Jump to content
Annons

RME ADI-8 Pro

tsmalmbe (oregistrerad)

Recommended Posts

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Verkar som om jag hade en möjlighet att ropa in en RME ADI-8 Pro för 500€. Är detta en prisvärd utökning för min 828, är det för dyrt eller för billigt? Kollade in ebay, men blev inte riktigt klok på de olika typerna av RME's omvandlare?

Vägledning, tack.

Annons
Postat

Har aldrig använt ADI (däremot flera andra RME).

RME för mig står för stabilitet och kvalitet.

Prismässigt tycker jag €500 verkar vara ett fynd!

Postat
Verkar som om jag hade en möjlighet att ropa in en RME ADI-8 Pro för 500€. Är detta en prisvärd utökning för min 828, är det för dyrt eller för billigt? Kollade in ebay, men blev inte riktigt klok på de olika typerna av RME's omvandlare?

Vägledning, tack.

ADI-8 Pro är en mycket bra omvandlare. Jag hade en sådan själv, men skaffade en ADI-8 DS när jag uppgraderade annat också, så att jag skulle ha möjlighet att köra 96kHz om jag skulle vilja det...

Begagnatpriser i nuläget har jag inte koll på, men jag fick mer för min (ca 8000:- om jag kommer ihåg rätt) när jag sålde den... 😉

Det enda negativa man kan säga, är att den bara köra i 44.1 eller 48kHz - men det är ju inte nödvändigtvis en begränsning. 🙂

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

OK, så med en ADI-8 Pro inblandad kommer jag inte att kunna använda mig av 88 eller 96 kHz. Men å andra sidan har jag kört 48/44 hittils, så kanske inte skadan skulle vara så stor jä,fört med nyttan. Jag använder en hel del externa burkar i min mixning/mastering så jag söker överhuvudtaget en ADAT-burk till. Och då Behringers nya grej går på 300€ och denna RME på 500€ tyckte jag att det skulle vara på sin plats att göra en investering.

Tilläggsfråga: skall jag köra med 828:ans klocka eller RME:ns klocka? Fungerar 828:an bra också med extern klocka? SYncas också S/PDIF in/utgångarna till WC:n?

ps. jag saknar manual till min 828:a, så undra inte över mina idiotfrågor!

Postat

Jag skulle utan tvekan köra på RME:ns. Och det vore ju konstigt om dom inte syncades som allt annat, eller? Missförstod jag din fråga kanske...? 😱

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Du missförstod säkert inte. Men eftersom jag inte sitter på manualen, och google inte berättar så vill jag ju inte lägga ut ens 500€ på nånting bra som inte skulle vara komptaibelt med m in 828.

Frågan som kvarstår är huruvida jag kan eller borde använda RME:ns klocka eller icke?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Jag skall slå till och se om det blir handel av et hela.

Som med allt annat så leder det ju till butterfly-effekten: det behövs ny patchbay, mera patchkablar och mera utrymme i mitt bord 🙁

Postat
Jag skall slå till och se om det blir handel av et hela.

Som med allt annat så leder det ju till butterfly-effekten: det behövs ny patchbay, mera patchkablar och mera utrymme i mitt bord 🙂

Det är en eeevighetsmaskin... 🙁

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Evighetsmaskinen rullar vidare. Jag beställde en Samson S-patch plus

171159.jpg

och för att få ordentliga mätare till RME:n beställde jag en ... mätare 😄

194296.jpg

Postat (redigerat)

171159.jpg

och för att få ordentliga mätare till RME:n beställde jag en ... mätare 😕

194296.jpg

Hm, mätare? Vad ska du ha den till och varför? Vilken produkt är det och vad kostar den?

EDIT: Jag menar: Är det för att se till att det inte överstyr i ADI-8? För annars har ju preampen mätare så det räcker för såväl in och utsignal, oftast, och ADI-8 hanterar väl ändå +4 så det är väl ingen risk att den får för hög signal egentligen?

Redigerat av Torwald
Postat

171159.jpg

och för att få ordentliga mätare till RME:n beställde jag en ... mätare 🙂

194296.jpg

Hm, mätare? Vad ska du ha den till och varför? Vilken produkt är det och vad kostar den?

EDIT: Jag menar: Är det för att se till att det inte överstyr i ADI-8? För annars har ju preampen mätare så det räcker för såväl in och utsignal, oftast, och ADI-8 hanterar väl ändå +4 så det är väl ingen risk att den får för hög signal egentligen?

Mätaren är en SM Pro Audio VU8 och den har ett listpris på 1895:-.

Jag tycker att den känns som en ganska överflödig produkt som mest är till för utsmyckning, men jag har kanske bara inte förstått det fina i kråksången...? 🙂

ADI-8 Pro har möjlighet att ställa känsligheten i 3 steg - och har en "signal present" och en peak-LED, men inte mer. Det borde egentligen räcka, tillsammans med preampens mätare...

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Jag tycker att den känns som en ganska överflödig produkt som mest är till för utsmyckning, men jag har kanske bara inte förstått det fina i kråksången...?

Jag skall klargöra kråksången. Det problematiska är att RME:n endast har peak-led, som redan är nämnt. Så ingen förvarning om att nånting kan gå på tok, förrän det går på tok. Och ingen förvarning om att signalen är för låg heller. På min 828 har jag led-staplar på alla ingångskanaler. Det gillar jag.

Ni talar alla om att preampen har mätare. Visst, men nu är ju det inte fråga om preamps, bara i särfall. Jag skall mixa och mastra med de här grejerna. Mina kompressorer har antingen inga mätare, slöa mätare eller kombinationsmätare (266XL, Pro VLA, Compellor). Oftast vill man se GR på kompressorn i mixningen. Min eq:n har ingenting (Aphex 109). Mina exciters har nånslags ledsystem som inte fan heller kan läsa (RSP 2400, APhex 104). Och då man använder rubb&stubb som external effects i kubisen, får man ju ingen signalmätare där heller (eller så har jag alltid gjort nånting helt fel och nu slösat på en ilandsprodukt!).

Alltså drog jag slutsatsen att det ena sättet att få en koll på nivåer som går in i RME:n är att koppla dem via en passiv mätare. Dessutom tänker jag sätta mätaren fast i patchen också, så man kan använda den på andra ställen också om så skulle behövas.

Men visst, jag erkänner ju nog också att produkten har lite eyecandy-status över sig.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Nu kom RME:n, lite skamfilad men funktionaliteten verkar vara ok.

post-66-1167773481.jpg

post-66-1167773517.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.