spaceman Postat 30 juli 2004 Postat 30 juli 2004 Nu börjar det nĂ€rma sig för dom som vill fĂ„ uppmĂ€rksamhet genom den svenska schlagerfestivalen 2005... đ Jag Ă€r ingen schlagerfreak, men andra kanske tycker det kan vara en kul grej att prova... đ http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3973
hammagrella Postat 30 juli 2004 Postat 30 juli 2004 (redigerat) Hmm, ja. Det gĂ€ller vĂ€l dĂ„ att först skriva en bra lĂ„t och sen nĂ€stan viktigare, att signera den med ett bra namn, typ Pling G:son eller nĂ„t annars Ă€r det vĂ€l ingen risk att man kommer med. Lika konstigt varje Ă„r att av flera tusen bidrag sĂ„ Ă€r det alltid med 4-5 stycken av samma lĂ„tskrivare som kommer med till tv-finalerna. SĂ€kert för att dom Ă€r sĂ„ skickliga..... đ Redigerat 30 juli 2004 av hammagrella
VacUm Postat 30 juli 2004 Postat 30 juli 2004 đ HĂ€lften Ă€r specialinbjudna (om det inte Ă€r fler), hĂ€lften vĂ€ljs ut av en jury.
MusicGene Postat 30 juli 2004 Postat 30 juli 2004 (redigerat) hÀlften Àr inte specialinbjudna och man fÄr inte skriva upphovsman/kvinna eller nÄgot annat som kan antyda vem man Àr pÄ matrialet. Skivbolag har dock en grÀddfil eller vad det nu heter. EDIT: Har skrivit bidrag i fyra Är men aldrig kommit med. Kanske inte sÄ konstigt eftersom mina lÄtar lÄter som default Casio-demon? Redigerat 30 juli 2004 av MusicGene
VacUm Postat 30 juli 2004 Postat 30 juli 2004 hÀlften Àr inte specialinbjudna och man fÄr inte skriva upphovsman/kvinna eller nÄgot annat som kan antyda vem man Àr pÄ matrialet. Skivbolag har dock en grÀddfil eller vad det nu heter. EDIT: Har skrivit bidrag i fyra Är men aldrig kommit med. Kanske inte sÄ konstigt eftersom mina lÄtar lÄter som default Casio-demon? Jaja, kalla det vad du vill, men det Àr ju ingen slump att Pling och kompani Àr med varje Är (och det har inte med att göra att dom skriver sÄ fantastiskt bra lÄtar heller).
Claes Holmerup Postat 30 juli 2004 Postat 30 juli 2004 hĂ€lften Ă€r inte specialinbjudna och man fĂ„r inte skriva upphovsman/kvinna eller nĂ„got annat som kan antyda vem man Ă€r pĂ„ matrialet. Skivbolag har dock en grĂ€ddfil eller vad det nu heter. EDIT: Har skrivit bidrag i fyra Ă„r men aldrig kommit med. Kanske inte sĂ„ konstigt eftersom mina lĂ„tar lĂ„ter som default Casio-demon? Ett problem Ă€r vĂ€l ocksĂ„ - enligt vad jag har hört frĂ„n en kĂ€lla som har varit med hos Bert đ - att SVT inte alls granskar bidragen med nĂ„gon egen jury, utan det Ă€r mest spel för galleriet. Bidragen skickas ut till förlagen, som förvĂ€ntas lyssna och vĂ€lja ut - men sjĂ€lvklart sĂ„ skickar förlagen sina egna lĂ„tskrivares bidrag och tittar inte ens pĂ„ högen frĂ„n SVT förrĂ€n möjligen om deras egna lĂ„tskrivare inte har kommit med tillrĂ€ckligt mĂ„nga bra bidrag. Att komma med som privatperson Ă€r alltsĂ„ i stort sett omöjligt om man inte har ett förlagskontrakt. Konkurrens pĂ„ lika villkor fĂ„r man nog leta efter pĂ„ helt andra hĂ„ll... đ
hammagrella Postat 30 juli 2004 Postat 30 juli 2004 Hmm, som man misstĂ€nkte alltsĂ„. Just dĂ€rför Ă€r det ju nĂ€stan patetiskt att man fortfarande uppmanar vanliga mĂ€nniskor att skicka in lĂ„tar till festivalen. PS: Det hĂ€r innebĂ€r att den dĂ€r Gardell-filmen "Livet e en schlager" alltsĂ„ Ă€r PĂ HITTAD!!?? đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.