Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan har precis köpt en pod 2 och tycker den Àr vÀldigt skön nu Àr de sÄ att jag vill ha lite information hur man kopplar in den till datorn och sÄ vidare,

LĂ€gg gĂ€rna till lite mer informations tillbehör om du kan lite mer 😕

MVH Bean!

Annons
Postat

Koppla vad till dator?

Du kan inte koppla den till dator med ljudet digitalt in som det gÄr med pod xt.

Men det sÀgs att du ska kunna styra den med midi frÄn datorn med hjÀlp av programvara frÄn line 6, gÄr kanske i line 6 edit.

Ljudet av vad du spelar kan Àven ledas in med hjÀlp av ett schysst ljudkort. Vet inte om det Àr balancerad utgÄngar pÄ den, ett ljudkort som Àr till för studiobruk rekomenderas. Finns för under 1000kr.

Postat (redigerat)
Hejsan har precis köpt en pod 2 och tycker den Àr vÀldigt skön nu Àr de sÄ att jag vill ha lite information hur man kopplar in den till datorn och sÄ vidare,

LĂ€gg gĂ€rna till lite mer informations tillbehör om du kan lite mer 😳

MVH Bean!

Grattis till POD:en!

För att koppla den till datorn behöver du midi in- och utgÄngar pÄ datorn. Om du inte har det fÄr du köpa en midi-till-USB-adapter i nÀrmaste musikaffÀr.

Sen kopplar du 2 st midi-sladdar:

1. midi in pÄ datorn till midi ut i POD:en

2. tvÀrtom

HÀmta hem "Line 6 Edit" pÄ Line 6's hemsida.

I programmet stÀller du in sÄ den kommunicerar med dina midi-portar.

Sen kan du göra alla möjliga saker.

Styra POD:en frÄn datorn (du kommer Ät saker som saknar egna knappar).

HÀmta hem fÀrdiga patchar frÄn nÀtet.

Dela med dig av dina patchar till andra.

Styra kontrollerna i POD:en med midiCC-kommandon frÄn t ex Cubase sÄ sljudet förÀndras medans du lirar.

... etc ...

Have fun!

/ Assar

Edit: Som sagt var, ska du koppla in sjÀlva ljudet till datorn sÄ gÄr du naturligtvis genom line-in pÄ ett ljudkort.

Redigerat av Assar
Postat

Assar: tack sÄ mycket fÄr svar, kan du ocksÄ skillnaden pÄ Podxt och pod2, för jag funderar om jag skulle lÀmna tillbaks POD2an och köpa Podxt istÀllet.

Tackar för svar!

MVH Bean!

Postat

POD xt har bÀttre ljud, uppdateringsbar (kan ladda hem nya förstÀrkarmodeller, visa gratis andra kostar), kan exempelvis ladda hem uppdateringar i mjukvaran i maskinen, kan anvÀndas som ljudkort genom att spela in via USB.

Styrs enklare med usb istÀllet för midi.

Kan Àven ladda hem basförstÀkar modeller mot betalning sÄ det blir lite av en bas pod.

Postat
POD xt har bÀttre ljud, uppdateringsbar (kan ladda hem nya förstÀrkarmodeller, visa gratis andra kostar), kan exempelvis ladda hem uppdateringar i mjukvaran i maskinen, kan anvÀndas som ljudkort genom att spela in via USB.

Kan Àven ladda hem basförstÀkar modeller mot betalning sÄ det blir lite av en bas pod.

Wow hĂ€rligt. ska sticka in imorn o byta 😆 tack fĂ„r svar!

Rock on! 😳

Postat (redigerat)

Wow hĂ€rligt. ska sticka in imorn o byta 😳 tack fĂ„r svar!

Rock on! 😏

Men chilla lite först.

VÀnta pÄ andra svar, jag kanske har fel, kolla begagnat marknaden och sen fundera om du har behov av dessa andra funktioner jÀmfört med 2.0.

Edit: Var alltid kÀllkritisk.

Redigerat av Zyan
Postat

Joo men jag lĂ€ste lite nu i nĂ„n timme pĂ„ Line6 hemsida och XTn har mĂ„nga fler tillbehör. sĂ„ de blir nog den ialf. tack ialf 😏

Postat
Joo men jag lĂ€ste lite nu i nĂ„n timme pĂ„ Line6 hemsida och XTn har mĂ„nga fler tillbehör. sĂ„ de blir nog den ialf. tack ialf 😏

Antar att du menar funktioner nÀr du sÀger tillbehör. Eller menar du tillbehör, sjÀlv har jag inte ett enda tillbehör till min.

Lycka till 😳

Postat

Joo precis mena funktioner 😆

Nu har jag ialf lĂ€mnat tillbaka poden och bestĂ€llt XTn, kanske kommer imorn, han skulle ringa runt till andra affĂ€rer 🙂 Ă€r helt extas hĂ€r.

Postat

Det Àr nog en bÀttre ide att köpa xt Àn pod2..bÀsta Àr att inte köpa pod alls, enligt mig.. Har en pod 2 och har aldrig blivit nöjd med den. Först trodde jag det handlade om att lÀra sig stÀlla in bra ljud men jag har haft den i tre fyra Är nu och det gÄr inte. Den stryper ljudet och det blir helt syntetiskt och dött.

BÀttre att köpa en vanlig förstÀrkare alt. Amplitube för inspelning.

Postat
Det Àr nog en bÀttre ide att köpa xt Àn pod2..bÀsta Àr att inte köpa pod alls, enligt mig.. Har en pod 2 och har aldrig blivit nöjd med den. Först trodde jag det handlade om att lÀra sig stÀlla in bra ljud men jag har haft den i tre fyra Är nu och det gÄr inte. Den stryper ljudet och det blir helt syntetiskt och dött.

BÀttre att köpa en vanlig förstÀrkare alt. Amplitube för inspelning.

Inte för att munhuggas med dig men en motÄsikt: jag tycker att PodXT piskar skjortan av de VST-baserade konkurrenterna. Jag vet att man kan fÄ dessa (Amplitude, Green Machine osv) att lÄta bra, riktigt bra, men Àr det mycket jobb med att fÄ en Pod att lÄta bra, ja multiplicera med tre för dessa dÄ. Och dÄ skall jag vÀl tillÀgga att jag Àr inte nÄgon förkÀmpe för Pod eller liknande produkter - jag anvÀnder det som jag har mest anvÀndning av för tillfÀllet och tar dÄ hÀnsyn till bÄde ekonomiska och praktiska faktorer.

Det fanns nĂ„gon hĂ€r pĂ„ forumet som visade i en trĂ„d hur han fick till ett avundsvĂ€rt distljud med amplitude (tror jag att det var) men det involverade 6-8 steg med andra pluggar o inget som jag skulle orka med 😄 Hittar tyvĂ€rr inte trĂ„den om detta men den fanns i alla fall för ett tag sedan.

Postat

Jag kör det mesta i Amplitube2 nĂ€r jag spelar in. Har en POD (dock V1) som jag lagt helt pĂ„ hyllan för jag hĂ„ller med flintan, den lĂ„ter inget bra i jĂ€mförelse. DĂ€remot Ă€r ju POD XT i en helt annan liga, knappt samma sport tror jag 😳 Om jag jĂ€mför min riktiga FenderstĂ€rkare med Amplitubes simulering skulle jag nog inte höra sĂ„ mkt skillnad pĂ„ en inspelning om jag ska vara helt Ă€rlig och jag tror nog att POD XT funkar lika bra.

Postat

Och bara för att peka pĂ„ ett alternativ tiil, sĂ„ FINNS det faktiskt tomtar dĂ€rute som tycker 2.0 Ă€r bĂ€ttre Ă€n XT 😠😄

...det ska vÀl tolkas sÄ, att 2an KAN skapa andra ljud Àn XT, och vissa ser dom som bÀttre.

tjing

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.