Jump to content
Annons

betala svart?


Polpotkin

Recommended Posts

Tjoho!

Tänkte höra om nån kan konfirmera det här...

Är det olagligt att betala svart? Låt säga att jag betalar studiotid i en studio där man inte betalar skatt. Är det mitt ansvar att kolla upp ifall det finns f-skattesedel, och att det jag betalar för faktiskt bokförs?

Eller har jag fått det här om bakfoten?

Kan jag på nåt sätt åka dit på att ha betalat en "svart" studio?

Jag drar en liknelse med våra kära ministrar som har betalat för svart städhjälp, det är väl olagligt va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Tjoho!

Tänkte höra om nån kan konfirmera det här...

Är det olagligt att betala svart? Låt säga att jag betalar studiotid i en studio där man inte betalar skatt. Är det mitt ansvar att kolla upp ifall det finns f-skattesedel, och att det jag betalar för faktiskt bokförs?

Eller har jag fått det här om bakfoten?

Kan jag på nåt sätt åka dit på att ha betalat en "svart" studio?

Jag drar en liknelse med våra kära ministrar som har betalat för svart städhjälp, det är väl olagligt va?

Får du ett ordentligt specifierat kvitto så är det inga problem.

Borg fick knappast något kvitto..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu gäller inte det här en studio i mitt fall, bara drog den liknelsen eftersom det garanterat är många som har varit i den situationen av dom som hänger här...

Men nej, jag fick inget kvitto i mitt fall... Det va cash i näven och hej då

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu gäller inte det här en studio i mitt fall, bara drog den liknelsen eftersom det garanterat är många som har varit i den situationen av dom som hänger här...

Men nej, jag fick inget kvitto i mitt fall... Det va cash i näven och hej då

Då har det med mycket stor sannolikhet varit svart. Alla som är seriösa lämnar kvitto utan att tveka en sekund.

Du kan ju prova att ringa och säga att du glömde få kvittot och att du behöver ha det - så får du se vad de svarar... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du betalar till någon som har F-skatt (vilket en studio med all sannolik har), så är det deras huvudvärk att betala skatt och allt annat.

Det är när du betalar till någon som har A-skatt som det blir din huvudvärk.

Hur vet man då om det är A eller F-skatt det handlar om?

Privatpersoner har oftast A-skatt, men kan även ha F-skatt (kallas så enskilld firma). De måste då upplysa om detta. Har de inte upplyst, antas det vara A-skatt.

Företag har alltid F-skatt. Dock kan företag ha fått sin F-skatt indragen, men fortsätta använda den. Kolla med Skatteverket om du är osäker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ingen har gett ett tillfredställande svar än...

Är det olagligt att jag betalar kontanter till en privatperson som har utfört ett jobb åt mej?

Inga kvitton, inget företag...

Jag kommer inte ihåg var gränsen går, men över en viss summa måste både du och han ta upp det i deklarationen. Jag har för mig att det finns gränser för både engångsbelopp och totalt belopp på ett år till samma person. Enklast är nog att maila till skatteverket och fråga, så får du helt säkra svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om jag kapar tråden nu, men hur är det med begagnathandel mellan privatpersoner då?

Det är lugnt som har jag förstått det.. Det handlar väl om att staten ska ha in moms, och på en begagnad vara är momsen redan betald en gång. Men när man "framställer" en vara/tjänst så ska det väl generera moms, som i sånna här fall inte kommer fram.. Eller har jag fel, nån?

Claes: Jag tror det kan va upp till tusen spänn, har för mej jag snappade upp det på en föreläsning i företagsekonomi

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om jag kapar tråden nu, men hur är det med begagnathandel mellan privatpersoner då?

Det är inga problem, eftersom varorna redan är skattade.

Problemet uppstår när någon utför tjänster mot betalning.

Ett annat problem är om någon tillverkar prylar och säljer dem utan att redovisa moms. Eftersom pris till konsument alltid måste uppges inkl moms, så är det däremot egentligen inget problem för köparen, utan bara för säljaren - men för att vara säker på att allting går rätt till, så kan man förstås begära kvitto om man inte får det utan att fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det olagligt att jag betalar kontanter till en privatperson som har utfört ett jobb åt mej?

Inga kvitton, inget företag...

Kort svar : Ja.

I praktiken måste du anställa personen du anlitar, med allt vad det innebär, om det ska vara lagligt. Dock finns det beloppsgränser som redan påpekats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar väl om att staten ska ha in moms, och på en begagnad vara är momsen redan betald en gång. Men när man "framställer" en vara/tjänst så ska det väl generera moms, som i sånna här fall inte kommer fram..

Prylar som redan är momsade ska inte momsas en gång till.

Och när det gäller begagnade prylar så är dessa köpta med skattade pengar och ska således inte skattas en gång till. Säljer man prylarna med vinst, ska man betala skatt på vinsten (händer troligen ytterst sällan att man säljer privat begagnade prylar med vinst...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt med lite klarhet i den saken.

Det där med att gå med vinst när man säljer begagnat måste ju ändå vara ganska vanligt; det beror ju på hur du definierar begagnat. Skillnaden mellan begagnad pryl och antikvitet kan ju ibland vara ganska liten. Jag tänker inte minst på fantasipriserna som råder för begagnade vintageprylar av alla dess slag, nu för tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt med lite klarhet i den saken.

Det där med att gå med vinst när man säljer begagnat måste ju ändå vara ganska vanligt; det beror ju på hur du definierar begagnat. Skillnaden mellan begagnad pryl och antikvitet kan ju ibland vara ganska liten. Jag tänker inte minst på fantasipriserna som råder för begagnade vintageprylar av alla dess slag, nu för tiden.

En kapitalvinst, på något som har ökat i värde ska beskattas. En tavla ska beskattas på det sättet, gäller säkert även instrument.

Säg en Fender Jazzbas från sjuttiotalet, ska beskattas om en privatperson säljer den med vinst. Det ska deklareras som inkomst av kapital. 30% på förtjänsten ska staten ha (och då tar man inte hänsyn till inflation), men svårt att tro att privatpersoner gör detta i sin deklaration.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...