Jump to content
Annons

Dum fråga


Patek Philippe

Recommended Posts

Annons

Originalbetydelsen är väl det "mellanspelet" på en låt med enbart trummor.

(Break från melodin är min teori)

Härifrån kommer ju ordet B-boy (break-boy), det var i till breakbeatsen man kunde breaka.

Men nu för tiden tycker jag det verkar som om det kan betyda betydligt mer.. 😳

Det här är vad jag tror iaf...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, svårt att förklara. Ett breakbeat är klassiskt sett (om man nu kan taka om klassiskt då breakbeats för det mesta används i mer eller mindre kontemporär musik) en samplad bit av ett trumsolo där trummisen inte håller sig på sin vanliga plats och accentuerar andra taktslag än de vanliga fjärdedelarna. Lyssna på trumsolona i valfri James Brownlåt eller ladda ner låten Amen Brother med The Winstons, då detta antagligen är världens mest samplade break.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...
nattvaktaren (oregistrerad)

Royens förklaring är naturligtvis den mest riktiga, även om begreppet idag kommit att betyda "sväng", ungefär:

När kicken i dansmusik inte ligger på fjärdedelarna så är det breakbeat.

-För att förenkla det hela ännu mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 step gjorde comeback med ett ruffigare sound, därav namnet "breakbeats" som genre idag. För i tiden var det en låt vid namn "Streetdance" som var den absoluta breakbeats låten ever (på 80-talet). Utrycket "breaks" är det senaste up-to-date namnet idag för att beskriva den nya hype genren som brer sig som en kladdkaka över europa. Det finns även utryck som "funky breaks, electro breaks, big beats, nu-skool etc etc" samma skit alltihopa för en svenne typ.

...men som nattvaktaren säger så är det att kicken ligger lite mer alternativt placerad än på det normala klassiska sättet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Microlab (oregistrerad)
För i tiden var det en låt vid namn "Streetdance" som var den absoluta breakbeats låten ever (på 80-talet).

Ojojoj... Här var det vatten över huvudet...

Streetdance gjordes av tre svarta "dansare" vid namn Break Machine. Musiken var lååååångt ifrån Breakbeat. Personligen tycker jag att Arthur Baker's produktioner ligger närmare till hands.

Men den ultimata 80-tals breakbeaten måste ändå vara "Break Dance - Electric Boogie" med West Street Mob.

Tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

För i tiden var det en låt vid namn "Streetdance" som var den absoluta breakbeats låten ever (på 80-talet).

Ojojoj... Här var det vatten över huvudet...

Streetdance gjordes av tre svarta "dansare" vid namn Break Machine. Musiken var lååååångt ifrån Breakbeat. Personligen tycker jag att Arthur Baker's produktioner ligger närmare till hands.

Men den ultimata 80-tals breakbeaten måste ändå vara "Break Dance - Electric Boogie" med West Street Mob.

Tycker jag.

Belolo/Morelli om jag inte minns fel, samma tönnar som gjorde YMCA...

Tror Staaf skojade där. 🙂

edit: Jag hade rätt: http://www.discogs.com/artist/Break+Machine

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Det mest kända & använda brekbeatet är förmodligen det i James Browns "funky drummer".

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Det mest kända & använda brekbeatet är förmodligen det i James Browns "funky drummer".

Säker på att det inte är Amen Brother?

Eller "Think" med Lynn Collins?

Finns många överanvända klassiska breaks... 😉

Sant!

kolla in det här DnB-medleyt förresten: http://home.no.net/gbazoner/amenmedly.mp3

Tighten Up av James Brown är också najs!

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla in det här DnB-medleyt förresten: http://home.no.net/gbazoner/amenmedly.mp3

Tighten Up av James Brown är också najs!

Att Amen är störst i d'n'b-världen är väl odiskutabelt.

Tycker fortfarande att det låter bra faktiskt. 😉

Men Funky Drummer överanvändes så grymt på 80-talet och i början av 90; varenda raplåt, massor av pophits, proto-housescenen... ett tag var det helt olidligt tjatigt.

Och Lynn Collins-tambourinen ligger på varenda swemix-platta från den tiden. 🙂

Breaket från samma låt ("ooh" - "eeh" 🙂) var ju med på typ alla acid house / hip house-låtar 1988-90.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Prodigys - Music for the gilted generation är väl annars den platta som förklarar musikstilen breakbeat mest. Har för mig att de var den plattan som la grunden för hela musikstilen breakbeat

Du har fel. Läs tråden igen, Royen förklarar fenomenet på ett bra sätt.

Prodigy är en lyckad popularisering av ett undergroundfenomen; att säga att dom "la grunden för hela musikstilen breakbeat" är som att påstå att Alcazar uppfann discon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utanför ämnet kanske.....men är det inte dags för en ny våg med hip house?!

Hehe, den är redan här. 😉

Chemical Brothers har släppt en hip house-låt ganska nyss, flera housegubbar har gjort tributegrejer också, som Wally Lopez till exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Det mest kända & använda brekbeatet är förmodligen det i James Browns "funky drummer".

Säker på att det inte är Amen Brother?

Eller "Think" med Lynn Collins?

Finns många överanvända klassiska breaks... 😉

Ja

The Dramatics - get up and get down

The Meters - Same Old Thing

& Rufus Thomas The Breakdown såklart

The list goes on and on.

Men jag håller fortfarande Funky Drummer för mest classic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller "Think" med Lynn Collins?

Finns många överanvända klassiska breaks...  😛

The Dramatics - get up and get down

The Meters - Same Old Thing

& Rufus Thomas The Breakdown såklart

The list goes on and on......

Vill bara lägga till en egen favorit som svänger gott: Commodores med The assembly line. Mesig låt, grymt break

Men jag håller fortfarande Funky Drummer för mest classic.

Om du slår upp "trummbreak" i NE så ska nog Funky Drummer vara den som står högst upp. Kolla bara in listan på några av artisterna som samplat denna: The breaks.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...