Jump to content
Annons

Hipp hopp


Herr.A

Recommended Posts

Annons
  • 4 veckor senare...
Postat (redigerat)

Tjipp tjopp, va skönt att det finns språkpoliser på forumet så ALLA förstår vad jag menar :rolleyes:

Jag ska spela in dom och sedan mixa det.

Jag har spelat in ett otal men rock/punk osv, men första gången med HIP HOP

Redigerat av Herr.A
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Först kan du kolla hur vart deras röstregister ligger, och placera micken där efter. Min favorit vid rap är att vinkla micken uppochner, och låta rösten komma in mot toppen av membranet, men detta beror på vad du har för mick också. Annars placera den utifrån vad som låter bra.

Sen vill väl rapparna höra sig själva och beaten. Kanske på ganska hög nivå. En del brukar vilja ha lite reverb i medhörningen också.

Om dom är "tajta" så får dom kanske in en hel vers på en tagning, så man slipper massa krångel.

Jag brukar se till så att det är en lagom in-nivå, så kan man sköta kompression o sånt i mixen.

Sen är det vanligt med "backups" eller "adds". Det vill säga att rapparna förstärker vissa fraser. Jag brukar spela in två stycken (minst), för att senare kunna panorera ut dem, så det blir tyngd i verserna, men inte för mycket, för det är i refrängen saker och ting ska tyngas till.

Som lite krydda brukar jag säga åt rappare att viska vissa meningar, för lite känsla, men det beror på vad det är för stil på beaten också.

Just med "backupsen" är det bara att spela in några stycken, så att man har lite svängrum när man sätter sig och mixar.

För att till exempel förstärka en vers och göra den intressant kan man muta sista 8 eller 4 takterna på huvud-versen och bara sola backupsen.

Sen i slutskedet av mixningsfasen kan man göra så kallade "drop-outs" av beaten, på någon takt, för att krydda hela låten.

Nåväl, om det här är någon hjälp så är du välkommen att PM:a mig eller komma med fler frågor.

/ frekvens

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...