Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

😄 Hej allihop! 🙁

Vi har "micklat" lite med pluggen "X-cita".

Men vi undra vad är det den gör egentligen? 😄 Skapar den nya övertoner eller funkar den som en EQ och lyfter fram redan existerande övertoner?

Om den skapar nya övertoner, vad utgår den ifrån, en grundton? Har dom skapade övertonerna något speciell karaktär/egenskap?

Hoppas det finns någon som kan förklara. Det är alltid kul och veta vad som händer och bara hör att det händer!

Med vänlig hälsning

Kalle 🙂 i Kalmar och hans pappa 😄

Annons
Postat (redigerat)

Gah, jag skrev ett långt svar och så försvann det när jag postade!!! Här kommer en kort verision:

Exciters (såväl bas- som diskantexciters) brukar generellt sett fungera som så att de skapar nya under- eller övertoner utifrån en sidechain (som man oftast ser som en ställbar cutoff-frequency). En del kan emulera rör- eller bandsound, och gör väl oftast det genom att lägga på en fin dist på diskanten på ett eller annat sätt.

Men som sagt, exciters skapar nya övertoner, oftast, men vissa (t.ex. Aphex big bottom pro) är bara ungefär en multibandskompressor, men de är nog mer ett undantag än en regel.

EDIT: ...men jag vet inte hur exakt X-cita fungerar...

Redigerat av Torwald
drloop (oregistrerad)
Postat

Känns lite 80tal med Exciter eller?

Mer som en räddning när allt annat är kört.

Men som sagt för att rädda havererade ljudfiler så kan en exciter göra sitt jobb.

Postat

Men som sagt för att rädda havererade ljudfiler så kan en exciter göra sitt jobb.

Nä Nääää.

Vi tror nog att x-cita har en bestämd funktion i studioprodutionerna.

Inte att rädda ljudfiler utan lit mer sofistikerat.

MVH

Kalle i Kalmar och hans pappa

drloop (oregistrerad)
Postat

Nä Nääää.

Vi tror nog att x-cita har en bestämd funktion i studioprodutionerna.

Inte att rädda ljudfiler utan lit mer sofistikerat.

MVH

Jo men det är 80tal...

Postat
Jo men det är 80tal...

Vox AC30 är tidigt 60-tal, men strunt ide. Det låter ju om prylarna! Bra dessutom! 😛

Skapar x-cita övertoner typ udda övertoner. Då ska man kunna ratta fram mjuka övertoner som på min gamla Marshall från -87? 🙁

Jag får experimentera lite. 🙂

Men med lite mer teori i botten är det lättare att förstå vad som händer. 🙂

Dom egna experimenten blir gärna lite abstrakta annars.

MVH

drloop (oregistrerad)
Postat

Jo men det är 80tal...

Vox AC30 är tidigt 60-tal, men strunt ide. Det låter ju om prylarna! Bra dessutom! 😛

Skapar x-cita övertoner typ udda övertoner. Då ska man kunna ratta fram mjuka övertoner som på min gamla Marshall från -87? 🙁

Jag får experimentera lite. 🙂

Men med lite mer teori i botten är det lättare att förstå vad som händer. 🙂

Dom egna experimenten blir gärna lite abstrakta annars.

MVH

80tal

drloop (oregistrerad)
Postat

ÄÄh jag skojar bara lite.

Exciter funkar bra.

Det är bara lite 80 tal 😛

Postat (redigerat)

OK 😛

Låtarna som gjorde x-cita till modeplugg kom på 80 talet. Jodå det kan vara. 😄

Jag testa lite och la en sinuston på 1000 Hz på ett spår. WoxengoSPAN la jag sist sin insert för att se vad som händer frekvens-mesigt.

Resultatet blev ett lyft på frekvenserna över 10 kHz. 😆

Men den kvicktänkte säger genast; "hur låter det?".

Jovisst, men det som intresserar mig är teorin bakom, "hur det låter".

Kanske ett ämne till en artikel i Studio?

Med vänlig hälsning

Kalle i Kalmar och hans "vetgiriga" pappa.

Redigerat av Kalle i Kalmar
Postat

Kanske lite dålig tajming av Studio att publicera en artikel i ämnet just nu, med tanke på att SOS gjorde det i november... Annars dock en bra idé!

Och ja, det där med ojämna och jämna övertoner stämmer. Jämna övertoner brukar låta mer naturligt och trevligt att lyssna på - det tycker i alla fall jag - medan ojämna kan låta lite hårdare men skära bättre igenom en mix.

Mina 50 öre!

Postat

:rolleyes:

Tack för "dina 50 öre". Vi kan absolut inget i ämnet och känner oss berikade.

Udda och jämna övertoner känner jag igen fast i förstärkar sammanhang. Om inte mitt minne sviker så var udda övertoner typiskt för rörförstärkar och uppfattas som "mjuka" och "varma".

Men du säger SOS. Vad är det? Finns teorin tillgänglig för oss "dödliga" också?

MVH

Kalle i Kalmar och hans pappa 😱

Postat
:rolleyes:

Tack för "dina 50 öre". Vi kan absolut inget i ämnet och känner oss berikade.

Udda och jämna övertoner känner jag igen fast i förstärkar sammanhang. Om inte mitt minne sviker så var udda övertoner typiskt för rörförstärkar och uppfattas som "mjuka" och "varma".

Men du säger SOS. Vad är det? Finns teorin tillgänglig för oss "dödliga" också?

MVH

Kalle i Kalmar och hans pappa 😱

SOS är förkortningen för Sound On Sound, en musikertidning som ges ut till hela Europa (samt en amerikansk upplaga med annan reklam) av våra brittiska vänner. Superbra tidning för övrigt (förlåt mig, redaktionen). Deras artiklar publiceras online på www.soundonsound.com men man kan bara läsa äldre artiklar om man inte är prenumerant. Jag vet inte riktigt hur gamla artiklarna behöver bli, men novemberupplagan gick i alla fall inte att läsa ännu. Den går dock att köpa som pdf här: http://www.soundonsound.com/sos/nov06/arti...rkshop_1106.htm (det är månadens Pro Tools-workshop, men är egentligen en recension av flera enhancement-pluggar). Någon vänlig själ som är prenumerant kanske kan lägga upp ett smakprov från artikeln? Själv köper jag bara lösnummer, är jag rädd.

Hoppas ni blev lite klokare!

Postat

🙁🙂🙂

Tack Torwald!

Vi ska se om det inte går att få tag i SOS artikeln. Men "Majken" brukar vara kvick! Han kanske hinner få in nått i Studio innan vi har tillgodogjort oss SOS artikeln.🙁

När SOS loggan dök upp på min skärm, så trilla tjugofemöring er ner. Det är det som kallas "amatörmesighet". 😉

Tack igen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.