Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Tjabba! Har ändrat lite i tråden här. Jag står och väger mellan Line6 UX2 och ett EMU 0404.USB. Det lutar mot ett Line6 UX2, men jag har hört gott om EMU 0404.USB's preamps. Är dessa preamps bättre än Line6 UX2???

Vad har ni att säga??

tack på förhand / adama

Edited by adama
Annons
Posted (edited)
Lägg på 200 kr och köp ett Line6 Toneport UX2, mycket bra för priset.

Då är nog Inspire mer bang för degen.

Sorry...tänkte inte på att det skulle vara USB.

Edited by Zyan
Posted

okej. tack för svaren. ifall man skulle jämföra EMU 0404 inkl. preampen mot t.ex. audiophile 2496 (interna kortet) + en Studio Projects VT-B1 preamp.

Vilket ska man satsa på?? / adama

Posted

Till kortet 0404 USB så får man med en hel del programvara. Med Audiophile 2496 får man knappt med något alls.

Fördelen med Audiophile 2496 är att det är en gammal beprövad konstruktion med stabila drivrutiner.

VTB1 är väl en monohistoria så det medför vissa begränsningar. 0404 USB kan spela in två mikrofoner samtidigt eller en mikrofon och en elgitarr om man nu vill det.

0404 USB brusar nog mindre än den andra setupen. Fördelen med VTB1 är att man kan få rörvärme på inspelningen men å andra sidan finns det skaplig mjukvara som kan fixa det i efterhand. Har man inte en bra mikrofon så har man nog ingen större glädje av en VTB1.

0404 USB har en hörlursutgång som enligt specarna verkar ganska bra.

Vad som är bäst beror på vad som prioriteras och vilken kringutrustning som används.

Posted
Vad sägs om ett Lexicon Lambda?

Lambda

Kostar typ 1700:- på Thomann och aningen mer på Börsen...

jag vet inte 😮 Ser bra ut på papperet.

Har du själv testat det? Vad tycker du om det? Kan du jämföra med andra ljudkort som nämnts här i tråden? tack / adama

Posted

Jag tycker att Emu 0404 usb verkar bättre än Lexicon Lambda. Det har usb 2.0 och digitala in/ut mm samt fler medföljande program. Dessutom separat strömförsörjning om man inte arbetar vid datorn om man behöver bra preamps eller lyssning. Jag söker också efter ett bra interface för max 2000 och tycker att Emu 0404 verkar bäst av de jag hittills har tittat på och det fick också ett bra testbetyg.

Posted

okej, tack för alla svaren. Det verkar luta mot ett EMU 0404.

Men förutom fördelarna man ser på pappret? Låter dom olika bra ljudkorten?

Lite brus med EMU0404 nämnde någon, men övrigt? Finns det nåt mer att tillägga? / adama

Posted

Lite brus med EMU0404 nämnde någon, men övrigt? Finns det nåt mer att tillägga? / adama

Line6 UX2 säger jag åter igen.

Posted (edited)

En sak till som e bra med UX2:an, spelar du gitarr? bas? Bara så du vet så får du ett bra gäng gitarr/basförstärkar simuleringar med den medförjande programvaran, Gear box, från POD XT bas/gitarr versionerna. Dem låter snorbra. Dessutom lite dynamiks och preamp-simuleringar som också låter mycket bra. Och något man inte får glömma är att UX2:an är ruskigt snygg. 😛 Snacka om att kreativiten kommer att flöda när man tittar på den. 🙂

Edited by Joelstromgren
Posted

Håller med att Line6 UX2 är ett mycket bra alternativ runt 2000kr. Jag har själv en Pod-xt och skulle aldrig klara mig utan den.

Posted

det är svårt som fan. Det är helt 50/50. Men som jag frågade. Hur är skillnaden på ljudet? Finns det någon nämnvärd skillnad, eller ska jag endast glo på papperet/priset? / adama

Posted (edited)

Om du tänker lina gitarr och bas och inte vill lägga pengar på en Pod-XT så skulle jag fundera på en UX2. Pod-xt är otroligt bra om man inte kan störa grannarna med en uppmickad förstärkare och går även utmärkt att spela live med om man vill, utan dator.

Att ha Pod-xt och ett separat ljudkort som t.ex Emu 0404 usb tycker jag verkar bäst men som mest prisvärda paketlösning för sång och line så är UX2 svårslagen. Det beror på hur ditt behov ser ut.

Edited by Magpie
  • 2 weeks later...
Posted

vill få upp tråden igen, fast med lite annat ämne. Hoppas nån kan hjälpa till. ciao / adama