Lindahl Postat 1 december 2006 Postat 1 december 2006 Köpte ett firewirekort för nÄgra mÄnader sen i form av ett Mackie Onyx 400F. Jag har kopplat det sÄ att alla ljud i datorn gÄr genom det och sedan ut i högtalarna. Problemet Àr att ljudkortet ibland slutar fungera och att man fÄr starta om det för att det ska funka igen. Kan man rÄda bot pÄ detta?
Lindahl Postat 1 december 2006 TrÄdstartare Postat 1 december 2006 Jag bör Àven nÀmna att detta hÀnder nÀr man inte anvÀnt ljudkortet pÄ ett tag.
ViktorDenStore Postat 1 december 2006 Postat 1 december 2006 Har samma problem med mitt M-Audio Firewire Audiophile-kort. đł .Viktor
Lindahl Postat 2 december 2006 TrĂ„dstartare Postat 2 december 2006 Ăr det ingen som vet vad som Ă€r fel? Det börjar bli grymt enerverande att behöva starta om ljudkortet...
IDF Postat 2 december 2006 Postat 2 december 2006 Har du FW-kortet i datorn pÄ en PCI-plats? isf vad Àr det för mÀrke pÄ FW-kortet?
Lindahl Postat 2 december 2006 TrÄdstartare Postat 2 december 2006 Har du FW-kortet i datorn pÄ en PCI-plats?isf vad Àr det för mÀrke pÄ FW-kortet? Ja, det sitter pÄ en PCI-plats. Det Àr det PCI-FW-kortet som följer med DellŽs stationÀra om man sÄ önskar.
hegobald Postat 2 december 2006 Postat 2 december 2006 Tror inte att detta Ă€r ett problem som har med ljudkortet att göra utan snarare med just FW-grĂ€nsnittet via datorn/opertivesystemet.. Problemet kan uppstĂ„ om en extern FW-enhet Ă€r avlsagen vid nĂ€sta uppstart.. Datorn struntar i det hela helt enklet (samma problem med vissa USB enheter faktiskt).. Regeln Ă€r vĂ€l att du ska ha ljudkortet pĂ„slaget före du startar datorn.. Det brukar lösa mycket.. đ
Lindahl Postat 3 december 2006 TrĂ„dstartare Postat 3 december 2006 Tror inte att detta Ă€r ett problem som har med ljudkortet att göra utan snarare med just FW-grĂ€nsnittet via datorn/opertivesystemet.. Problemet kan uppstĂ„ om en extern FW-enhet Ă€r avlsagen vid nĂ€sta uppstart.. Datorn struntar i det hela helt enklet (samma problem med vissa USB enheter faktiskt).. Regeln Ă€r vĂ€l att du ska ha ljudkortet pĂ„slaget före du startar datorn.. Det brukar lösa mycket.. đ Tack sĂ„ mkt för tipset! Ska testa detta.
thrinithan (oregistrerad) Postat 3 december 2006 Postat 3 december 2006 Regeln Ă€r vĂ€l att du ska ha ljudkortet pĂ„slaget före du startar datorn.. Det brukar lösa mycket.. đź hmm.. jag har liksom fĂ„tt för mig att man alltid ska slĂ„ igĂ„ng datorn först och sen ocksĂ„ slĂ„ av datorn först. Att det pĂ„ nĂ„tt sĂ€tt ska vara skadligt för ljudkortet att vara igĂ„ng vid pĂ„slagning och avslagning av dator. Precis som med högtalare... slĂ„ alltid pĂ„ högtalarna efter ljudkortet... eller Ă€r detta bara en myt?
kajan Postat 3 december 2006 Postat 3 december 2006 Regeln Ă€r vĂ€l att du ska ha ljudkortet pĂ„slaget före du startar datorn.. Det brukar lösa mycket.. đź hmm.. jag har liksom fĂ„tt för mig att man alltid ska slĂ„ igĂ„ng datorn först och sen ocksĂ„ slĂ„ av datorn först. Att det pĂ„ nĂ„tt sĂ€tt ska vara skadligt för ljudkortet att vara igĂ„ng vid pĂ„slagning och avslagning av dator. Precis som med högtalare... slĂ„ alltid pĂ„ högtalarna efter ljudkortet... eller Ă€r detta bara en myt? Det Ă€r snarare en missuppfattning skulle jag tro. Det kommer ju frĂ„n att man alltid slĂ„r pĂ„ ljudenhet/mixerbord innan man slĂ„r pĂ„ stegen för att inte sabba högtalare.
Lindahl Postat 3 december 2006 TrÄdstartare Postat 3 december 2006 Nu har jag testat teorin om att slÄ pÄ ljudkortet innan man slÄr pÄ datorn, och det funkade inte. Fan, det Àr precis som att ljudkortet gÄr i vilolÀge sÄ fort det inte anvÀnds.
Lindahl Postat 4 december 2006 TrÄdstartare Postat 4 december 2006 Nu har det löst sig. Jag ÄterstÀllde hela systempartitionen. Gick rÀtt smÀrtfritt faktiskt.
ViktorDenStore Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 Fan. Jag dĂ„? Jag har startat om 10 miljoner gĂ„nger och jag har fortfarande samma problem. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.