Jump to content
Annons

Kebnekajse


nattvaktaren (oregistrerad)

Recommended Posts

nattvaktaren (oregistrerad)

De flesta känner till att Kebnekajse (läs Kenny Håkansson) var pionjärer inom det som på 70-talet kallades "folkrock".

(Observera att detta inte har något alls att göra med Nordman och liknande trams.)

Första plattan kan man hoppa över, 2:an och 3:an är däremot fenomenala uppvisningar i hur man kopplar ihop svensk folkmusik med progressiv rock.

Men, skivorna som gör Kebnekajse till ett av de största svenska banden är Ljus Från Afrika och Elefanten.

Ljus.. (som förresten är suveränt producerad av en viss Anders Lind, kungen av torrt) spelar Kebne afrolåtar på samma sätt som man tog sig an den svenska folkmusiken; lite smått respektlöst och skapligt flummigt.

Elefanten är nån slags fusion, med inslag av folkmusik (ibland) och pop (ibland). Hör funkbas och elfiol (Mats Glenngård, som skrev grymma låtar han också) i kombination på 12-minuterseposet "Grabbarnas Afton", tex.

Tyvärr finns vare sig Ljus.. eller Elefanten på cd och enligt Silence är heller ingen återutgivning planerad för den närmaste tiden.

Bara att leta på skivbörserna.

Hittar ni en skiva som heter Vi Drar Vidare förresten, så låt den stå kvar i hyllan.

Det var det sista Kebnekajse gjorde, helt utan inblandning av Kenny Håkansson, och den är riktigt usel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lyckades få tag i mp3 för tjuvlyssning.

Inte hört innan, men det är ju såhär vid första anblicken rolig musik. Låter 70-tal på dedär härliga rullbandspelarviset och det är ju aldrig fel. Tack för tipset. Ska lyssna igenom rubbet senare.

EDIT: Dessutom spelar dom bättre än vad svenska 70-tals band generellt i den här stilen brukade göra. Det enda som sänker är sololjuden på gitarrerna (ok, det är MIG det är fel på här förmodligen, men kan inte med detdär jobbiga gnäll-ljudet som var så inne på den tiden).

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Det enda som sänker är sololjuden på gitarrerna (ok, det är MIG det är fel på här förmodligen, men kan inte med detdär jobbiga gnäll-ljudet som var så inne på den tiden).

Det ÄR dig det är fel på. 😆

Kenny Håkansson är Sveriges coolaste gitarrist. Hans sound (det "gnälliga") är grymt. Kjam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Jag är också förtjust i Kenny Håkanssons soloplatta Springlek, där han får liv och gung t.o.m. i gamla julvisor som Räven raskar m.m. Idén att spela många gitarrer på samma vis som flera spelmän med fiolerna lite snedstämda är för uppenbar att komma på om man inte har det där extra. Att han är svergies bästa gitarrist har han visat många gånger. Var ju med och satte fart på Dag Vag också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att utmämna någon till "bästa gitarrist" är ju inte klokt.

Hur mäter man det? Många tycker säkert att Yngve Malmström (vet inte hur mannen stavar sitt namn) är bäst, en del Ulf Wakenius, en del Sven Zetterberg.

Själv såg jag en gitarrist (svensk, minns inte vad han hette) som spelade på Nefertiti i Göteborg förra året. Det var det bästa svenska gitarrspel jag någonsin hört...

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Har hört att Mark Knopfler ska vara världens bästa gitarrist. Du som vet, stämmer det?

Nej, det stämmer inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Har hört att Mark Knopfler ska vara världens bästa gitarrist. Du som vet, stämmer det?

Nej, det stämmer inte.

Sant. Det stämmer inte.

Däremot är han världens största horkarl & diktator.

Karln petade sin egen bror från bandet när han inte fick ordning på sina alkoholproblem.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Jag är också förtjust i Kenny Håkanssons soloplatta Springlek,....

"Springlekar & Gånglåtar"?

Aaahh...

Stått med plattan i hand många gånger men inte haft råd.

Inte en CD-utgåva i sikte där heller, tyvärr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar man bli seriöst förvånad över skivtipsen. Herre gud! är det någon som minns Kebnekajse över huvud taget. Jag är imponerad. Snart kommer någon och tipsa om Snorungarnas symfoni med Samla mammas manna också. Jag får nästan nostagiska tårar i ögonen.

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar man bli seriöst förvånad över skivtipsen. Herre gud! är det någon som minns Kebnekajse över huvud taget. Jag är imponerad. Snart kommer någon och tipsa om Snorungarnas symfoni med Samla mammas manna också. Jag får nästan nostagiska tårar i ögonen.

...för att inte tala om Filemon Arthur...(hur stavade dom nu igen...?) 😱

-gillar också Kebne... en nostalgitripp.

mvh/Hwagang

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Nu börjar man bli seriöst förvånad över skivtipsen. Herre gud! är det någon som minns Kebnekajse över huvud taget. Jag är imponerad. Snart kommer någon och tipsa om Snorungarnas symfoni med Samla mammas manna också. Jag får nästan nostagiska tårar i ögonen.

Hehe... Min favorit av Samla är Klossa Knapitatet. Musmjölkningsmaskinen är så jävla knepig.

Men Snorungarna... är lite väl tillrättalagd för min smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Nu börjar man bli seriöst förvånad över skivtipsen. Herre gud! är det någon som minns Kebnekajse över huvud taget. Jag är imponerad. Snart kommer någon och tipsa om Snorungarnas symfoni med Samla mammas manna också. Jag får nästan nostagiska tårar i ögonen.

& kanske Hasse Breitholz gamla gäng "made in sweden"

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå Kebje, och bra gitarrister, och Ginza;

Jag hittade på CDON för 79:- spänn nyligen Janne Schaffers första plattor samlad på en. Typ Halkans affär, Fillings mignon, Jordbruksmaskinen etc.

Härliga tider på nytt format!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar man bli seriöst förvånad över skivtipsen. Herre gud! är det någon som minns Kebnekajse över huvud taget. Jag är imponerad. Snart kommer någon och tipsa om Snorungarnas symfoni med Samla mammas manna också. Jag får nästan nostagiska tårar i ögonen.

& kanske Hasse Breitholz gamla gäng "made in sweden"

Jag trodde det var Jojje Wadenius gäng. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå Kebje, och bra gitarrister, och Ginza;

Jag hittade på CDON för 79:- spänn nyligen Janne Schaffers första plattor samlad på en. Typ Halkans affär, Fillings mignon, Jordbruksmaskinen etc.

Härliga tider på nytt format!

På tal om tidig Janne Schaffer, är det inte han som gjort musiken i Repmånad? Den här coola låten som kommer flera ggr, inte minst när de flänger över den sprängda bron med lastbilen. Suggestiv träig flöjt, rått komp. Påminner verkligen om tidig Schaffer.

Är jag helt ute o cyklar på sprängda broar nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Resa mot okänt mål med Kebnekajse som är

riktigt proggig och förbaskat bra tryck i... 😄

Andra roliga plattor är Mikael Ramel´s Till dej från 1972,

som har kommit ut på cd. Den var inspelad i hans

hemma studio i källarn. Hemstudio ano 1972, då fanns

det inge VST och andra genvägar till det perfekta ljudet då´raaaa... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Glöm inte att söka på "Kebnekaise" också om ni jagar plattor.

Ibland stavar folk (speciellt utlänningar) det så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

O.K. Lår mig få moderera mig lite. I MINA ögon den bäste svenske gitarrisen, hitills. Det dyker förhoppningsvis upp någon som jag uppskattar ännu mer. Sen är det ju igentligen totalt ovesentligt om man är svensk eller japan eller vad som helst. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
----- Original Message -----

Subject: tips!

Hej

tack för tipset. Kul läsning.

Hälsa K

Hälsningen framförd! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Kebenekajse, alltså...helt smarta var de väl inte. Jag vet att när de i en intervju fick frågan om varför de hette Kebenekajse (dum fråga, så klart) svarade (jag vet inte vem som leverererade svaret) en av dem " VI ville heta något svenskt".

Slut i huvudet, helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)
Kebenekajse, alltså...helt smarta var de väl inte. Jag vet att när de i en intervju fick frågan om varför de hette Kebenekajse (dum fråga, så klart) svarade (jag vet inte vem som leverererade svaret) en av dem " VI ville heta något svenskt".

Slut i huvudet, helt enkelt.

Är det inte svenskt då?

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...