Jump to content
Annons

Flera bands eq?


Luigi

Recommended Posts

Annons

Med tanke på att det handlar om 20 band, så är det sannolikt en grafisk eq som menas. Frågan är då bara varför en sådan behövs...?

Jag tycker att man har betydligt större nytta av en parametrisk eq, än en grafisk, eftersom man då kan pricka in precis rätt frekvenser, i stället för att hitta nästan - men nästan aldrig precis rätt på den grafiska... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Luigi,

20 band är lite udda, (finns säkert någon sådan avart också) men graphic "octave bands" eq brukar ha 10 reglar och "ters bands" eq har 31 reglar.

Octav bands eq är att föredra om man skall eq:a i inspelnings sammanhang, jämfört med en ters bands eq som är enormt svår att jobba med eftersom varje band är extremt smala, och passar bättre till andra sammanhang som att justera frekvensgången i PA-system och liknande situationer.

Själv är jag av den gamla stammen som tycker att om det inte går att fixa till ett soundet med en normal 3 bands eq (bas mellan och diskant) så är det antagligen i någon ända som det är fel, exempelvis byt mick, flytta instrumentet/sångaren eller förändra akustiken.

Men om du skall skaffa dig en bra "hokus spokus låda", försök få tag på en Orban 674A, tror det eller ej, men det är en 8 bands graphic eq i stereo, där varje band är svepbart ca: +/- en octave och dessutom har variabelt Q-värde.

Jag har en sådan själv, och måste erkänna att jag har svårt att låta bli den i vissa sammanhang även om jag är av den "gamla stammen", det är en "trollerilåda" utan dess like,

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...