Jump to content
Annons

Nya B1?


stoffie

Recommended Posts

Tja, jag undrar bara vad ni tycker om den nya B1. Den har ju lite fler grejer som omkopplare för -10 o -20db och sen tror jag att den hade högpassfilter 75hz och 150hz. Tror jag skall köpa den och undrar lite vad den funkar till?

Hade tänkt att använda den till lite allting, sång,ak gura, percussion. Funkar detta?

Har hört att den klarar pianon,blås och gitarrförstärkare, e det så?

Förresten, man behöver ingen mickförstärkare om man har fantom-matning i mixerbordet.Då är det väl bara att dra den direkt till mixern och använda förtärkningen där? Blir det bättre ljud om man använder extern mickförstärkare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

du har preamps i ditt mixerbord! 😄

sen hur pass bra dom låter är ganska svårt att säga när man inte vet vad det är för ngt.. 😉§

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir nästan alltid bättre ljud med extern preamp än med en mixer - men det beror som sagt på vad man jämför med...

Om sedan micen fungerar till allt, är kanske en annan fråga, eftersom det beror på vad man är ute efter för ljud. 😄

Enligt min mening, är B1 den mest prisvärda micen - och den klarast lysande stjärnan i budgetklassen, så det är aldrig fel att ha en sådan. Hämta gärna smakprov på hur det kan låta i hemstudiomiljö, på min testsite, så kan du skapa en egen uppfattning om den och några till... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Alldeles riktigt, så sitter 2-stegs HP-filtret på andra sidan. 😄

vad jobbigt.. 😛 då måste man gå runt till andra sidan för o kunna swkära av basen ju.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Alldeles riktigt, så sitter 2-stegs HP-filtret på andra sidan. 🙂

vad jobbigt.. 😄 då måste man gå runt till andra sidan för o kunna swkära av basen ju.. 😄

🙂 Musiker *suck* 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Alldeles riktigt, så sitter 2-stegs HP-filtret på andra sidan. 🙂

vad jobbigt.. 😄 då måste man gå runt till andra sidan för o kunna swkära av basen ju.. 😄

🙂 Musiker *suck* 😆

😄🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm jqag förstod inte ditt inlägg så särskilt bra.. iofs två vinare o 5 pilsner tar ut sin rätt efter ett tag.. 😄

jag tolkar lite fritt.. med pad-funktionen skär du av ett visst dB-antal.

med lowcut funktionen skär du av basregister vid vissa särskilda frekvenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm jqag förstod inte ditt inlägg så särskilt bra.. iofs två vinare o 5 pilsner tar ut sin rätt efter ett tag.. 🙂

jag tolkar lite fritt.. med pad-funktionen skär du av ett visst dB-antal.

med lowcut funktionen skär du av basregister vid vissa särskilda frekvenser.

Tror att han inte förstår skillnaden mellan att använda pad och använda mindre gain.

Det vet jag inte själv, använder bara highpass på min a51s.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm jqag förstod inte ditt inlägg så särskilt bra.. iofs två vinare o 5 pilsner tar ut sin rätt efter ett tag.. 🙂

jag tolkar lite fritt.. med pad-funktionen skär du av ett visst dB-antal.

med lowcut funktionen skär du av basregister vid vissa särskilda frekvenser.

Tror att han inte förstår skillnaden mellan att använda pad och använda mindre gain.

Det vet jag inte själv, använder bara highpass på min a51s.

Pad använder man om man har en kraftig ljudkälla som gör att preampens ingång överstyrs trots att man har dragit ner Gain på minimum. Har man inte en så kraftig ljudkälla, så är det lämpligare att inte använda Pad, eftersom man ju då slipper dra upp Gain mer än nödvändigt och därmed få onödigt mycket brus på köpet i preampen...

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm jqag förstod inte ditt inlägg så särskilt bra.. iofs två vinare o 5 pilsner tar ut sin rätt efter ett tag.. 🙂

jag tolkar lite fritt.. med pad-funktionen skär du av ett visst dB-antal.

med lowcut funktionen skär du av basregister vid vissa särskilda frekvenser.

Tror att han inte förstår skillnaden mellan att använda pad och använda mindre gain.

Det vet jag inte själv, använder bara highpass på min a51s.

Pad använder man om man har en kraftig ljudkälla som gör att preampens ingång överstyrs trots att man har dragit ner Gain på minimum. Har man inte en så kraftig ljudkälla, så är det lämpligare att inte använda Pad, eftersom man ju då slipper dra upp Gain mer än nödvändigt och därmed få onödigt mycket brus på köpet i preampen...

Har spelat in trummor utan pad och behövde gain. Har inga planer på att spela in pistolskott eller jet-motorer.

Kommer säkerligen växa spindelväv på min pad-knapp snart.

😄🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm jqag förstod inte ditt inlägg så särskilt bra.. iofs två vinare o 5 pilsner tar ut sin rätt efter ett tag.. 😆

jag tolkar lite fritt.. med pad-funktionen skär du av ett visst dB-antal.

med lowcut funktionen skär du av basregister vid vissa särskilda frekvenser.

Tror att han inte förstår skillnaden mellan att använda pad och använda mindre gain.

Det vet jag inte själv, använder bara highpass på min a51s.

Pad använder man om man har en kraftig ljudkälla som gör att preampens ingång överstyrs trots att man har dragit ner Gain på minimum. Har man inte en så kraftig ljudkälla, så är det lämpligare att inte använda Pad, eftersom man ju då slipper dra upp Gain mer än nödvändigt och därmed få onödigt mycket brus på köpet i preampen...

Har spelat in trummor utan pad och behövde gain. Har inga planer på att spela in pistolskott eller jet-motorer.

Kommer säkerligen växa spindelväv på min pad-knapp snart.

😄😛

beror ju helt o hållet på trummisens förmåga..

ska man spela in lars ulörich som slår sönder allt i sin närhet, eller ska man banda en jazztrummis som lirar sooooft så krävs ju olika sorters mickar, som tar upp olika/låter olika..

jag menar bara att pad är sjukt bra att ha om man vill banda en metalkagge tex. som kan komma up i volymer runt 120dB.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, jag har inte fattat skillnaden än. På jam, där jag kollade in micken sa han att det är till för att ta bort bakgrundsljud, och mera minska mikrofonens omfång i rummet. Så att det blir lika högt om du sjunger 15 cm ifrån utan pad som när du sjunger med pad bara att paden tar bort t.ex ett svagt brum från en förstärkare iett hörn 2-3 meter bort. Har jag fattat rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, jag har inte fattat skillnaden än. På jam, där jag kollade in micken sa han att det är till för att ta bort bakgrundsljud, och mera minska mikrofonens omfång i rummet. Så att det blir lika högt om du sjunger 15 cm ifrån utan pad som när du sjunger med pad bara att paden tar bort t.ex ett svagt brum från en förstärkare iett hörn 2-3 meter bort. Har jag fattat rätt?

Det som händer är att signalen ut från micen dämpas. Inget annat. Micen tar fortfarande upp precis lika mycket, men skickar ut allting lite svagare om man använder Pad.

Minska upptagningen kan man göra genom att belasta micen hårdare genom att ändra inimpedansen på preampen (om en sådan funktion finns - och beroende på om micen har transformatorutgång eller inte...), men pad gör inget sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kostar den? och är det värt att köpa en B3 bara för att få karaktärsbytena?

1150:- är det nya listpriset, men listpriser är ju ofta förhandlingsbara till viss del... 😛

Om B3 är värd de extra pengarna, kan nog bara du själv svara på. Har du användning för annat än cardioid, så är det värt pengarna. Om du bara kommer att använda cardioid (som de flesta gör), så är det inte värt pengarna, eftersom det ju är samma mikrofon förutom att B3 har dubbla membran för att kunna ge de andra upptagningskarakteristikerna också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, jag har inte fattat skillnaden än. På jam, där jag kollade in micken sa han att det är till för att ta bort bakgrundsljud, och mera minska mikrofonens omfång i rummet. Så att det blir lika högt om du sjunger 15 cm ifrån utan pad som när du sjunger med pad bara att paden tar bort t.ex ett svagt brum från en förstärkare iett hörn 2-3 meter bort. Har jag fattat rätt?

Ja vad ska man säga?

Undrar om dom hört talas om "Internutbildning" på det där företaget? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör det nån skillnad om jag kör med fantom-matningen i mixer eller kör micken genom en extern preamp och sen in i mixern. kan säga att jag tänker verkligen inte lägga mer än 1000 spänn på en preamp för tillfället, och om jag skall köpa en preamp för det priset så skall det vara stor skillnad på ljudet och inte bara lite bättre än mixer-alternativet.

Va tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

VTB-1 (om det är en sådan du tänker på) bör ge dig markant bättre ljud än vilken budgetmixer som helst - men du ska INTE koppla preampens utgång till en ingång på mixern - utan den ska kopplas direkt till en lineingång på ljudkortet!

Tänker du på någon preamp som är billigare än den, så kan du lika gärna köra genom ett billigt mixerbord.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

En liten avstickare:

Gör det någon skillnad ljudkvalitémässigt att använda HPfilter på mikrofonen jämfört med att skära motsvarande i datorn efter inspelning?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
En liten avstickare:

Gör det någon skillnad ljudkvalitémässigt att använda HPfilter på mikrofonen jämfört med att skära motsvarande i datorn efter inspelning?

Ja. Basen tar en del av dynamikområdet. Filterar du analogt så kan du utnytja dina AD lite

bättre. Skillnaden är inte så stor. Sedan är HP-filteret i din dator förmodligen mycket bättre

än det i micken, tex kan den ha symetriskt impulssvar, det har aldrig riktig analog elektronik.

Vilket som är bäst är kanske inte riktigt lika lätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...