Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

är ny i forumet, och kollat runt och verkar som man får både snabba och seriösa svar här.

jag har införskaffat mig en vtb1 preamp, som jag har kopplad till ett m-audio mobilepre extern ljudkort.

jag hade ju hört mkt om denna preamp om hur bra den var för sitt pris och funktionen med att mnak na ställa in egen "rör grad"

vad nu mitt problem är att jag får absolut ingen skillnad när jag vrider på "tube blend" jag har testat olika kopplingar, men ingenting blir bättre , jag har börjat funderar på om det inte blir bra att köra preampen genom ett extern ljudkort, kan det vara så ?

ljudkortet har ju oxå fantomatning, men den har jag stängt av på ljudkortet, så det inte ligger på 2 st.

nån som har haft samma problem lr vet vad felet kan vara ?

Annons
Postat

Sorry om jag verkar lite elak i mitt första svar.. Meeen.. endera har du vax i dina öron eller så har du usel lyssning.. (monitorer) VTB1 låter bra.. Och hör du ingen skillnad då du vrider på tube-blend så är det nåt fel på lyssningen!!! 😉

Välkommen till detta forum ska du dock vara 😏

Postat

ja alltså.

jag har ju sennheiser hd200 lurar (monitor hörlurar)

och hör ändå ingen skillnad?

jag skulle kunna spela in två olika, en som är inställd på SS och en med full värme, så får ni höra om ni hör skillnad :S

Postat (redigerat)

Har själv VTB1 (bl.a).. Klart att skillnad hörs.. Men som sagt.. Se till att ligga så nära "nollan" som möjligt då du spelar in.. Det är inte världens stora skillnad men lite fetare låter med rör och lite cleanare med transistor.. Men örona måste vara tränade (och rena) 😏

EDIT: Lägg upp en MP3 men inspelning i båda lägen så satsar jag min heder på att minst 60% av forumets medlemar kan svar på vilket läge du valt.. Se bara till att din MP3 är kodad i minst 192 Kb/S så.. 😉 Tar du utmaningen ?

Redigerat av hegobald
Postat

Hegobald: Njaa, vågar nog inte 😏

många har sagt att ett otränat öra kanske inte hör.

men liksom, ja, jag spelar in imorrn, så får ni höra!

Postat

Vänta lite... Det kanske är så, att du använder fel utgång...? Insertjacket är alltid clean, medan "line out" och "balanced out" är med rörfärgning - om blend är uppskruvad...

http://www.studioprojectsusa.com/pdf/vtb1_wiring_hookup.pdf

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.