Jump to content
Annons

TV:ns begynnelse - dess namn


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag tänkte på detta med ordet "television". Vision är ju förknippat med visualisering, syn eller synintryck. Tele är ju inzoomning, till skillnad på Wide-läget på en kamera. Ofta är zoomen markerad med T i ena änden och W i andra änden. Däremellan zoomar man.

Kommer ordet "television" ifrån uppfattningen att det var ett sätt att visa rörliga bilder i Tele-läge i första hand? Var det detta man var upphetsad över? Inzoomning till skillnad från Wide (=vidvinkel), visualiserad.

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har sett ett timmeslångt program med Jeremy Clarkson om tv:ns historia, och namnet kommer av att ordet "tele" betyder avstånd, och "vision" betyder ja, titta, eller bild. Alltså att titta på något på avstånd.

Den första TV:n var inte ens elektrisk, eller ja, den byggde inte på själva bildröret utan bestod av en gigantisk snurrande skiva med speciella linser längst ut i kanten som lyckades föra en bild flera meter in i ett annat rum...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Har sett ett timmeslångt program med Jeremy Clarkson om tv:ns historia, och namnet kommer av att ordet "tele" betyder avstånd, och "vision" betyder ja, titta, eller bild. Alltså att titta på något på avstånd.

Den första TV:n var inte ens elektrisk, eller ja, den byggde inte på själva bildröret utan bestod av en gigantisk snurrande skiva med speciella linser längst ut i kanten som lyckades föra en bild flera meter in i ett annat rum...

Allt man ser på sker väl på avstånd?! Även om jag kunde studera mina egna kontaktlinser då de sitter på ögonen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett ett timmeslångt program med Jeremy Clarkson om tv:ns historia, och namnet kommer av att ordet "tele" betyder avstånd, och "vision" betyder ja, titta, eller bild. Alltså att titta på något på avstånd.

Den första TV:n var inte ens elektrisk, eller ja, den byggde inte på själva bildröret utan bestod av en gigantisk snurrande skiva med speciella linser längst ut i kanten som lyckades föra en bild flera meter in i ett annat rum...

Allt man ser på sker väl på avstånd?! Även om jag kunde studera mina egna kontaktlinser då de sitter på ögonen...

Ja, självklart, men tror du inte de menar större avstånd i detta sammanhang?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett ett timmeslångt program med Jeremy Clarkson om tv:ns historia, och namnet kommer av att ordet "tele" betyder avstånd, och "vision" betyder ja, titta, eller bild. Alltså att titta på något på avstånd.

Den första TV:n var inte ens elektrisk, eller ja, den byggde inte på själva bildröret utan bestod av en gigantisk snurrande skiva med speciella linser längst ut i kanten som lyckades föra en bild flera meter in i ett annat rum...

Allt man ser på sker väl på avstånd?! Även om jag kunde studera mina egna kontaktlinser då de sitter på ögonen...

Det mänskliga ögat kan bara se runt 3km bort. Man kan nog se lite längre med en TV 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Det mänskliga ögat kan bara se runt 3km bort. Man kan nog se lite längre med en TV 😉

3000 meter? Inte jag! Skulle jag klara 300 meter vore jag överlycklig. Men det beror ju iofs vad man menar med "se". Med vilken kvalitet alltså.

3000 meter? Är du säker??

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mänskliga ögat kan bara se runt 3km bort. Man kan nog se lite längre med en TV 😛

3000 meter? Inte jag! Skulle jag klara 300 meter vore jag överlycklig. Men det beror ju iofs vad man menar med "se". Med vilken kvalitet alltså.

3000 meter? Är du säker??

😎

Jag har för mig det. Runt 3km vid klar sikt. Fast man tappar ju både avståndsbedömningen och detaljrikedomen väldigt långt innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mänskliga ögat kan bara se runt 3km bort. Man kan nog se lite längre med en TV 😆

3000 meter? Inte jag! Skulle jag klara 300 meter vore jag överlycklig. Men det beror ju iofs vad man menar med "se". Med vilken kvalitet alltså.

3000 meter? Är du säker??

😛

Jag har för mig det. Runt 3km vid klar sikt. Fast man tappar ju både avståndsbedömningen och detaljrikedomen väldigt långt innan.

Det konstiga då är hur man gör för att se flygplan uppe i himlen 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ägd? 😮

Känns som det. 😛

Undras vart universum slutar 😲

(för att vara lite on topic)

Redigerat av Epon
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...