Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu tjatar jag lite, vet att det finns andra trÄdar, men jag skulle behövas lite hjÀlp i mitt fall, mitt rum Àr pÄ c:a 15 kvadrat, och 3 av vÀggarna Àr av betong, vilket lÄter förjÀvligt, jag Àr egentligen bara intresserad pÄ att stoppa missljudet vid sÄnginspelning, hur mycket hjÀlper tyg?

min första tanke var att bygga ett enkelt bÄs av tyg

jag har inte rÄd med svindyra absorbenter tyvÀrr, jag vill bara bli av med betongklangen.

kanske ett enkelt bÄs av madrasser?

Annons
Postat

Ohoj!!

Det Àr vÀl bara att du provar dig fram, stÀll upp lite skÀrmar, hÀng lite tyg osv.

Postat

😄 Hej

Vi bor ocksÄ i betong. Upplever samma problem. Men tygstycken hjÀlper nog föga, tyvÀrr.

Börja med en vÀgg stenull, bÀst 90 cm. Tar du taket kan du sÀnka det och ta en hel del bas.

Med vÀnlig hÀlsning

Kalle i Kalmar och hans pappa

P 😄 S Det finns tvĂ„ kanonbra artiklar i Studio i Ă€mnet DS

Postat

ok men om mna bygger med madrasser pÄ alla sidor utan bakÄt, klarar man sig dÄ tro?

Postat (redigerat)

🙂

Klarar sig och klara sig!

Madrasser tar sÀkert högfrekvent ljud.

Kontentan av Studioartiklarna var att perfekt akustik fÄr man inte. Utan det handlar om att förbÀttra den.

Vist blir det skillnad med madrasser och Àr man tillfreds med det sÄ OK.

Vi tog tillflycken till en stor klĂ€dkammare. 😆 Det va vĂ„r lĂ€genhets bĂ€sta inspelnings akustik.

MVH

Kalle i Kalmar och hans pappa 😄

Redigerat av Kalle i Kalmar
Postat

det Àr lugnt, jag kommer knappast lyckas fÄ nÄt skitbra, men jag vill verkligen bli av med den dÀr hÄrda fula efterklangen, ska man tÀnka pÄ tak ocksÄ kanske?

Postat

Jo dĂ„ det lĂ„ter hemskt illa i betongkĂ„kar. 😳

Men det Ă€r tacksamt att förbĂ€ttra. För hur man Ă€n gör, blir det bĂ€ttre! đŸ˜Č

MVH

Kalle i Kalmar och hans pappa

Postat (redigerat)

Den billigaste isoleringen jag har varit med om (som jag faktiskt blev lite avundsjuk pĂ„ dĂ„ det jag gjorde hemma inte blev lika bra trots att det var 3 gĂ„nger sĂ„ dyrt) var nĂ€r vi gick in pĂ„ nĂ€rmaste second hand affĂ€r, köpte 12 pĂ€lsrockar för 600 kronor, klippte upp dom och började sĂ€tta upp. TĂ€ckte 3 vĂ€ggar och betongljudet var som bortsvept. Inte raketkunskap men nog funkade det otroligt bra. Ghettolösningar funkar alltid, men madrasser Ă€r mer anpassade för att bygga ghettosĂ„ngbĂ„s. Tyg Ă€r lite olika med vad det ÄR för tyg och sĂ„ men man kan fĂ„ till det vĂ€ldigt bra, finns Ă€ven tapeter som hjĂ€lper. Om du bara vill fĂ„ bort efterklang vid inspelning sĂ„ skulle jag rekomendera att du gör ett ghettosĂ„ngbĂ„s vilket man lĂ€tt kan styra upp med madrasser. Om man inte orkar "bygga" ett kan man bara helt enkelt ta nĂ„n gammal madrass och vĂ€lta upp en soffa vid nödfall! 😳.

Redigerat av tastyfake

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.