Jump to content
Annons

"Dödämpa" ett rum på 20kvm


Idioteque (oregistrerad)

Recommended Posts

Idioteque (oregistrerad)

Det har säkert diskuterats förut, men jag har blivit tokig på att söka runt på det här forumet, så jag gör en ny tråd.

Ämnestiteln säger väl det mesta. Har alltså tänkt dödämpa ett rum som är 20 kvm, dvs ungefär 5x4.

Vill inte att det ska kosta så mycket mer än 50 000.

Det jag vill veta är egentligen allt.. Kan man köra med vanlig mineralull från den lokala bygghandlaren eller måste man börja leta efter ett företag som specifierar sig på området?

Jag hade tänkt börja med att regla upp på väggarna och lägga 30cm isolering, sedan en tjock tygduk på det, och sedan lägga vågrätt panel med stora mellanrum ytterst. Detta gäller även taket.

Finns det några riktlinjer på vilket trä man bör använda som panel?

Hur gör man med golvet? Eftersom det handlar om att dödämpa så spelar det väl ingen roll om golvet är "flytande" eller inte..?

Jag hade tänkt göra ungefär likadant på golvet som på väggarna, fast istället för det tjocka tyget lägger jag på MDF skivor med en tjock heltäckningsmatta på.

Låter detta helt åt he***te eller är jag inne på rätt spår?

Hur gör man sedan med basen? Antar att man kommer behöva basfällor..?

Sen är det ju problemet med luftkonditionering också.. nån som sitter på en bra idé på hur man kan lösa det?

Hoppas på kloka svar! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför döddämpa? Det kommer inte att låta kul alls i ett akustiskt dött rum. Är det tänkt att vara sångbås, så kan jag delvis förstå det, men absolut inte om det ska vara ett kontrollrum eller ett liverum...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, vi börjar väl i rätt ände först då; är det dämpa du vill göra, eller isolera?

läser noga och kan inte utesluta att det faktiskt ÄR dämpning du är ute efter med tanke på;

Eftersom det handlar om att dödämpa så spelar det väl ingen roll om golvet är "flytande" eller inte..?

Så, först, isolering eller dämpning (akustikbehandling) sen, mer mer mer... vi måste veta förutsättningar: grannar, bottenvåning, vanlig lägehnhet, villa eller vad.

Vad för slags musik jobbar du med, förekommer trummor & bas?

En enkel skiss på rummet, eller är det en låda med en dörr in?

Vad är det för takhöjd?

sen är jag beredd att svara på ALLA dina frågor.

a

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Idioteque (oregistrerad)

Claes: Anledningen till att jag vill dödämpa är att jag tycker det verkar som att man får lägga ut tokmycket pengar för att få ett halvdant rum, när man lika gärna kan dödämpa och "fejka" rummet i t ex reverbpluggar. Får känslan av att du inte kommer att hålla med mig på det 🙁 Förklara gärna varför.

Detta skall alltså bli ett "liverum" avsett för trummor, gitarr, bas och inte minst TAL och SÅNG.

andreasb: Dämpa är vad jag vill göra, och det trodde jag att man kunde göra med isolering... Antar att jag är fel ute från början alltså..?

Detta är en övergiven kontorslokal på andra våningen där det finns en affär våningen under, dock inte direkt under där den planerade studion kommer att äga rum.

Skulle vi kunna utgå ifrån att det är en låda på 4x5m med en dörr på och en takhöjd på ungefär 2,30? För som det ser ut nu så måste vi antagligen bygga minst en vägg för att få detta rummet. Den väggen som kommer byggas kommer också att vara den väg som har en glasruta så att man kan se in i kontrollrummet, men kontrollrummet lämnar vi till senare 🙂

Apropå dörr.. Vad ska man ha för dörr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Idioteque (oregistrerad)

Kryckan: Sist jag kollade med en expert, så sa han att han skulle ha 20 000 för hans råd, då var även ritning med förstås. Detta skulle ju innebära att det bara skulle finnas 30 000 kvar till material och sånt.

Fick inte riktigt ihop din mening förresten.. "istället för att köpa material för allt som kommer bli, hur som helst. "

Du tycker att idéen verkar dum.. Förklara gärna varför.

Redigerat av Idioteque
Link to comment
Dela på andra sajter

Kryckan: Sist jag kollade med en expert, så sa han att han skulle ha 20 000 för hans råd, då var även ritning med förstås. Detta skulle ju innebära att det bara skulle finnas 30 000 kvar till material och sånt.

Sant!, en akustiker brukar generellt ta hutlösa priser. Det finns lixom ingen konkurenns, hurra för internet!

Detta skall alltså bli ett "liverum" avsett för trummor, gitarr, bas och inte minst TAL och SÅNG.

andreasb: Dämpa är vad jag vill göra, och det trodde jag att man kunde göra med isolering... Antar att jag är fel ute från början alltså..?

Nej, det är korrekt, isolering används även för dämpning.

Det jag vill veta är egentligen allt.. Kan man köra med vanlig mineralull från den lokala bygghandlaren eller måste man börja leta efter ett företag som specifierar sig på området?

Jag brukar rekommendera Roxull's FlexiBatts, de har låg densitet men är tillräckligt fasta för att båda användas som väggisolering och för absorbenter (t.ex. basfällor). Finns att köpa i de flesta byggvaruhus.

Jag hade tänkt börja med att regla upp på väggarna och lägga 30cm isolering, sedan en tjock tygduk på det, och sedan lägga vågrätt panel med stora mellanrum ytterst. Detta gäller även taket.

OJOJOJ 3 decimeter isolering??? det blir tre lager med isolering det ungefär...låter som extrem overkill. Bespara dig kostnaden (och inte minst utrymmet) för isolering och lägg lite pengar på reglar och gips/mdf istället. Då kommer ett lager isolering på 95mm räcka.

Det låter som det är en helholtz resonator du har tänkt å bygga. Visst, det kommer "död"dämpa, men det kommer bli "död"trist att spela och vara i.

Finns det några riktlinjer på vilket trä man bör använda som panel?

Vanlig hederlig furupanel ser man ofta i studios, själv väljer jag sibirisk lärk 😛

Hur gör man med golvet? Eftersom det handlar om att dödämpa så spelar det väl ingen roll om golvet är "flytande" eller inte..?

Jag hade tänkt göra ungefär likadant på golvet som på väggarna, fast istället för det tjocka tyget lägger jag på MDF skivor med en tjock heltäckningsmatta på.

Om det stämmer som du säger att du inte har problem grannar (är det verkligen sant?) så behöver du ju inte tänka på isolering, därmed inte heller på flytande rum.

Dämpa golvet med mattor du, skippa mdf'en, den isolerar mer än dämpar.

Hur gör man sedan med basen? Antar att man kommer behöva basfällor..?

Inte om du bygger hela ditt rum som en ända stor helholtz resonator, det kommer låta papp om allt hur du än gör. Ingen rumsklang, inga reflexer, ingen karaktär.

Och min erfarenhet av de pluggar som finns... ja du, ingen slår verkligheten.

a

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Idioteque (oregistrerad)

andreasb: Jag får börja med att tacka för ett mycket intressant och bra svar!

Jag antar att du antog att jag tänkt bygga en helholtz resonator eftersom jag skrev att jag skulle lägga panel "med stora mellanrum". Ärligt talat hade jag inte alls tänkt på det sättet, så det var tur att du nämnde det.

Saken med helholtz resonatorer är väl att det skall vara ganska exakta (och olika) mått mellan varje panel, för att kunna döda en viss frekvens? Vart kan man hitta information om hur stora mellanrummen egentligen ska vara?

Visst är det sant att dagens pluggar inte slår verkligheten, men för att få ett rum med en bra karaktär i räcker antagligen inte pengarna till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det sant att dagens pluggar inte slår verkligheten, men för att få ett rum med en bra karaktär i räcker antagligen inte pengarna till.

Jag är inte på något sätt en skustikexpert men 50000 borde väl räcka gott och väl till at skapa ett någorlunda välljudande inspelningsrum på 20 kvm?

Iaf om du inte behöver isolera så mkt utåt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Idioteque (oregistrerad)

BozoBlade: Det skulle ju vara praktiskt om man kunde få ett riktigt bra rum för de pengarna, men jag har läst på det här forumet flertalet gånger att ett sådant rum skulle kosta betydligt mer...

Kanske ska passa på att säga att en av huvudändamålen för detta rum är inspelning av tal, är det inte då bättre med ett dödämpat rum?

Eftersom ingenting är spikat än så är jag fortfarande öppen för förslag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kryckan: Sist jag kollade med en expert, så sa han att han skulle ha 20 000 för hans råd, då var även ritning med förstås. Detta skulle ju innebära att det bara skulle finnas 30 000 kvar till material och sånt.

Fick inte riktigt ihop din mening förresten.. "istället för att köpa material för allt som kommer bli, hur som helst. "

Du tycker att idéen verkar dum.. Förklara gärna varför.

20000 för ett helt projekt är mycket pengar men det var å andra sidan inte vad jag menade heller. Jag menade att du kan "ta hem" en konsult som tillsammans med dig tittar på din lokal och kan på plats ge professionella råd för att ge dig bästa möjliga resultat. Visst kommer de ha en bra timlön, men det kommer inte landa på 20000.

Min mening var väl lite svårtolkad inser jag. Det jag menade är att du lägger ner mycket pengar utan att du vet vad du får. Att lägga ner en 5000:- på att ha ett proffs på plats skulle jag tycka vara väl investerade pengar.

Att INTE göra det menade jag var dumt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Saken med helholtz resonatorer är väl att det skall vara ganska exakta (och olika) mått mellan varje panel, för att kunna döda en viss frekvens? Vart kan man hitta information om hur stora mellanrummen egentligen ska vara?

här har du kalkylatorn för helmholtz

Visst är det sant att dagens pluggar inte slår verkligheten, men för att få ett rum med en bra karaktär i räcker antagligen inte pengarna till.

jodå, 50.000 kommer räcka.

a

😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Idioteque (oregistrerad)

Tack för kalkylatorn! Bara en fråga.. När man bygger helmholtz resonatorn så antar jag att man inte behöver ha dämpning på exakt varje frekvens.. Hur stora intervall bör man ha för att det ska bli någorlunda jämt?

Har kollat runt efter diverse material på olika sidor och kommit fram till att det kommer kosta runt 20 000 för detta rummet. Dock har jag fortfarande en fråga kvar:

Hur löser man problemet med luftkonditionering och sådant? Här har jag absolut noll koll, så det vora bra att veta vad man behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja precis där har du det bästa forumet för studiobyggen. Inte allt som går att ta till sig och en del förvirring med det metriska systemet uppstår nästan alltid. Sen är det en hel del produkter som det talas friskt om (greenglue, 703 etc.) som inte går att få tag på i sverige, men annars är det helt klart det bästa.

vad gäller ventilation och AC så har det tagits upp i ett flertal trådar, så sök runt lite här så kanske du hittar svaren.

Vad gäller intervall för helholtz så är det bredd som gäller men det är nästan alltid de lägre frekvenserna man vill bli av med. I ditt fyrkantiga rum får du stående vågor vid 90.2Hz och 180.3Hz så just där är det bra att ta i lite extra.

a

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Idioteque (oregistrerad)
Vad gäller intervall för helholtz så är det bredd som gäller men det är nästan alltid de lägre frekvenserna man vill bli av med. I ditt fyrkantiga rum får du stående vågor vid 90.2Hz och 180.3Hz så just där är det bra att ta i lite extra.

a

😳

Okay, jag är med på grejjen med de stående vågorna, men förstod inte riktigt vad du menade med att det är "bredd som gäller"..?

Och som alltid, tack för svaren!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...