Jump to content
Annons

Egen bas i julklapp... :)


Tries

Recommended Posts

Hey, förlåt om det känns som en upprepning... Har sett runt i lite tidigare trådar, men skulle kännas bra med personlig vägledning... 😄

Har tjänat lite pengar nu inför julen och sa köpa mig en egen julklapp till elbas. Har runt 5000-7000 kronor att röra mig med som max. Är ute efter en bra intonerad bas med varm klang.

Jag spelar ganska blandat (soul, storband, latin och rock...) och vill därför ha en bas som kan klara tyngden i rocken, men framför allt att den har tillräcklig känsla och ton för att kunna hantera de mer jazziga svängarna.

Sedan är jag tveksam på om man ska satsa på en fyra- eller femsträngad... Den ständiga frågan.

Några förslag? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Mexikansk Fender Jazzbass, funkar till altt.

Vad är det som skulle göra att den mexikanska utmärker sig framför de andra?

Jazzbas känns dock som jag hittat hem då jag provat 🙂

Ingenting, men de Amerikanska kostar mer än 5-7000kr 😲 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Jazzbasen är som tidigare nämnts ett mycket bra alternativ. Dock skulle jag titta runt lite om jag var i dina kläder, eftersom att en del av fenders mexico instrument kan vara ojämna i kvaliteten, prova och spela och hasta inte med att köpa, hittar du en snygg bas som inte känns bra, så vänta hällre en vecka eller två på att dom får hem en som du gillar att spela på...

Även Ibanez har mycket prisvärda basar, dock lite för lite kropp för att det ska vara riktigt bra... Sedan tror ajg Yamaha har någon hyfsat schysst bas i den prisklassen, den lät frukansvärt varm och go när jag provspelade den, kan dock ha berott på förstärkaren som kostade en mer betydande summa 😲

Lycka till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att de moderna amerikanska fenderbasarna kan man köra både som Jazz/Precision via en omkopplare? Det sa i alla fall någon snubbe på Musikbörsen till mig... själv hade jag gärna tagit en sådan o skall göra det med när jag får råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...