Jump to content
Annons

JV 1010

Recommended Posts

lc5 (oregistrerad)
Postat

Hej,

Rolands manualer.....ja.... jag har iallafall inte lyckats att läsa mig till hur man styr inställningarna för effekter (förutom reverb & chorus) via program change. Går det?

Jag använder Cubase och där finns ju Sysex i list-editorn men manualen hjälper ju inte mycket till med att förklara hur det skall användas. Vad jag vill göra är att ändra vilken effekt som skall gälla i en multitimbral performance och vilka kanaler som skall ha effekt och hur mycket. Verkar ju oerhört krångligt. Skall man behöva byta till en JV-1080 för att klara detta smidigare?

Måste man skicka en massa sysex meddelande för att ändra detta?

Sounddiver som följde med funkar inte i OS X men har fått igång det i classic läget, men jag vill ju snabbt kunna styra detta från Cubase direkt.

Annons
Postat

Om jag förstått det rätt så går det bara att ha effekter på midikanal 1 .. det ska gå att styra mixen på reverb och chorus på något sätt, vet inte riktigt hur dock.

Gick alldeles utmärkt i Logic vet jag, men i Cubase har jag inte riktigt fått pli på det.

/Daniel

lc5 (oregistrerad)
Postat

Njae... det som jag vill göra, dvs att lägga effekter på valfria kanaler i en performance skall gå att göra enligt manualen. Men jag begriper inte detta sysex förfarande alls. Kunde man styra det via vanliga control changes (så som man gör men effektenheterna 1 & 2 reverb chorus) så vore det fantastiskt enkelt inifrån cubase. Men det är det jag inte vet, och inte hur man i värsta fall gör det via sysex heller.

Postat (redigerat)

Fast det går ju bara att använda effekterna på en kanal åt gången. Eller rättare sagt, det går bara att ha en inställning åt gången; så det går väl att sända flera kanaler till samma effektinställning.

Redigerat av D Vibe
lc5 (oregistrerad)
Postat

Ja precis, men vad jag vill göra är att välja och ställa in en effekt som skall gälla för en hel performance, och sen välja själv vilka kanaler i den som skall ha effekt och hur mycket. Jag begriper dock inte ett skvatt hur jag skall gå tillväga!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.