Jump to content
Annons

Diskussion om skivpriser


limpan666

Recommended Posts

Om man skulle gå efter upplevelsefaktorn så borde en skiva i princip kunna vara dyrare än en film, eftersom man kan lyssna många gånger på en skiva. Den har obegränsad livslängd. En film kanske man ser 2-3 gånger.

Men om man ska gå efter produktionskostnaden så borde filmerna vara mångdubbelt dyare eller?

Frågan är varför ljudböcker kan vara så dyra? Men det är väl för att målgruppen inte är så priskänslig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 60
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

Slutade köpa cd-skiuvor då de satte sina töntiga kopieringsskydd på plattorna... Efter att fått hem två plattor jag inte kunde spela i datorn fick jag nog.

Numera är det nerladdning som gäller...

Riktigt dåligt snyltarskäl eftersom de flesta skivor inte har kopieringsskydd och för att CD-skivor låter mycket bättre i en riktig stereo...

Äh.. du snackar...

Har inget med snylteri att göra. Jag tänker inte köpa produkter som inte fungerar, så är det.

Jag har alltid laddat ner mkt musik ända sedan det var möjligt men jag har även varit en storköpare av musik. 5-10 CD's i månaden brukade det ofta bli och att jag slutade med det är en direkt konsekvens av kopieringsskyddet.

Det har väl uppenbart med snylteri att göra när du gav upp så lätt, provade du ens att lyssna på skivorna i en vanlig CD spelare? Eller att konvertera dom?

Jag förstår faktiskt inte de som lyssnar på högkvalitativ musik genom datorn i oftast dåliga plasthögtalare...eller jag förstår att de som gör det oftast inte har något större musikintresse egentligen...

Jag har schyssta högtalare till min hemdator.

Och nej jag är inte extremt kräsen vad det gäller ljudkvalitet vid strölyssning hemma. Kan lätt lyssna på välkodade mp3's med minst 160 kpbs utan att störa mig.

EDIT: Glömde en fråga. Jo det gick, efter mycket om och men, att konvertera skivorna till wav. Men jag fick ta den till en kompis som hade en annan typ av CD-ROM... Mer jobb än vad jag tänker hålla på med.

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Om man skulle gå efter upplevelsefaktorn så borde en skiva i princip kunna vara dyrare än en film, eftersom man kan lyssna många gånger på en skiva. Den har obegränsad livslängd. En film kanske man ser 2-3 gånger.

Men om man ska gå efter produktionskostnaden så borde filmerna vara mångdubbelt dyare eller?

Frågan är varför ljudböcker kan vara så dyra? Men det är väl för att målgruppen inte är så priskänslig.

Har också med upplagan att göra de flesta ljudböcker säljer inte i några jätteupplagor fast det gör iofs inte de flesta CD-skivor heller. Filmerna däremot drar ofta in sina inspelningskostnader när de går på bio för att sedan dra in vinsten på DVD försäljningen...

Link to comment
Dela på andra sajter

"ungdomen". "det är så dyrt med skivor" så jag lägger några tusen på mobil och dataspel istället! Det är tragiskt att man verkligen kan få folk att tycka vad som helst, det hade varit intressant med en jämforelse med en "matkorg" exempelvis. Kids köper designerjeans och vinterjackor för tusentals kronor men skivor har dom inte råd med! Hur faan kan man tycka att en skiva är dyyr? Kulturskymmning är ett svenskt ord......

Svar:

Bio kan man avstå ifrån, dock pågår samma diskussioner i bio-älskande kretsar om just hur dyrt det är... ingen skillnad, men man kan avstå eller bli aktivist typ...

Jag köper i snitt 100 plattor om året och har gjort det sen jag gick i gymnasiet(20 år sedan) och det är sååååå dyyyyrt så jag fattar inte att jag kan slänga bort 500 spänn varje gång jag är på krogen och 50 spänn för en kaffe och macka på fiket! Det heter i för sig machiato och bruscietta eller något annat halvfascistiskt Italienskt som skörtar ens ekonomi hela tiiden!

Svar:

Jag brygger mitt kaffe själv och det är skitbilligt i jämförelse med att gå ut å fika... no other clues there

Man väljer vad man lägger pengar på men jag känner många musiker som försöker att leva på sin musik. Sen står dom på krogen(alltför ofta) och gnäller över dyra skivor och dyra konserter! Fy faan vad patetiskt!

Svar: man kan skita i krogen, och man kan skita i vad dessa s.k. musiker har för gnäll, det är deras problem, dumma konstnärer är vanligare än smarta.

Många "musikälskare" som handlar billiga Kinatillverkade prylar kanske önskar att musiken(skivorna) gjordes där också så det var billligt!!! Vill man ha dålig djävla kvalitet gjord av slavarbetare på den globala marknaden så var så goda!!!

Svar:

Man gör som man vill, jag menar du kan ju skita i att köpa deras musik/grejjor eller känner du till nåt vi andra inte gör?

Som utsökt ursäkt för mina rabiata påhopp och mitt medelklassraljerande så är jag osannolkikt bakfull/full fortfarande och känner faktiskt viss sympati och solidaritet med Anna Sjödin genom att jag försökte ge mig själv en rejäl hederlig gammal svensk omgång av spritförnedrande i internationell miljö igår!!!! SSU kan aldrig köpas för dollares!

Svar:

Du gör som du vill med ditt liv, det är en fördel med livet, att vi inte sen gör som du är också en fördel med livet anars skulle våra liv inte gå att uthärda!

Politik är en styggelse eftersom de flesta vill att den s.k. kompromissen ska vara till deras fördel, alltså demokrati fungerar inte.

När jag var ung punkare/aktivist på 80 -talet fanns det tidningen okej och schlager(senare ritz och sammanslagningen som blev slitz) och P3 med Ny Våg LillaBommen, Ännubah, Rockdepartementet och ett antal till eminenta radioprogram som verkligen retade aptiten hos en svältfödd musiknörd! På gymnasiet fanns både MM(Melody Maker) och NME (New Musical Express) som var ett led i engelskans totala dominans bland oss flegmatiska ungdomar! Vad jag vill ha sagt är att man blir mer aktiv när det kräver lite av ens initiativtagande och intelligens att söka vad man inte vet att man söker!!! Hjulet skulle behöva uppfinnas igen varje sekund.......

Svar:

När du var "nåt" var jag nåt annat antagligen, det är också en del av livet att vi inte fötts samtidigt och därmed måste tycka likadant, no hard feelings.

THAT'S LIFE, you can't change the world only yourself!

alltså kontentan, svammel ger svammel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Slutade köpa cd-skiuvor då de satte sina töntiga kopieringsskydd på plattorna... Efter att fått hem två plattor jag inte kunde spela i datorn fick jag nog.

Numera är det nerladdning som gäller...

Riktigt dåligt snyltarskäl eftersom de flesta skivor inte har kopieringsskydd och för att CD-skivor låter mycket bättre i en riktig stereo...

Äh.. du snackar...

Har inget med snylteri att göra. Jag tänker inte köpa produkter som inte fungerar, så är det.

Jag har alltid laddat ner mkt musik ända sedan det var möjligt men jag har även varit en storköpare av musik. 5-10 CD's i månaden brukade det ofta bli och att jag slutade med det är en direkt konsekvens av kopieringsskyddet.

Så du köpte runt 60-100 CD skivor om året, men slutade med det efter att 2 skivor som du köpt inte funkade i din dator. Låter som sagt mest som ett svepskäl för att döva ditt samvete eftersom de flesta eller säg 97% av alla CD skivor som släpps inte har kopieringsskydd.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutade köpa cd-skiuvor då de satte sina töntiga kopieringsskydd på plattorna... Efter att fått hem två plattor jag inte kunde spela i datorn fick jag nog.

Numera är det nerladdning som gäller...

Riktigt dåligt snyltarskäl eftersom de flesta skivor inte har kopieringsskydd och för att CD-skivor låter mycket bättre i en riktig stereo...

Äh.. du snackar...

Har inget med snylteri att göra. Jag tänker inte köpa produkter som inte fungerar, så är det.

Jag har alltid laddat ner mkt musik ända sedan det var möjligt men jag har även varit en storköpare av musik. 5-10 CD's i månaden brukade det ofta bli och att jag slutade med det är en direkt konsekvens av kopieringsskyddet.

Så du köpte runt 60-100 CD skivor om året, men slutade med det efter att 2 skivor som du köpt inte funkade i din dator. Låter som sagt mest som ett svepskäl för att döva ditt samvete eftersom de flesta eller säg 97% av alla CD skivor som släpps inte har kopieringsskydd.....

Detta var när koperingsskyddet kom för några år sedan. Vad jag vet så håller alla de stora bolagen fortfarande på med det. Det kanske fungerar bättre idag vad vet jag?

Jag hade problem med fler skivor än två(eftersom jag sedan länge lägger över all min musik i datorn det forsta jag gör och sen lägger skivan i garderoben, precis det som kopieringsskyddet skall förhindra.). Flera var spelbara i skitkvalitet om man installerade en idiotspelare som var medskickad. De gick dock alltid att konvertera till wav i något program. Jag höll på mkt med detta men sen när Sony(tror jag) hade hittat på ett nytt kopieringsskydd så var skivorna helt ospelbara. Black Rebel Motorcycleclub's 2ndra platta och Ed Harcourt-From Every Sphere om jag inte minns fel.

Måttligt upphetsande och komma hem och ska lyssna på musik och så får man sitta och trilskas idatorn istället. Näne...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Slutade köpa cd-skiuvor då de satte sina töntiga kopieringsskydd på plattorna... Efter att fått hem två plattor jag inte kunde spela i datorn fick jag nog.

Numera är det nerladdning som gäller...

Riktigt dåligt snyltarskäl eftersom de flesta skivor inte har kopieringsskydd och för att CD-skivor låter mycket bättre i en riktig stereo...

Äh.. du snackar...

Har inget med snylteri att göra. Jag tänker inte köpa produkter som inte fungerar, så är det.

Jag har alltid laddat ner mkt musik ända sedan det var möjligt men jag har även varit en storköpare av musik. 5-10 CD's i månaden brukade det ofta bli och att jag slutade med det är en direkt konsekvens av kopieringsskyddet.

Så du köpte runt 60-100 CD skivor om året, men slutade med det efter att 2 skivor som du köpt inte funkade i din dator. Låter som sagt mest som ett svepskäl för att döva ditt samvete eftersom de flesta eller säg 97% av alla CD skivor som släpps inte har kopieringsskydd.....

Detta var när koperingsskyddet kom för några år sedan. Vad jag vet så håller alla de stora bolagen fortfarande på med det. Det kanske fungerar bättre idag vad vet jag?

Jag hade problem med fler skivor än två(eftersom jag sedan länge lägger över all min musik i datorn det forsta jag gör och sen lägger skivan i garderoben, precis det som kopieringsskyddet skall förhindra.). Flera var spelbara i skitkvalitet om man installerade en idiotspelare som var medskickad. De gick dock alltid att konvertera till wav i något program. Jag höll på mkt med detta men sen när Sony(tror jag) hade hittat på ett nytt kopieringsskydd så var skivorna helt ospelbara. Black Rebel Motorcycleclub's 2ndra platta och Ed Harcourt-From Every Sphere om jag inte minns fel.

Måttligt upphetsande och komma hem och ska lyssna på musik och så får man sitta och trilskas idatorn istället. Näne...

Varför då inte spela skivorna i den spelare som de är tänkta att avlyssnas med? Nämligen CD-SPELAREN!

Men som sagt de flesta skivor som släpps (idag och tidigare)har inte kopieringsskydd....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med limpan. Om en platta med 10 låtar kostar 180 spänn, då blir det 18 spänn per låt!

Det är ju nästan löjligt billigt skulle jag säga.

Men om en platta bara har 4 låtar, då är det 45:- för varje låt!

...eller som det oftast är på halvbra artisters plattor, att en eller två låtar är något att ha, medan resten bara är skräp - då blir varje låt väldigt dyr.

Claes , de som du kallar skräplåtar tycker antagligen många andra är kanonlåtar och ofta används det här med skräplåtar som ett argument för varför man inte längre köper skivor, men sen när man ber någon peka ut dessa rena skräplåtar så brukar det bli tyst........

Faktum är att på många (men absolut inte alla) skivor är 8 av 10 låtar ren utfyllnad för att skivbolaget vill sälja fullängdaren också utöver singlarna. Dussinartister och one-hit-wonders som fyller listorna har inte material nog att fylla en timmas speltid helt enkelt.

Förresten så måste Mike Oldfields skivor vara minst antal låtar för pengarna som ofta innehåller ett eller två spår. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför då inte spela skivorna i den spelare som de är tänkta att avlyssnas med? Nämligen CD-SPELAREN!

Men som sagt de flesta skivor som släpps (idag och tidigare)har inte kopieringsskydd....

Har en CD-spelare som förpassats till källarförrådet.. Blir jobbigt att koppla in det till datorn plus att hela mitt fina system för låtar och artister skulle gå förlorat om man har vissa på CD och resten i burken... Inte för mig helt enkelt.

Efter en snabb titt på Ginza ser jag att många (10-30% är nog en mer rätt siffra än dina 3%) nyutsläppta skivor fortfarande har kopieringsskydd och då vet jag av erfarenhet att Ginza inte alltid visar detta.

Men det är skit samma egentligen.. Jag har gjort mitt val..

Folk erfarenheter av kopieringsskydd:

http://www.tydal.nu/article/sammanstallnin...opieringsskydd/

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Varför då inte spela skivorna i den spelare som de är tänkta att avlyssnas med? Nämligen CD-SPELAREN!

Men som sagt de flesta skivor som släpps (idag och tidigare)har inte kopieringsskydd....

Har en CD-spelare som förpassats till källarförrådet.. Blir jobbigt att koppla in det till datorn plus att hela mitt fina system för låtar och artister skulle gå förlorat om man har vissa på CD och resten i burken... Inte för mig helt enkelt.

Efter en snabb titt på Ginza ser jag att många (10-30% är nog en mer rätt siffra än dina 3%) nyutsläppta skivor fortfarande har kopieringsskydd och då vet jag av erfarenhet att Ginza inte alltid visar detta.

Men det är skit samma egentligen.. Jag har gjort mitt val..

Visst och det är snyltvalet....

Tror nog mina 3% är relativt korrekt om man tittar på alla nysläppta Cd och inte bara toppliste-CD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Föredrar helst 180 grams vinyl i gatefold omslag!

Mäktigt 🙂 !! Jag har aldrig VÄGT en skiva! Är det snittvikt? Jag kommer ihåg hur mexikopressarna brukade vara lite stabbiga och låta något sämre. Bäst var JAPANPRESSAT!

...blir att ta fram brevvågen. Är röd vinyl tyngre än svart?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
När jag köpte The Hives" tyrranosauros rex" och jose gonzales "veneer" klockade båda in på strax under 30 min. musik.

Till fullpris-

Sedan dess har jag inte köpt nåt.

Korta visst, men var dom inte bra?

Har dessutom för mig att båda om plattorna såldes till specialpris, köpte själv Veneer för 99 kronor när den var hyfsat färsk....

Link to comment
Dela på andra sajter

Skivor är absolut inte dyrt. I mitt tycke beror det dock på vad du köper. Köper du en platta med A-Teens så är det hutlöst dyrt, oavsett vad den kostar, då det är till 100% en själlös produkt. Skräpmat för hjärnan för barn och unga som inte vet bättre utan bara tar emot det som tvångsmatas dem via media. Eller Darin t ex.. liksom.. jag saknar ord. Hade han varit en blekfet svettig gammal gubbe med identisk musik/röst (iofs skriver väl han knappast sina egna låtar) skulle han aldrig få spela in en platta, men nu blir alla småtjejer galna i honom och då får herr talanglös släppa en platta. Tragiskt. För mig är det ren ondska.

Köper du däremot en platta med, tja.. vem fan som helst eg.. Nick Cave till exempel, så får du ett stycke konst. Musik på djupet med tanke & hjärta. Musik som berör. Något som är tidlöst och som du antagligen kommer njuta av många, många år. Då är 200 pix ett rent fynd, säger jag.

För mig hade Nine Inch Nails - The Downward Spiral kunnat kosta 1000 spänn och det hade fortfarande varit rena fyndet när jag tänker på otroligt mycket jag fått från den plattan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Skivor är absolut inte dyrt. I mitt tycke beror det dock på vad du köper. Köper du en platta med A-Teens så är det hutlöst dyrt, oavsett vad den kostar, då det är till 100% en själlös produkt. Skräpmat för hjärnan för barn och unga som inte vet bättre utan bara tar emot det som tvångsmatas dem via media. Eller Darin t ex.. liksom.. jag saknar ord. Hade han varit en blekfet svettig gammal gubbe med identisk musik/röst (iofs skriver väl han knappast sina egna låtar) skulle han aldrig få spela in en platta, men nu blir alla småtjejer galna i honom och då får herr talanglös släppa en platta. Tragiskt. För mig är det ren ondska.

För mig hade Nine Inch Nails - The Downward Spiral kunnat kosta 1000 spänn och det hade fortfarande varit rena fyndet när jag tänker på otroligt mycket jag fått från den plattan.

Huvudvärk, menar du? Äh skämtade bara, men du helt talanglös är inte Darin...

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nej, han kan säkert knyta skorna och så.

Skämt åsido, om 5 år kommer det vara "Darin who..?".

Han är ögongodis för småtjejer att dregla över och lägga sin veckopeng på, that's it.

Tror nog att Darin kommer hålla längre än så, men det beror ju helt på hur han och hans låtar utvecklas. Ingen trodde väl att vi skulle få dras med Carola så länge eller att Robbie W. skulle överleva efter Take that..

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag köpte The Hives" tyrranosauros rex" och jose gonzales "veneer" klockade båda in på strax under 30 min. musik.

Till fullpris-

Sedan dess har jag inte köpt nåt.

Korta visst, men var dom inte bra?

Har dessutom för mig att båda om plattorna såldes till specialpris, köpte själv Veneer för 99 kronor när den var hyfsat färsk....

Jo, 2 kanonskivor.

Men jag "shoppar" helst från andra "Distributörer"

😉

Det går inte att pröjsa 250 spänn för 1 timmes musik i längden ( 2x 125:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

😳

Vilken uppblåst diskussion det blev av min lilla kommentar om att jag tycker att CD-skivor är för dyra för att jag ska känna mig manad att köpa sådana. 😛

Faktum kvarstår: JAG TYCKER att CD-skivor är för dyra och lägger därför hellre pengarna på annat som ENLIGT MIN ÅSIKT är mer prisvärt. Hade CD-skivorna varit billigare, så hade jag köpt många fler. Enligt min mening behöver det inte motiveras mer än så, eftersom det är min personliga åsikt - och inget som någon piratlobby eller liknande har tvingat på mig. 😉

Jag går nästan aldrig på krogen. Köper bland de billigare mobiltelefonerna med sådär 3-4 års mellanrum, laddar aldrig ner olagliga kopior av vare sig program, MP3:or eller filmer. Köper inga märkeskläder, utan handlar hellre mycket bättre kvalitet skräddarsytt när jag åker till Thailand med några års mellanrum - och håller till godo med normala kläder till vardags.

Jag köper många DVD-filmer, ser till att min egen hemstudio håller suveränt bra klass - och köper all min mjukvara, så att jag kan få bästa tänkbara utbyte av världens bästa hobby - nämligen att skapa musik. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
😆

Vilken uppblåst diskussion det blev av min lilla kommentar om att jag tycker att CD-skivor är för dyra för att jag ska känna mig manad att köpa sådana. 😳

Faktum kvarstår: JAG TYCKER att CD-skivor är för dyra och lägger därför hellre pengarna på annat som ENLIGT MIN ÅSIKT är mer prisvärt. Hade CD-skivorna varit billigare, så hade jag köpt många fler.

Men Claes ditt höga pris argument är uselt eftersom det finns massvis av bra billiga CD-skivor att köpa....

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes,

Jag är skyldig dig en ursäkt (Du vet för vad )

😳 Skaka Tass ?

Jag är aldrig långsint - så det är lugnt.

Jag dricker inte öl, men en virtuell Coca-Cola kan vi ju skåla med... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

😆

Vilken uppblåst diskussion det blev av min lilla kommentar om att jag tycker att CD-skivor är för dyra för att jag ska känna mig manad att köpa sådana. 😆

Faktum kvarstår: JAG TYCKER att CD-skivor är för dyra och lägger därför hellre pengarna på annat som ENLIGT MIN ÅSIKT är mer prisvärt. Hade CD-skivorna varit billigare, så hade jag köpt många fler.

Men Claes ditt höga pris argument är uselt eftersom det finns massvis av bra billiga CD-skivor att köpa....

...när de är några år gamla, ja... Vill man köpa dem när de är aktuella, så är det ett hiskligt överpris på dem enligt min mening - med tanke på att det sällan är mer än ett par låtar på ett helt album som är något att ha.

På grund av de höga priserna, så köper jag - precis som Svensson i allmänhet - hellre samlingsskivor av artister än album nu för tiden (utom i undantagsfall) - eftersom en större andel av låtarna på skivan tillhör de bättre då. Visst går man miste om vissa mindre kända låtar som i vissa fall kan vara riktigt bra om man gör så - men det får man leva med när man väljer att prioritera annat, något jag gör eftersom jag tycker att skivorna är för dyra.

Observera att jag stryker under vissa viktiga saker, eftersom detta handlar om åsikter som är individuella för varje person (något som somliga ofta väljer att bortse från och därför fortsätter argumentera som om det vore fakta det handlade om... 😳 ). Du kan inte övertyga mig om att jag har fel i denna frågan, eftersom jag har rätt från min synvinkel - och jag kan inte övertyga dig om att du har fel, eftersom du har rätt från din synvinkel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
😆

Vilken uppblåst diskussion det blev av min lilla kommentar om att jag tycker att CD-skivor är för dyra för att jag ska känna mig manad att köpa sådana. 😆

Faktum kvarstår: JAG TYCKER att CD-skivor är för dyra och lägger därför hellre pengarna på annat som ENLIGT MIN ÅSIKT är mer prisvärt. Hade CD-skivorna varit billigare, så hade jag köpt många fler.

Men Claes ditt höga pris argument är uselt eftersom det finns massvis av bra billiga CD-skivor att köpa....

...när de är några år gamla, ja... Vill man köpa dem när de är aktuella, så är det ett hiskligt överpris på dem enligt min mening - med tanke på att det sällan är mer än ett par låtar på ett helt album som är något att ha.

På grund av de höga priserna, så köper jag - precis som Svensson i allmänhet - hellre samlingsskivor av artister än album nu för tiden (utom i undantagsfall) - eftersom en större andel av låtarna på skivan tillhör de bättre då. Visst går man miste om vissa mindre kända låtar som i vissa fall kan vara riktigt bra om man gör så - men det får man leva med när man väljer att prioritera annat, något jag gör eftersom jag tycker att skivorna är för dyra.

Observera att jag stryker under vissa viktiga saker, eftersom detta handlar om åsikter som är individuella för varje person (något som somliga ofta väljer att bortse från och därför fortsätter argumentera som om det vore fakta det handlade om... 😳 ). Du kan inte övertyga mig om att jag har fel i denna frågan, eftersom jag har rätt från min synvinkel - och jag kan inte övertyga dig om att du har fel, eftersom du har rätt från din synvinkel...

Men Claes du har fel, från vilken synvinkel man än ser det ifrån, bra fräscha CD skivor går att hitta för runt hundringen både i affärer och på nätet (Sverige och utomlands) om man orkar leta lite, men du orkar ju inte eftersom du tror att alla CD skivor är dyra eller rättare du vill att CD skivor ska se som dyra, fast dom inte är det jämförelsevis ....

Sen så får väl du dessutom dra momsen eller kanske t.o.m. köpa skivor till nettopris från någon mellanstor distributör/grossist, så jag tycker inte att ditt dyrargument håller...

Link to comment
Dela på andra sajter

😆

Vilken uppblåst diskussion det blev av min lilla kommentar om att jag tycker att CD-skivor är för dyra för att jag ska känna mig manad att köpa sådana. 😆

Faktum kvarstår: JAG TYCKER att CD-skivor är för dyra och lägger därför hellre pengarna på annat som ENLIGT MIN ÅSIKT är mer prisvärt. Hade CD-skivorna varit billigare, så hade jag köpt många fler.

Men Claes ditt höga pris argument är uselt eftersom det finns massvis av bra billiga CD-skivor att köpa....

...när de är några år gamla, ja... Vill man köpa dem när de är aktuella, så är det ett hiskligt överpris på dem enligt min mening - med tanke på att det sällan är mer än ett par låtar på ett helt album som är något att ha.

På grund av de höga priserna, så köper jag - precis som Svensson i allmänhet - hellre samlingsskivor av artister än album nu för tiden (utom i undantagsfall) - eftersom en större andel av låtarna på skivan tillhör de bättre då. Visst går man miste om vissa mindre kända låtar som i vissa fall kan vara riktigt bra om man gör så - men det får man leva med när man väljer att prioritera annat, något jag gör eftersom jag tycker att skivorna är för dyra.

Observera att jag stryker under vissa viktiga saker, eftersom detta handlar om åsikter som är individuella för varje person (något som somliga ofta väljer att bortse från och därför fortsätter argumentera som om det vore fakta det handlade om... 😳 ). Du kan inte övertyga mig om att jag har fel i denna frågan, eftersom jag har rätt från min synvinkel - och jag kan inte övertyga dig om att du har fel, eftersom du har rätt från din synvinkel...

Men Claes du har fel, från vilken synvinkel man än ser det ifrån, bra fräscha CD skivor går att hitta för runt hundringen både i affärer och på nätet (Sverige och utomlands) om man orkar leta lite, men du orkar ju inte eftersom du tror att alla CD skivor är dyra eller rättare du vill att CD skivor ska se som dyra, fast dom inte är det jämförelsevis ....

Sen så får väl du dessutom dra momsen eller kanske t.o.m. köpa skivor till nettopris från någon mellanstor distributör/grossist, så jag tycker inte att ditt dyrargument håller...

Du får gärna försöka övertyga mig genom att nämna några lämpliga ställen i så fall. Ingen skulle bli gladare än jag om jag trots allt har fel i denna frågan... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
😉

Vilken uppblåst diskussion det blev av min lilla kommentar om att jag tycker att CD-skivor är för dyra för att jag ska känna mig manad att köpa sådana. 😉

Faktum kvarstår: JAG TYCKER att CD-skivor är för dyra och lägger därför hellre pengarna på annat som ENLIGT MIN ÅSIKT är mer prisvärt. Hade CD-skivorna varit billigare, så hade jag köpt många fler.

Men Claes ditt höga pris argument är uselt eftersom det finns massvis av bra billiga CD-skivor att köpa....

...när de är några år gamla, ja... Vill man köpa dem när de är aktuella, så är det ett hiskligt överpris på dem enligt min mening - med tanke på att det sällan är mer än ett par låtar på ett helt album som är något att ha.

På grund av de höga priserna, så köper jag - precis som Svensson i allmänhet - hellre samlingsskivor av artister än album nu för tiden (utom i undantagsfall) - eftersom en större andel av låtarna på skivan tillhör de bättre då. Visst går man miste om vissa mindre kända låtar som i vissa fall kan vara riktigt bra om man gör så - men det får man leva med när man väljer att prioritera annat, något jag gör eftersom jag tycker att skivorna är för dyra.

Observera att jag stryker under vissa viktiga saker, eftersom detta handlar om åsikter som är individuella för varje person (något som somliga ofta väljer att bortse från och därför fortsätter argumentera som om det vore fakta det handlade om... 😉 ). Du kan inte övertyga mig om att jag har fel i denna frågan, eftersom jag har rätt från min synvinkel - och jag kan inte övertyga dig om att du har fel, eftersom du har rätt från din synvinkel...

Men Claes du har fel, från vilken synvinkel man än ser det ifrån, bra fräscha CD skivor går att hitta för runt hundringen både i affärer och på nätet (Sverige och utomlands) om man orkar leta lite, men du orkar ju inte eftersom du tror att alla CD skivor är dyra eller rättare du vill att CD skivor ska se som dyra, fast dom inte är det jämförelsevis ....

Sen så får väl du dessutom dra momsen eller kanske t.o.m. köpa skivor till nettopris från någon mellanstor distributör/grossist, så jag tycker inte att ditt dyrargument håller...

Du får gärna försöka övertyga mig genom att nämna några lämpliga ställen i så fall. Ingen skulle bli gladare än jag om jag trots allt har fel i denna frågan... 🙂

Finns rätt många men Cd-wow,eBay,Tradera,Secondspin.com,http://www.nextstop.se/ (grossist,distributör), Recordhunter.se CDon.com, bengans.se mymusic.com och ginza förstås plus diverse börsar och mindre affärer i större städer som ofta säljer billigare och har kampanjer. Många skivaffärer har dessutom medlemsförmåner som typ 10% off på allt. Så att nysläppta CD skulle vara hemskt dyra är bara en myt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog inte heller att CD-skivor är så himla dyra, priset har ju snarare sänkts de senaste åren.

För övrigt kan det vara värt att påminna om att den som gillar dansmusik kan köpa wav-filer (dvs CD-kvalitet) eller högupplösta mp3-filer utan kopieringsskydd från till exempel www.djdownload.com, www.juno.co.uk och www.beatport.com.

Utmärkt om man bara söker enstaka låtar då priserna ligger på ett par tior per styck.

Frågan är när resten av musikbranschen gör likadant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...