Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag har ett stort problem med Sonar 6 Producer. Jag hade inga problem med att köra femman med min gamla dator. Köpte sen ny dator och installerade sonar 6 pÄ den. Jag har en mbox och anvÀnder asio drivrutiner. Jag har ocksÄ en midi keyboard (m-audio axiom 61) kopplad till datorn. Problemet Àr att nÀr jag startar programmet och antingen öppnar ett gammalt projekt eller startar ett nytt och försöker spela sÄ hÀnger sig programmet och vÀgrar "slÀppa". Högst irriterande....

Min dator Àr en core 2 duo, 1 gig minne.

NÄgon som vet vad problemet kan vara?

Tack

Annons
Postat

Har du testat att anvÀnda WDM drivrutiner istÀllet? Och har du nÄgot ljudkort du kan lÄna och testa med för att se om det Àr dÀr felet ligger?

/Majken

Postat

nej tyvÀrr inte, men om jag förstÄr det rÀtt ska det inte vara nÄgot problem att köra sonar med asio drivrutiner? sonar 5 funkade utan problem...

Postat

Det ska inte vara nÄgot problem men jag har för mig att det i vissa fall kan fungera bÀttre med WDM-drivrutinerna. Vilket innebÀr att det kan vara vÀrt en chansning Ätminstone.

/Majken

Postat

Hej!

Min första tanke nÀr jag lÀste ditt problem var att du antingen har problem med nÄgot plug-in eller mjukvarusynth eller att nÀr du installerade om tog hem en nyare drivrutin Àn du körde förut och att det kanske Àr den nya drivisen som krÄnglar. Prova att backa till en Àldre drivrutin och se om problemet kvarstÄr.

Sonar 6 PE Àr ett av dom stabilaste musikprogram jag testat sÄ jag Àr tveksam till att det skulle vara sjÀlva programmet som Àr orsaken till felet.

Startar Sonar upp som det skall eller uppstÄr problemet först nÀr du lÀgger till en mjukvarusynt?

Hör av dig igen sÄ löser vi detta. Jag rekommenderar dig att posta ett inlÀgg i Cakewalks egna forum (www.cakewalk.com) dÄ det Àr större chans att du blir hjÀlpt dÀr Àn via Studio.

mvh

/Metz

Postat (redigerat)

Ibland mÄste man gÄ ett varv runt bilen och sparka pÄ dÀcken... Och rÀtt var det Àr sÄ hoppar det igÄng.

Jag tror sÀkert det ordnar sig.

Tips:

Du har fÄtt femman att funka pÄ en Àldre dator dÀr du kÀnner dig hemma (om jag förstod dig rÀtt).

Testa att installera Sonar5 pÄ din nya dator i stÀllet (och avinstallera 6). DÄ jobbar du i en miljö du kÀnner till 100% och kan felsöka utan att byta ut allt pÄ en gÄng (bÄde ny dator och programversion).

Det "ska" inte göra skillnad, men fan som sagt, ibland mÄste man sparka lite pÄ gummit. Och en del instÀllningar skiljer frÄn 5 till 6 om jag inte missminner mig.

Det ska vÀl gÄ att fixa det hÀr. Och som metz skriver, testa en post (eller sök) pÄ CW-forumet oxÄ. Det finns folk dÀr med erfarenhet av mbox och sonar.

Lycka till.

Redigerat av Vallhagen
Postat

Tack för all hjÀlp! Jag har testat lite olika grejer och programmet funkar bra med datorns ljudkort sÄ jag drar slutsatsen att nÄgot krockar med mboxen och sonar 6. Jag ska testa att ominstallera skiten och hoppas pÄ det bÀsta. Drivrutinerna till mboxen Àr helt uppgraderade och som sagt, det ska ju fungera!!

Jag hör av mig!

Postat

Jag har testat att köra via datorns ljudkort med wdm som sagt. Och det fungerar utan problem. Har nu Àven tagit bort programmet och installerat om. NÀr jag sen installerar om sÄ hittar datorn en tidigare installation verkar det som. Vet inte om det kan vara ett problem. Men jag har bara ett sonar installerat Ät gÄngen i alla fall. Problemen börjar nÀr jag kör med asio och mboxen dÄ jag inte kan spela nÄgot alls. Jag kan köra cubase sx 3 utan problem med asio och mbox pÄ min dator. Jag börjar ge upp hoppet!

Postat
  DrRobert sa:
Min dator Àr en core 2 duo, 1 gig minne.

Jag hittade detta pÄ CW-forum:

Citat
If your running a Dual Core system then disable Multi Processor in Sonar. There is a known bug in the Protools ASIO driver regarding dual core support.

...kan det vara nÄt?

Postat

...nu hittade jag "din" trÄd pÄ CW-forumet oxÄ.

Men det borde vara det som Àr problemet va? Det förklarar oxÄ att det funkar med Cubase, som inte supportar dubbla processer / multitjosan 64 bitar (eller hur fan man uttrycker det...) över huvud taget.

Fick du ordning pÄ det?

Postat

hej! Yes, det var det som var problemet. Det brukar lösa sig till slut. Man tror ju inte det ska vara en sÄn grej sÄ dÀrför provar man inte det direkt. Men har man lÀrt sig nÄgot sÄ Àr vÀl det att absolut inte tÀnka logiskt nÀr det kommer till datorproblem :-)

Tack för all hjÀlp

Postat
  DrRobert sa:
Men har man lÀrt sig nÄgot sÄ Àr vÀl det att absolut inte tÀnka logiskt nÀr det kommer till datorproblem :-)

Absolut. 😆 ... och att det alltid strular. Alltid.

Gott att det löste sig.

Postat

Huh? 😆

Cubase stöder visst dubbla processorer, Ätta stycken, eller tjugosex. Den har sÄ vitt jag vet ingen begrÀnsning i antalet kÀrnor den delar ut uppgifter till. Och default-instÀllningen i Cubase SX3 Àr att multiprocessor-stödet ska vara pÄ.

Jag har testat Mbox 2 Pro och Mbox 2 Mini pÄ min Athlon64 X2 utan nÄgra som helst problem. SÄ för att gÄ emot strömmen tror jag att felet ligger hos Cakewalk snarare Àn hos Digidesign.

Visserligen Àr vÀl sÄna hÀr fel tolkningsrfrÄgor. Digidesign kanske inte följer ASIO-standarden slaviskt vilket ÀndÄ fungerar i Cubase men inte i Cakewalk. Men Ä andra sidan Àr det ju Steinberg som ligger bakom ASIO-standarden och dÄ kan man ju tycka att funkar det i Cubase sÄ ska det funka i andra program med ASIO-stöd.

/Majken

Postat
  Majken sa:
Huh? 😛

Du fĂ„r gĂ€rna förtydliga, ty jag har bra lĂ€st reklamen 😎

...men visst var det sÄ, att Sonar5 (och förstÄs 6an) var först med 64-bitarsprocessande av ljud? Gör Cubase SX3 det oxÄ?

tjing

Bengan

Postat

Ahh.. jo det Àr ju lite krÄngligt kring Sonar 5. För det var bÄde 64-bitars processande och 64-bitars processande.. eh..

AlltsÄ programmet mixar med 64 bitars dynamik och fungerar med 64-bitars operativsystem. Vilket Cubase inte gör. Men vad det gÀller att ha stöd för processorer med flera kÀrnor sÄ har det funnits sedan Cubase SX1.

/Majken

Postat
  Majken sa:
...Vilket Cubase inte gör...

Jomen dĂ„ hade jag ju liiiiite rĂ€tt 😳

Sen har du fsts en poĂ€ng, det Ă€r junte sjĂ€lvklart att det Ă€r digidesign man ska hĂ€nga nĂ€r det Ă€r tvĂ„ inblandade parter som har dialogproblem. Det viktiga Ă€r ju (Ă„tminstone i den hĂ€r trĂ„dens fall) att det fanns en parameter att Ă€ndra för att fĂ„ igĂ„ng hĂ€rket 😄

tjing

Bengan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.