Jump to content
Annons

Patchmix emu


101

Recommended Posts

Jag har frågat tidigare här på forumet om inställningar i patchmix till mitt emu-0404 , problemet var att jag hade det sk " What u hear " grejen så att allt spelades in ! Detta försökte några att hjälpa mig med , men min totala nybörjar hjärna måste ha gjort något fel !

Så nu letar jag efter någon vänlig själ som kan tänka sig att låna mig en hjälpande hand så jag får ordning på grejerna och kan börja med det som jag hade tänkt mig då jag köpte mina saker?

Detta är min senaste fråga https://www.studio.se/index.php?showtopic=34171

Jag har satt patchmixen till product default sedan följt denna guide http://www.cgoff.fsnet.co.uk/patchmix/asio_mono.htm!

Men nu kan jag ej spela in något och inget registreras i cubase !

Så nån, vem som helst , släng in en ide !

MVH // 101

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kanske låter torftigt, men det bästa råd jag kan ge dig är att sätta dig ner med manualen till patchmixen och läsa tills du förstår hur den fungerar. Har du väl gjort det kommer du att se hur mångsidig och bra den är. Jag har svårt att se hur någon skall kunna förklara den bättre än manualen, den är faktiskt riktigt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

ok nu har jag läst tror jag förstår det mesta ..... jag fick liv i ljudet i cubase igen och inspelningar kan göras !!

Problemet med "what u hear " grejen är fortfaramde där och jag vet inte vilka inställningar som skall göras i patchmix !

Precis avslutat ett 30 min långt samtal med creative som alldrig hade hört talas om problemet och lyckades inte lösa det heller !

Så nån måste ju ha gjort detta förut o vet vad som skall göras ?..... allernativen med hjälp börjar sina !

så hjälp gärna !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du säker på att du valt rätt drivrutiner i Cubase? D.v.s. ASIO-drivrutinerna snarare än DirectX-drivrutinerna.

Gå in i menyn Devices, Device Setup och titta under fliken VST Multitrack. Drivrutinerna du ska använda heter E-MU ASIO.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör e-mu asio drivrutinerna ! JAg har följt d ansvisningar som finns i tutorial för att ställa in cubase LE för emu 0404 !

Det jag inte förstår är varför signalen från tex en mp3 alltså wav L/R registreras i PCI Card in L ....är inte det bara signalerna som går in i ljudkortet som skall registreras där ? (alltså tex min mic )

Tackasm för hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

I patchmixern så måste det finnas en SEND per in-kanal för att just den kanalen skall dyka upp i ex Cubase.

Ta fram Patchmixern och högerklicka på en effektplats. Då dyker det upp en meny. Välj: Insert Send (asio....).

Dessa Send-inserts kan placeras var som helst i signalkjedjan. Dvs vill du spela in med EMU effekter så lägg en SEND efter effekterna. Detta är mao den punkt från vilken du spelar in till Cubase. Ligger det ex en SEND i MAIN INSERTS så kommer hela mixen med. Därför en SEND/kanal.

Hoppas jag inte var för rörig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen signal på någon annan strip än PCI card in L eftersom det är där jag har anslutit från EFX send på mitt bord !

Så pratar jag i micen registreras det bara på PCI Card in L , men problemet är att då jag kör en mp3 så registrerars även detta i PCI card in L ...och detta leder till att då jag spelar upp det första av tex 2 audio spår så registreras det första då jag spelan in mitt andra !

Så hur får jag bort att wave L/R registreras i min PCI Card in L ..så jag bara får miccen där ?

Link to comment
Dela på andra sajter

KARAMBA ! Jag löste det , snurra ner efx send på out på min lilla Phonic 220 så försvann signalen från mp3 o allt annat skit från PCI Card in L och bara min mic registrerades!

Nu blev jag glad , inte lätt att var nybörjare ibland =)

(Man blir tydligen mer produktiv bakfull på en sön )

Redigerat av 101
Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns en bra artikel som "avmystifierar" Patchmix:

www.soundonsound.com/sos/nov05/articles/emupatchmix.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...