Jump to content
Annons

mIXning


simon__

Recommended Posts

jo jag har en fråga till er i studio forum.. de är så att jag har Lexicon omega ljudkort , microfon b1 och program cubase sx2, har köpt det för ca 3 månader sen. så jag vet inte så mkt hur man få till en riktigt bra låt.. håller på med rapp..

har gort många låtar tills nu då jag undrar om jag gör massa fel.. så här gör jag jag klickar upp cubase och klickar på import audio fil och väljer vilken beat jag ska ha sen när jag gort det lägger jag beaten på audio spår 3 och songen hamnar på audio spår1 sen med songen går jag in på edit audio channal seting för att få diskant på songen.. Nu sen när jag spelat in första songen klickar jag en ny audio spår 2: an för att sjjunga med på vissa ord när jag är klar med allt detta raderar jag bort onödiga ljud som råka komma med.. sen ställer jag in ljudet för att få det bra inställt.. nu klickar jag på export, audio mixdown och save på mp3 128 kbit mono..

äre så att jag gör helt fel när jag ska göra en låt ? hur gör ni när ni spelar in en låt

förklara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som jag förstår ditt inlägg så verkar det inte som att du mixar något alls. När du spelat in din rap, och dina dubbar och har ditt beat fixat, så är det dags att mixa.

Hur man mixar, är en sjukt stor fråga som är svår att "svara" på här, men en bra början kan vara att köpa de senaste månadernas Studio-tidningar och följa tutorialen "Mixologi" som de kör.

Link to comment
Dela på andra sajter

lite rörig fråga men...vad jag förstått så har du problem med att få den inspelade rösten proffsig. Sång, eller rap som du spelar in är faktiskt bland det svåraste att få till snyggt då rösten är ett väldigt unikt "instrument".

Först och främst, när man spelar in sång ska man vara i ett så kallat dött rum för att få ljudet att låta närvarande, det kan man fixa billigt med filtar på väggar, mattor, mm. Naturmaterial är bäst. Sedan är mickplacering viktig, puffskydd är också en väldigt bra uppfinning vid sång/rap, absolut nödvändig skulle jag vilja säga. När vi sedan går vidare till utrustning så är en equaliser (hugger av allt för höga toppar) och även en kompressor (jämnar ut höga/låga partier) bra att ha.

När du nu har sången i datorn så ska det även där fixas och trixas, bl.a EQ, delay m.m.

När det gäller inspelning så är det bra att plugga på från alla möjliga håll, böcker, internet, vänner som kanske vet osv...

det gäller att prova sig fram, men samtidigt ha ett hum om vad man gör annars blir det bara rörigt.

...det var lite snabbt om hur man fixar en snygg inspelning, självklart måste man gå in på varje del mer i detalj. men låna böcker och så som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

de är ganska svårt att förklara.. jag tro att det är micens placering.. jag har allt i mitt rum bara så där öppet.. micen sitter på ett hemma gort mic ställ.. tvärs över datan.. med ett puff skydd som man trär på micen.. de som är bra är att det är i källaren så det är rätt så isolerat.. jag fundera sen på bygga ett rum och dela de och isolera ena rumet så det blir så dött som möjligt..

Men jag får ta och läsa i böcker och här i forum.. så lär ja mig hur jag

ska få det bäst

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi sedan går vidare till utrustning så är en equaliser (hugger av allt för höga toppar)

En limiter menar du väl?

ett förtydligande: du ska döddämpa sångrummet så att sången inte studsar på väggar o dyl, alltså eliminera rumsklangen. Isolering så att grannarna inte hör påverkar inte ljudet.

Redigerat av funky monk
Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt... verkligen, förlåt.. men jag tycker bara att stavningen/särskrivningen på "hemmagjort micställ" är så fantastisk:

micen sitter på ett hemma gort mic ställ

Ok skämt åsido... Simon, mixologin som nämnts är säkert jättebra. (Har själv inte läst den men ämnar göra det.) En källa där jag inhämtat många värdefulla tips är den här tråden. Kolla länkarna där. Fina grejor. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...