Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu var det så att jag var sugen på en studio project C1 först

men ahr gått mer åt Röde nt2a hållet!

jag vill ha en mjuk, fyllig mic och hörde att c1an är väldigt diskantig.

jag kör en tsm mt170 nu, och tycker den är hyffsat diskantig och inte fyllig alls

och jag vill ju ha ut bättre kvalitet på det hela!

kör en vtb1 preamp och ett juli@ ljudkort oxå!

kommer det låta bättre med denna mic?

och har även tänkt om preampen lr ljudkortet är för dåligt fö micen, tänkte om man ite får ut hela kvaliteten när micen ligger i så högre prisklass än både preampen och ljudkortet!

sen har jag ju hört att mixningen betyder mkt.

Annons
Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

NT2-A är väldigt mångsidig och låter mycket trevligt på det mesta, den har inte samma hypade diskant som B1 (och C1).

Hur lång ifrån micken sjunger du och hur är ditt rum?

Det är ju saker som påverkar mer än vilken mick du har.

Redigerat av Elof
Postat

Elof: det är olika, brukar väll stå mellan 10-15 cm ifrån micken, och mitt rum är välldigt litet, med heltäckningsmatta och massa möbler, så hela rummet är som ett litet micbås 😛

Postat

10cm kan vara lite väl nära, tycker jag. Det blir då en proximity-effekt med bashöjning som resultat om du använder en cardioid-mic. Jag brukar hålla mig omkring 25-30cm från micen och ha puffskyddet ungefär på det avstånd som du sjunger på...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.