Jump to content
Annons

Störande missljud när jag klickar på startmenyn!


CRZTNTR

Recommended Posts

Detta är ett klassiskt problem tror jag, men jag vet inte riktigt varför det är såhär.

När jag är i datorn, utan att ha något program startat men gör någon aktivitet som är grafisk (öppnars startmenyn, minimerar ett fönster m.m.), så får jag i högtalarna ett fattigt missljud, inte speciellt starkt men det är ändå där. VARFÖR?!?! Är det störning mellan mitt grafikkort och mitt PCI-ljudkort? Jag har ju inbyggt grafikkort i moderkortet... Jag kör balanserade kablar. Vad kan jag göra åt det? Kan ju bli jobbigt då jag gör många saker live i datorn (grafiskt!!) när jag mixar ner låtar...!

System: WinXP, Digi001, Mackie mixerbord, passiva norska monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Detta är ett klassiskt problem tror jag, men jag vet inte riktigt varför det är såhär.

När jag är i datorn, utan att ha något program startat men gör någon aktivitet som är grafisk (öppnars startmenyn, minimerar ett fönster m.m.), så får jag i högtalarna ett fattigt missljud, inte speciellt starkt men det är ändå där. VARFÖR?!?! Är det störning mellan mitt grafikkort och mitt PCI-ljudkort? Jag har ju inbyggt grafikkort i moderkortet... Jag kör balanserade kablar. Vad kan jag göra åt det? Kan ju bli jobbigt då jag gör många saker live i datorn (grafiskt!!) när jag mixar ner låtar...!

System: WinXP, Digi001, Mackie mixerbord, passiva norska monitorer.

Isåfall hade jag samma problem på en annan dator. Det blev störningar i ljudet för ingenting. Tycker mig också komma ihåg att det brusade när hårddisken arbetade.

Också om man har den omvända lösningen. Alltså inbyggt ljudkort men separat grafikkort.

En teknisk förklaring kan jag inte ge dig tyvärr.

Men lösningen är enkel. Fixa ett separat grafikkort. Antingen Agp, PCI eller PCI-E beroende på moderkort.

Ska du inte spela kan du komma undan billigt. 300:- på sin höjd.

Hoppas detta hjälpte dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade samma jobbiga problem på min förra dator. Man kunde inte ens flytta muspekaren utan att det surrade. Otroligt störande. Jag har problemet trots att jag hade både ljudkort och grafikkort som ej var inbyggda. Skaffade dock en ny dator i jul så då försvann allt. (Den gamla var en skräpdator på fler punkter än det störande ljudet 🙂)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...