Jump to content
Annons

Cubase i Windows på Mac


nilsemil

Recommended Posts

gissar att fler och fler kommer bli sugna på att testa att köra på mac's bra hårdvara men med sina favoritprogram och favorit OS. plus att om inget funkar kan man ju hoppas på cubase i MAC OS istället.

ingen annan intresserad?

EDIT: Raderade det första inlägget "En sån här tråd behövs" och gjorde rubrik gemen /admin

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MrPhil (oregistrerad)
gissar att fler och fler kommer bli sugna på att testa att köra på mac's bra hårdvara men med sina favoritprogram och favorit OS. plus att om inget funkar kan man ju hoppas på cubase i MAC OS istället.

ingen annan intresserad?

??

"Cubase 4

Cross-Plattform: Windows und Mac OS X Universal Binary (kompatibel mit Intel basierten Macs)"

Vad jag förstår går redan Cubase4 i mac.

Dessutom tror jag nog de flesta som sitter med en mac föredrar mac OS.

Link to comment
Dela på andra sajter

gissar att fler och fler kommer bli sugna på att testa att köra på mac's bra hårdvara men med sina favoritprogram och favorit OS. plus att om inget funkar kan man ju hoppas på cubase i MAC OS istället.

ingen annan intresserad?

??

"Cubase 4

Cross-Plattform: Windows und Mac OS X Universal Binary (kompatibel mit Intel basierten Macs)"

Vad jag förstår går redan Cubase4 i mac.

Dessutom tror jag nog de flesta som sitter med en mac föredrar mac OS.

I senaste SOS läste jag en artikel om MacPro, och i jämförandetestet så användes både Logic och Cubase, så nog verkar det finnas redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär tolkar jag frågan!

Eftersom man kan köra windows och mac på mac så är det kanske intressant hur det vanligaste musikprogrammet Cubase till PC funkar i windows på mac!

Alla plugins finns inte tillgängliga för Cubase på Mac, osv, så helt ointressant är kanske inte frågan 😄!

Hur funkar det?

(Svara nu inte Mac på frågan 😱!)

Link to comment
Dela på andra sajter

exakt vad jag menar!

jag sitter med en backkatalog på 5 skivor varav två är utgivna. jag vill gå över till ett proffs-system som alltid funkar och har blivit lite less på alla dåliga bärbara PC's som finns. bärbara macar finns i ett fåtal varianter och kommer ge mindre bekymmer på sikt. har köpt dell tidigare (pro-modeller) och blivit mycket besviken.

jag behöver dels bakåtkompatibilitet samt möjligheten att ibland kunna köra logic också. vissa favoritpluggar, exempelvis HQ orchestral finns ej alls till mac.

emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som trådskaparen tänker tänker jag också.. Betänk även att alla sköna VST pluggar som finns i DLL format inte finns för OS X i samma mängd och samma prisklass.. Tråden handlar alltså om hur driftsäkert är det köra Win XP och Cubase på en Intel Mac??? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är jag också mycket intresserad av då jag inom kort får hem en ny mac då min gamla pc totalhavererade och har projekt som jag jobbar med på pc-Cubase(sx2) som inte är färdiga än.

Skall gå över till logic inom kort men vill göra färdigt de inspelningarna på samma plattform.

Redigerat av bergis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker detta är intressant.

Så, ni som testat. Hur fungerar det?

Förlorar man mycket processor kraft i konverteringen till Windows? Ligger Macen och översätter till windows live?

Nej, det är ingen emulering.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej phobos.

precis som föregående säger:

det är ett intel-os som körs på interprocessor. jag fick windows installerat av firman scandinavian photo som jag köpte det och datorn av.

alla drivrutiner har funkat jättebra, och när jag kör på det interna ljudkortet (som jag ev hade tänkt använda som primärt ljudkort ett tag) använder jag asio4all som funkar helt ok.

nu när jag vet hur det funkar funderar jag mest på om jag ska köpa cubase4 eller cubase studio 4. känns som det följer med rätt mycket bra eq's osv med stora programmet. osäkert.

är det nån som vet vad man får betala för motsvarande nya EQ'n och liknande som hänger med stora programmet?

det fina i kråksången med allt detta, är ju att man har möjlighet att köra cubase i macversion också om det skulle vara så att apple av nån anledning bestämmer sig för stänga möjligheten att använda bootcamp.

/ e

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Windows-Cubase fungerar fint när man bootat Macen med "rent och vanligt" Windows (Boot Camp) är ju klart. Då rullar Windows precis som på en PC.

Men en mer spännande fråga är däremot hur Windows-Cubase fungerar under virtualiserat Windows XP i Parallels Workstation. Då kör man OS X och Windows samtidigt. :rolleyes:

Det här ska jag undersöka om någon vecka när tid finns. Cubase SE-användare skulle isåfall kunna köra Windows-versionen tills en Universal SE4 anländer. 😳

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har testat Macbook Pro 17" till nummer 2 och generellt sett fungerar det finfint. Ingen prestandaförlust. Men det finns det jag betraktar som buggar i Boot Camp som kan ha stor inverkan på möjligheten att använda Windows för musikskapande och det är förknippat med det trådlösa nätverkskortet.

Observera att Boot Camp fortfarande är i beta-version och jag har meddelat Apple resultaten av testet.

Mer i Studio 1-07 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Men en mer spännande fråga är däremot hur Windows-Cubase fungerar under virtualiserat Windows XP i Parallels Workstation. Då kör man OS X och Windows samtidigt. 😎

Det är en bra tanke. Precis detta har jag önskat stöd för i Rewire 4 🙂

Få kan man på allvar börja tala om att få det bästa ur två världar utan att behöva försaka något. Men då börjar vi prata processorer med minst fyra kärnor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men en mer spännande fråga är däremot hur Windows-Cubase fungerar under virtualiserat Windows XP i Parallels Workstation. Då kör man OS X och Windows samtidigt. :rolleyes:

Det är en bra tanke. Precis detta har jag önskat stöd för i Rewire 4 🙂

Få kan man på allvar börja tala om att få det bästa ur två världar utan att behöva försaka något. Men då börjar vi prata processorer med minst fyra kärnor...

Ska inte processorerna med 4 kärnor komma nu i Februrari? Eller har jag fel då?

AMD ska väl vara först ut med dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska inte processorerna med 4 kärnor komma nu i Februrari? Eller har jag fel då?

AMD ska väl vara först ut med dom?

Intel har redan fyra kärnor i Core 2 Extreme. Och det lär nog inte dröja alltför länge innan det växlas upp till ännu fler. I PS3 är det väl 8 cell-kärnor som samsas, såvitt jag minns?

Vad jag menade är att det något liknande Rewire mellan operativsystem via en emulering knappast borde vara tillförlitligt ens med de snabbaste musikdatorerna idag - så det lär dröja innan tekniken har kommit och de flesta har uppgraderat innan något sådant ens är att tänka på för utvecklare att eventuellt ta tag i :rolleyes:

.björn. - som försöker ta dagens rekord i långa meningar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...