solus Postat 29 december 2006 Postat 29 december 2006 (redigerat) Jag har en laptop, amd turion (64 bit), 1G ram, slö hÄrddisk som jag har en gentoo-partition pÄ. Nu tÀnkte jag fixa till den installationen för att kunna köra musikproduktion/inspelning pÄ. Vad ljudkort betrÀffar sÄ fick jag en presonus firebox i julklapp. Gentoo Àr ju mysigt pÄ det viset att det finns grymt mycket dokumentation, mindre mysigt pÄ det sÀtt att allting tar sjukt lÄng tid, eftersom man kompilerar allt sjÀlv. Detta ska enligt utsago leda till bÀttre prestanda. Jag tÀnkte föra lite dagbok hÀr för den som Àr intresserad. För att fÄ hÄrdvaran i datorn att fungera följde jag denna howto: http://gentoo-wiki.com/HARDWARE_Acer_Aspire_5024. Allt gick förbluffande problemfritt. Jag installerade gentoos pro audio overlay : http://forums.gentoo.org/viewtopic-t-427211-highlight-.html och http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Installing_3rd_Party_Ebuilds FrÄn detta installerade jag rt-sources, som Àr en kÀrna fÀrdigpatchad med en realtids-patch, plus lite annat. Förutom den patchen behövde jag Àven suspend2, för att kunna anvÀnda energisparfunktionerna (http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Software_Suspend_v2). Jag gillar KDE, sÄ det blev det. Installerade jack, qjackctl och libfreebob (drivrutiner till diverse firewireljudkort, har diskuterats tidigare), bÄda fanns som paket i overlayet. Efter att ha Àndrat i /etc/security/limits.conf fick jag tillstÄnd att köra jack med realtidsprio, alla portar i ljudkortet dök upp, och dÀr Àr jag nu. Nu ska jag vÀlja en bra sequencer eller multitrackrecorder, har installerat muse, men gillar den inte. Ska kolla pÄ wired och försöka installera ardour, som strular lite Àn sÄ lÀnge. Jag uppdaterar i takt med att det hÀnder nÄt. Kom gÀrna med frÄgor, tips och synpunkter under tiden. Redigerat 29 december 2006 av solus
Pico Postat 29 december 2006 Postat 29 december 2006 Och om du inte har tillrĂ€ckligt att pyssla med det dĂ€r kan du ju kolla in netJack. đ
lundberg Postat 31 december 2006 Postat 31 december 2006 Hur installerar du Ardour? Kompilerar sjÀlv? Jag kanske kan hjÀlpa dig reda ut det sÄ att det funkar. Jag har Ardour 2 och det Àr ett kanonprogram! Rosegarden Àr ocksÄ ett av mina favoritprogram, det kÀnns lite mer gediget Àn MusE fast det Àr ju min Äsikt. Blir lite sugen pÄ Gentoo sjÀlv. Har Ubuntu men har haft lite bekymmer med att kompilera en realtidskÀrna.
solus Postat 31 december 2006 TrÄdstartare Postat 31 december 2006 Jag anvÀnde ebuilden i pro audio overlay. NÀr jag gav upp den sÄ kompilerade jag sjÀlv, sÄ nu funkar det. Har installerat jack, qjackctl, ardour, muse, rosegarden, hydrogen, audacity, linuxsampler... the works. Jag kan gÄ ner pÄ typ 2.67 ms latency utan att fÄ xruns, men jag fÄr fortfarande hörbara popar pÄ allt under 21ms, vilket Àr störigt. Ska pula vidare en smula, jag berÀttar hur det gÄr.
CryingFreeman Postat 31 december 2006 Postat 31 december 2006 Hur har du lagt prioriteten pĂ„ IRQerna? FireWire-IRQn bör ligga högst, följas av Jack och sen resten av IRQerna. PĂ„ mitt stationĂ€ra system kunde jag kompilera en kĂ€rna samtidigt som jag spelade in med 2.67ms latency. đ Med firewire Ă€r det sĂ€kert beroende lite pĂ„ vilken laptop man kör och hur man kan distribuera enheterna över IRQerna. Jag har inte köpt nĂ„n firebox Ă€n, sĂ„ jag kan inte ge dig handfasta tips, men jag hoppas pĂ„ det omvĂ€nda sen. đ
solus Postat 31 december 2006 TrÄdstartare Postat 31 december 2006 Det verkar som boven i dramat var mitt trÄdlösa nÀtverk. Precis som i windows. SÄ gÄr det nÀr man kör windows-drivare, men jag har inte hittat nÄn annan variant som verkar funka Ànnu. StÀnger jag av det sÄ kan jag spela pÄ i 2 ms. Nu efter att ha pratat med freebob-killarna verkar det inte som att det hÀr latency-mÄttet Àr riktigt sant, det ska tydligen fixas till version 2.0 som Àr planerad till mars 07 (lac2007, http://www.kgw.tu-berlin.de/~lac2007/index.shtml). Min prio-ordning Àr RTIRQ_NAME_LIST="rtc ohci1394 snd usb i8042" RTIRQ_NON_THREADED="rtc snd" Har inte hittat nÄn riktigt bra dokumentation pÄ det dÀr, sÄ jag Àr tacksam för tips. SÄ mycket lÀgre Àn 2 ms verkar inte funka nÄt vidare i alla fall, mycket xruns dÀr. 2ms duger iofs för mig, jag tror det Àr vad kortet Àr tÀnkt att klara, men det lÄter som sagt inte som 2ms nÀr man monitorar ljudet. NÄja, det finns nog mer tweaking att göra, men jag har en kÀnsla av att freebob Àr flaskhalsen, den Àr ju rÀtt ny. Verkar vara under aktiv utveckling dock.
solus Postat 15 januari 2007 TrÄdstartare Postat 15 januari 2007 Okej, nu Àr jag klar med det hÀr. Jag orkar inte göra musik pÄ min laptop utan satsade pÄ att installera alltihop pÄ min stationÀra p4 istÀllet. Att sÀga att det gick bra Àr att överdriva, freebob, jack och hydrogen strulade ikapp tills jag höll pÄ att ge upp, men envis som man Àr sÄ ger man sig inte. Nu, efter mycket om och men funkar det stabilt som fan, spelar i 2.67ms med tillrÀckligt med ladspa effekter (förstÀrkarsimulering och reverb) och hydrogen funkar bra. Sen var det bara det dÀr att sjÀlva musikskapandet Àr ju inte heller gjort pÄ en kaffekvart... Äterkommer angÄende den biten. Hittills anvÀnder jag alltsÄ freebob, jack, hydrogen, ardour, caps (förstÀrkarpluggar) och tuneit (stÀmapparat). Ska kika pÄ nÄn bra sampler senare, nÀr jag lÄnat brorsans klaviatur.
lundberg Postat 16 januari 2007 Postat 16 januari 2007 solus: Kul som tusan att det funkar nu! 2.64 ms Àr RIKTIGT bra jobbat - det lyckas inte jag med fast jag har en sprillans ny reltidskÀrna och allt. Rosegarden kan jag rekommendera utöver de program du rÀknat upp: http://www.rosegardenmusic.com Inte riktigt lika bra audioredigering som i Ardour men man har i Rosegarden möjlighet att jobba med audio och MIDI i samma projekt. Ibland kör jag Ardour och Rosegarden samtidigt, synkade genom JACK.
solus Postat 16 januari 2007 TrÄdstartare Postat 16 januari 2007 Ehrmm, jag kan ha varit för snabb nÀr jag sa 2.67 ms, verkar inte som hydrogen + gitarr klarar det. Bara gitarr gÄr dock i 2.67 och det Àr dÀr det spelar roll, har inte sÄ mÄnga ingÄngar pÄ ljudkortet. Ska hydrogen vara med sÄ hoppar grÀnsen upp pÄ 5ms, som fortfarande knappt Àr hörbart imo. Jag har kört rosegarden förut, dÄ tillsammans med ardour (rosegarden för midi, pipa till sampler, vidare till ardour). Kanske skaffar det nÀr jag börjar behöva midi.
CryingFreeman Postat 17 januari 2007 Postat 17 januari 2007 Att sĂ€ga att det gick bra Ă€r att överdriva, freebob, jack och hydrogen strulade ikapp tills jag höll pĂ„ att ge upp, men envis som man Ă€r sĂ„ ger man sig inte. Vad var det mer specifikt som inte fungerade sĂ„ bra? Kan vara intressant att veta, om du har ork att utveckla lite. đ±
solus Postat 17 januari 2007 TrÄdstartare Postat 17 januari 2007 Tja Freebob-drivern hittade ett tag inte ljudkortet. Sen gjorde det de, men dÄ hÀngde sig jack sÄ fort drivaren laddades. Jag fick rÄdet att uppgradera till utvecklingsbranchen, sÄ det gjorde jag, men dÀr var inte fireboxen stödd. Enligt freebob faq la jag till fireboxens parametrar i freebobkoden, men dÄ fick jag segmenteringsfel. SÄ tillbaks till corebranch, men senaste svn-varianten av den, plus uppgradera jack till senaste svn, sÄ funkade det plötsligt. Jag ville anvÀnda DFH-samples i hydrogen, sÄ jag skrev ett python-script som översatte battery-kit-filerna till hydrogen-kit. Det gick lite trögt, mÄnga feltÀnk i översÀttandet yttrade sig bara som segmenteringsfel i hydrogen. Dessutom upptÀckte jag efter mycket om och men att hydrogen hade en grÀns pÄ 32 instrument, om den grÀnsen överstegs sÄ blev det ocksÄ segmenteringsfel. Det var dock Àndrat till senast svn-utvecklingsversionen, sÄ jag bytte, sen funkade det. Nu har jag Àven installerat rosegarden och linuxsampler, men jag har inte hunnit utforska dem mer Àn att se att de fungerar.
CryingFreeman Postat 17 januari 2007 Postat 17 januari 2007 Det kan sammanfattas med "en jĂ€kla massa strul" helt enkelt. :/ Det Ă€r synd att nĂ€r det vĂ€l skiter sig sĂ„ gör det det rejĂ€lt. Jag Ă€r ingen klippa pĂ„ Python precis, men det dĂ€r scriptet lĂ€t klart intressant. đł Drumkit From Hell har jag kört i Wine, men helst slipper man ju det.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.