Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Àr ny i forumet, och kollat runt och verkar som man fÄr bÄde snabba och seriösa svar hÀr.

jag har införskaffat mig en vtb1 preamp, som jag har kopplad till ett m-audio mobilepre extern ljudkort.

jag hade ju hört mkt om denna preamp om hur bra den var för sitt pris och funktionen med att mnak na stÀlla in egen "rör grad"

vad nu mitt problem Àr att jag fÄr absolut ingen skillnad nÀr jag vrider pÄ "tube blend" jag har testat olika kopplingar, men ingenting blir bÀttre , jag har börjat funderar pÄ om det inte blir bra att köra preampen genom ett extern ljudkort, kan det vara sÄ ?

ljudkortet har ju oxÄ fantomatning, men den har jag stÀngt av pÄ ljudkortet, sÄ det inte ligger pÄ 2 st.

nÄn som har haft samma problem lr vet vad felet kan vara ?

Annons
Postat

Sorry om jag verkar lite elak i mitt första svar.. Meeen.. endera har du vax i dina öron eller sĂ„ har du usel lyssning.. (monitorer) VTB1 lĂ„ter bra.. Och hör du ingen skillnad dĂ„ du vrider pĂ„ tube-blend sĂ„ Ă€r det nĂ„t fel pĂ„ lyssningen!!! 😉

VĂ€lkommen till detta forum ska du dock vara 😏

Postat

ja alltsÄ.

jag har ju sennheiser hd200 lurar (monitor hörlurar)

och hör ÀndÄ ingen skillnad?

jag skulle kunna spela in tvÄ olika, en som Àr instÀlld pÄ SS och en med full vÀrme, sÄ fÄr ni höra om ni hör skillnad :S

Postat

Ja gör det. Se till att du har en ordentlig ingÄngssignal in i burken ocksÄ.

Kolla sÄ att mÀtaren stÄr pÄ "pre" eller "in" och gaina upp till gult.

Postat (redigerat)

Har sjĂ€lv VTB1 (bl.a).. Klart att skillnad hörs.. Men som sagt.. Se till att ligga sĂ„ nĂ€ra "nollan" som möjligt dĂ„ du spelar in.. Det Ă€r inte vĂ€rldens stora skillnad men lite fetare lĂ„ter med rör och lite cleanare med transistor.. Men örona mĂ„ste vara trĂ€nade (och rena) 😏

EDIT: LĂ€gg upp en MP3 men inspelning i bĂ„da lĂ€gen sĂ„ satsar jag min heder pĂ„ att minst 60% av forumets medlemar kan svar pĂ„ vilket lĂ€ge du valt.. Se bara till att din MP3 Ă€r kodad i minst 192 Kb/S sĂ„.. 😉 Tar du utmaningen ?

Redigerat av hegobald
Postat

Hegobald: Njaa, vĂ„gar nog inte 😏

mÄnga har sagt att ett otrÀnat öra kanske inte hör.

men liksom, ja, jag spelar in imorrn, sÄ fÄr ni höra!

Postat

VÀnta lite... Det kanske Àr sÄ, att du anvÀnder fel utgÄng...? Insertjacket Àr alltid clean, medan "line out" och "balanced out" Àr med rörfÀrgning - om blend Àr uppskruvad...

http://www.studioprojectsusa.com/pdf/vtb1_wiring_hookup.pdf

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.