först i höst". Menar dom att det kommer att vara så fullt med buggar då att det inte är nån idé att använda eller vadå? Dom kanske bara är inkompetenta eller så tycker dom jag verkar lättlurad... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vista verkar ju vara en rätt ordentlig uppgradering av Windows så det dröjer väl ett tag innan det finns drivrutiner för all hårdvara och sådant. Och så kan man väl räkna med buggar, precis som du skriver... Men SÅ taffligt kan det ju inte vara att man måste vänta över ett halvår innan man kan använda det. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...