Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej gott folk!

Jag sitter på ett M-Audio Delta 1010LT kort, och använder just nu alla 8 analoga in.

Men snart ska jag spela in trummor till ett dödsmetall band, och vill gärna ha loss fler kanaler.

När man kollar i Cubase(som är programet jag använder) så finns det 12 möjliga kanaler på VST connections/inputs, och detta är 1-8 Analoga in, 9-10 S/PDIF In, 11-12 Mixer in. Är detta rätt uppfattat från mig?

Till Mixer in finns det inga ingångar i ljudkortet, så jag funderar på om detta är någon sorts tappning från monitor mixer avdelningen i ljudkortet in i cubase.

Men däremot S/PDIF In, finns 2 ingångar på ljudkortet, jag har läst en del i manualen och där står det "The S/PDIF In device allows you to record a stereo stream directly from the S/PDIF input" så det ser ganska lovande ut tycker jag.

Men vad är S/PDIF för sorts ingång, vad jag har uppfattat så är det enbart Digital signal, så man behöver en A/D converter innan man kan få in analog signal i S/PDIF ingångarna? Hur är det egentligen?

Är det någon som isåfall har några råd på 2 stycken A/D converters, med preamp & fantommatning? Det står ju om en på studio.se förstasida, men jag har inte lyckats hitta någon affär som säljer den eller något pris på den.

Tack på förhand!

Ossian

Annons
Postat
Men vad är S/PDIF för sorts ingång, vad jag har uppfattat så är det enbart Digital signal, så man behöver en A/D converter innan man kan få in analog signal i S/PDIF ingångarna? Hur är det egentligen?

Är det någon som isåfall har några råd på 2 stycken A/D converters, med preamp & fantommatning? Det står ju om en på studio.se förstasida, men jag har inte lyckats hitta någon affär som säljer den eller något pris på den.

Tack på förhand!

Ossian

Tjena!

Du har förstått helt rätt. S/PDIF ("Sony-Philips Digital InterFace") är ungefär samma sak som AES/EBU och är digital överföring av ljudinformation.

Som du redan konstaterat behöver du preamps med digitala utgångar eftersom den konverteringen inte görs i ljudkortet. Många tvåkanaliga preamps (Exempelvis Joemeek TwinQ, för att nämna någon) har S/PDIF ut. Alternativet är förstås en fristående A/D, men det blir i regel en dyrare lösning (men kan förstås låta ganska mycket bättre, om man investerar i en bra A/D).

Postat

går det att få en kombinerad bra channelstrip tillsammans med en S/PDIF ut, eller är det S/PDIF ut som man betalar mycket pengar för? personligen tycker jag inte att det borde kosta så mycket, men alla preamps/ A/D konverters jag kollat på har kostat en rejäl summa...

Går det att hitta någon burk med 2 preamps, fantommatning & S/PDIF ut till en rimlig summa, säg max 2000 kronor?

Kom gärna med förslag!

Tack för hjälpen

Postat

den HÄR burken funkar bra, 2675kr, har själv en och är väldigt nöjd, har rör så man kan få lite färgning, går att köra utan om man så vill. Annars kan du köpa två stycken sådana HÄR, en kompis har en sådan och han är nöjd iaf, har själv ingen erfarenhet av den, håll utkik på begagnat också

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.