Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Köpte ett firewirekort för nÄgra mÄnader sen i form av ett Mackie Onyx 400F. Jag har kopplat det sÄ att alla ljud i datorn gÄr genom det och sedan ut i högtalarna. Problemet Àr att ljudkortet ibland slutar fungera och att man fÄr starta om det för att det ska funka igen. Kan man rÄda bot pÄ detta?

Annons
Postat

Har du FW-kortet i datorn pÄ en PCI-plats?

isf vad Àr det för mÀrke pÄ FW-kortet?

Postat
Har du FW-kortet i datorn pÄ en PCI-plats?

isf vad Àr det för mÀrke pÄ FW-kortet?

Ja, det sitter pÄ en PCI-plats. Det Àr det PCI-FW-kortet som följer med DellŽs stationÀra om man sÄ önskar.

Postat

Tror inte att detta Ă€r ett problem som har med ljudkortet att göra utan snarare med just FW-grĂ€nsnittet via datorn/opertivesystemet.. Problemet kan uppstĂ„ om en extern FW-enhet Ă€r avlsagen vid nĂ€sta uppstart.. Datorn struntar i det hela helt enklet (samma problem med vissa USB enheter faktiskt).. Regeln Ă€r vĂ€l att du ska ha ljudkortet pĂ„slaget före du startar datorn.. Det brukar lösa mycket.. 😄

Postat
Tror inte att detta Ă€r ett problem som har med ljudkortet att göra utan snarare med just FW-grĂ€nsnittet via datorn/opertivesystemet.. Problemet kan uppstĂ„ om en extern FW-enhet Ă€r avlsagen vid nĂ€sta uppstart.. Datorn struntar i det hela helt enklet (samma problem med vissa USB enheter faktiskt).. Regeln Ă€r vĂ€l att du ska ha ljudkortet pĂ„slaget före du startar datorn.. Det brukar lösa mycket.. 🙂

Tack sÄ mkt för tipset! Ska testa detta.

thrinithan (oregistrerad)
Postat
Regeln Ă€r vĂ€l att du ska ha ljudkortet pĂ„slaget före du startar datorn.. Det brukar lösa mycket.. 😼

hmm.. jag har liksom fÄtt för mig att man alltid ska slÄ igÄng datorn först och sen ocksÄ slÄ av datorn först. Att det pÄ nÄtt sÀtt ska vara skadligt för ljudkortet att vara igÄng vid pÄslagning och avslagning av dator. Precis som med högtalare... slÄ alltid pÄ högtalarna efter ljudkortet...

eller Àr detta bara en myt?

Postat
Regeln Ă€r vĂ€l att du ska ha ljudkortet pĂ„slaget före du startar datorn.. Det brukar lösa mycket..  😼

hmm.. jag har liksom fÄtt för mig att man alltid ska slÄ igÄng datorn först och sen ocksÄ slÄ av datorn först. Att det pÄ nÄtt sÀtt ska vara skadligt för ljudkortet att vara igÄng vid pÄslagning och avslagning av dator. Precis som med högtalare... slÄ alltid pÄ högtalarna efter ljudkortet...

eller Àr detta bara en myt?

Det Àr snarare en missuppfattning skulle jag tro. Det kommer ju frÄn att man alltid slÄr pÄ ljudenhet/mixerbord innan man slÄr pÄ stegen för att inte sabba högtalare.

Postat

Nu har jag testat teorin om att slÄ pÄ ljudkortet innan man slÄr pÄ datorn, och det funkade inte. Fan, det Àr precis som att ljudkortet gÄr i vilolÀge sÄ fort det inte anvÀnds.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.