Jump to content
Annons

Gearbox = brus?


tofumannen

Recommended Posts

Har testat line6 gearbox som vst-plugin men är inte så imponerad. Jämfört med samma patchar i min guitarport så låter det en aning sämre men framförallt så är det ganska mycket brus. Och då kom jag att tänka på att innan jag skaffade guitarporten så testade jag amplitube och greenmachine och det var väldigt mycket brus.

Min fråga är: är det här ett problem med såna här plugins?(och isåna fall, vad beror det på?) eller är det bara jag som är ett ultramiffo och inte fattar att jag gör nåt fel? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Annons

Det som är viktigt med sådana pluggar, är att man har en VÄLDIGT ren signal in - annars blir det mycket brus eftersom allt blir förstärkt. Se alltså till att ha en så perfekt signalväg som möjligt. Kör i en ren miljö - alltså utan CRT-skärmar och annat som kan störa, kör med en lågbrusig preamp med högohmig instrumentingång, alternativt en bra aktiv DI-box som kopplas till en ren och lågbrusig preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör själv gearbox som VST-plug och jag tycker att den fungerar alldeles utmärkt det blir dock mindre bra om man lägger plugen på redan processade signaler. Även om jag ibland gör det också.

Som Claes säger bör det vara linesignalen som man använder och som han säger bör den vara så ren och bra som möjligt. Är dock tråkigt att lägga på t.ex en ren linead gitarr därför brukar jag ta upp två signaler en som har amp+effekter som oxå går till min medhörning och en ren linad som går in på ett annat spår. Ibland använder jag båda spåren men oftast reampar jag bara det rena spåret senare genom Gearbox. Men man kan ju även använda sig av riktiga stärkare osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Intressant. Vet att jag har en sopig kabel så jag kan testa byta, inga CRT-skärmar dock. Jag tycker pluggen är helt suverän när man vill ratta fram nya ljud. Bara att spela in en slinga och sen sitta och ratta i oändlighet. Otroligt tidsbesparande jämfört med att spela och ratta samtidigt.

Däremot tror jag ändå inte jag kan köra pluggen som standard-inspelning. Kör redan flera vst-instrument och då skulle processorn trilskas med ytterligare 2-3 gearbox-plugins.

Min fundering var just ang om det här med brus är ofrånkomligt med förstärkarsimulatorer i vst? Eftersom jag inte har problem när jag kör gearboxen direkt. Och ja, givetvis kör jag noisegaten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett visst brus blir det ju alltid beroende på simuleringens art inte minst. Sedan kan ju kablar, Skärmar och andra störningar spela in. Men det går reducera så att det blir minimalt om signalen är ren och det inte finns några problem med signalkedjan.

Det brus som din gitarrs pick-uper avger kan man reducera med Hum reducer funktionen på GearBox.

Kanske är det så att det är där problemet sitter. Men en pick up avger alltid olika grader av brus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...