Jump to content
Annons

Vad krävs för låg Latency?


Rooster88

Recommended Posts

Hejsan. Jag är ledsen om detta tagits upp, men jag sökte runt och kunde inte hitta svaret. Detta kan ju bero på att ärendet är individuellt.

Nåja iallafall :rolleyes:

_____________

Jag ska köpa mig varor till en mindre hemstudio.

Kapaciteten jag sitter bakom nu:

Intel®

Celeron® CPU 2.60 GHz

2.59 GHz, 480 MB RAM

Frågan är: Om jag köper ett ljudkort -externt TerratTec PHASE X24 FW hade jag tänkt mig-, kan jag då lita på att slippa latencyprobem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Förutm ett ljudkort med propra drivrutiner vill man oftast ha en riktig processor, icke en celeron, och 1GB minne. Utan latency blir du aldrig, men du kan få den låg/lägre. Ju mera processorkraft dina låtar kräver, desto högre latency måste du leva med för att det skall fungera utan kanster-sprak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, så låt oss säga att jag uppgraderar RAMen en aning och skaffar ljudkortet och håller mig till mindre produktioner, dvs inte 58 spår (om det nu har med saken att göra), är det då någonting annat som spelar in när det gäller att latencyn ska sänkas till nivå: inte störande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Helt ny här, provar att svara få se hur det går.

Ett tips med tex proTools/reason är att stänga av lite ljud vid inspelning av nya spår och minska bufferten till 128/256 samplingar. När man senare skall lyssna på underverket är det bara att ställa upp samplingar till 2-4tusen ¨å klarar man sig nog med en "slö" burk.

Själv har jag dubbla amd och 2GB minne, men lider lite ändå, förmodligen pga att jag snålade och inte köpte två hårddiskar... 😄

Ny disk vid nästa lön ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Latency är ju bara ett "problem" vid inspelningen. Så länge man spelar in och inte belastar med en massa onödiga pluggar utan lägger energi på att spela in klart, gör alla ljud till audiospår osv. SEN när det är dax att mixa så är det ju bara att höja latencyn och börja mixa och lägga på alla pluggar man vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag dubbla amd och 2GB minne, men lider lite ändå, förmodligen pga att jag snålade och inte köpte två hårddiskar... 😕

Ny disk vid nästa lön ;-)

Men då känns det ju omöjligt. Man måste väl kunna veta ungefär hur bra det kommer att gå med en viss utsrustning? Eller? Hur kan man veta hur mycket man måste lägga ut?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som nästan är viktigast för att kunna jobba med låg latency och som många glömmer bort är moderkortet. Med ett billigt skräpkort eller ett kort med ett olämpligt chipset spelar det ingen roll hur snabb processor man har och hur mycket minne som sitter i burken.

Håll koll på de stora internationella forum för program som Nuendo och ProTools så finns bra tips om vilka delar som fungerar bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som nästan är viktigast för att kunna jobba med låg latency och som många glömmer bort är moderkortet. Med ett billigt skräpkort eller ett kort med ett olämpligt chipset spelar det ingen roll hur snabb processor man har och hur mycket minne som sitter i burken.

Håll koll på de stora internationella forum för program som Nuendo och ProTools så finns bra tips om vilka delar som fungerar bra.

Nej men med ett skräpigt minne och en kass processor spelar det väl inte någon roll hur bra moderkort du har heller, eller? Utan elkabel är ju allt annat också värdelöst.

Eller är jag bara dum nu? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mycket svårt att ge de generella svar du frågar efter, i alla fall om de ska vara någorlunda vederhäftiga. Det beror också mycket på hur du tänkt arbeta, vilka pluggar du kommer att använda etc.

Generellt och mycket svepande dock, om du inte bara tänkt spela in enstaka spår till mindre projekt, så är en celeronprocessor i klenaste laget. Och du bör, som sagt, ha minst 1 GB minne. Dessutom är, som Majken säger, övrig hårdvara en väsentlig faktor.

Nej, som sagt, det är inte enkelt, men vem har sagt att det ska vara det, och det finns inget generellt facit... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...