Jump to content
Annons

Komplett instrument-samling


Multirobot

Recommended Posts

Hej!

Jag har varit och horat utanför musikbranchen ett par år men hade nu tänkt att återvända på allvar och införskaffa lite bra ljud. Problemet är bara att det finns så mycket att jag inte vet var jag ska börja.

Jag kommer att hålla på med ganska bred produktion inkl. dataspelsmusik vilket ju i princip kan vara vad som helst.

Jag tänker mig som så här:

A) En typ av soft-workstation som innehåller allt, el i varje fall det mesta

😎 En dedikerad plug för akustiska pianon (får iofs gärna innehålla elpianon också)

C) Ett eller ett par ljudbibliotek för akustiska trummor

D) Ett eller ett par bibliotek för icke-akustiska trummor

E) Ett symfonisk orkester bibliotek

F) Något typ av etno-bibliotek (som innehåller sköna arabiska flöjter mm)

Av ovanstående har jag sett följande som verkar intressant:

A) Plugsound Pro (prisvärt), EW Colossus (Fett stort). Vet dock inte hur de låter.

😎 NI Akoustik Piano (Har läst diskussionen om AP vs Ivory samt lyssnat, men tycker att 16GB verkar lite mer behändigt än 41GB)

E) EW el Garritan

F) EW RA (Ganska dyrt men verkar innehålla det mesta)

Med många ljudbibliotek blir det ju också intressant vilken/vilka samplers de kan köras i.

Vad säger ni som har näsan i blöt?

mvh :: multirobot

Citat från emusic's sida ang Colossus:

"STORMDRONE

(3 Gb mörka atmorsförer med morphing)"

Redigerat av Multirobot
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Testa Yamahas Motif ES, finns i fyra format:

61 tagnenter (ES6)

76 tagnenter (ES7)

88 vägdapianotagnenter (ES8)

och rack,

Jobbar med ES7 och 8 dagligen! Underbara grund ljud och workstation möjligheter, sen är det värd att spana in studioconnections i samarbete med yamaha eller om det är yamaha egna, även mLan är underbart!

www.yamaha.se

www.motifator.com

www.mlancentral.com

www.studioconnections.org

Det är väl det jag kan bidra med... sen finns det såklart korg och roland...

Men dom har jag 0 koll på. Är själv helt frälst på mina synthar och hittar allt man behöver i standard ljuden sen finns det möjligheter att uppgradera dom hur mycket som helst!

Det går såklart att adda mig på msn om du vill veta mer

/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan fins ju en hel del smör och bröd syntar som innehåller det mesta av det mesta. T e x Hypersonic 2 om du tänkte köra Cubase? Eller vilket system rör det sig om? Hypersonic har de flesta grundljuden blås stråkar etniskt trummor basar gitarer orkesterljud m.m samt hela GM- registret och låter faktiskt ganska bra för pengarna.

Med de flesta stora samplers följer också stora samplingsbibliotek. Native instruments Kontakt 2 t e x innehåller grundljud för ganska mycket.

http://www.native-instruments.com/index.php?id=kontakt_us

När det gäller trummor så beror det på hur mycket hårddisk du vill lägga och hur mycket du kan om programmering. är du helt nybörjare så är den mycket gott renomerade Toontracks Ezdrummer ett säkert kort. Har du större krav så kolla in DFH (drumktit from hell, också från Toontrack) eller BFD från Fxpansion. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

A) Plugsound Pro (prisvärt), EW Colossus (Fett stort). Vet dock inte hur de låter.

🙁 NI Akoustik Piano (Har läst diskussionen om AP vs Ivory samt lyssnat, men tycker att 16GB verkar lite mer behändigt än 41GB)

E) EW el Garritan

F) EW RA (Ganska dyrt men verkar innehålla det mesta)

Hej!

A) Colossus är bra men ändå inte då ljuden inte är särskilt spelbara, synthljuden är heller inte bra, så bra grund-ljud som är kasst programmerade!

SonikSynth är bättre programmerad men har sämre grundljud! Många ljud låter dock riktigt bra ändå!

En som slår alla mjukvaru-workstations på fingrarna utan att anstränga sig är enligt mig Korg X50, som är mjukvara och hårdvara...

... samtidigt och med suveränt spelbara ljud - kostar 7500 kr inkl frakt ifrån Tyskland, Sköna tangenter!

NI Akoustik Piano är riktigt bra, bland det bästa!

Jag gillar faktiskt Steinberg The Grand 2 bäst! Den låter inte bäst när man bara spelar men i låtar så funkar den bättre!

Garritan låter helt värdelöst! EW Silver är mycket bättre... och billigare!

Tycker inte att dom dyra är särskilt mycket bättre och ingen är faktiskt bra på stråkar! Mattor funkar ju alltid men har aldrig hört någon,

oavsett pris, som är bra på solo-cello/fiol! Tipsa gärna mig!

EW RA har jag inte testat! N.I. Ethno World 3 har jag testat i en musikaffär, den lät bra!

Angående sampler verkar Kontakt var ny akai-standard men annars så kvittar det enligt vad jag testat!

GigaStudio räknas väl som bäst men finns väl fortfarande inte som VSTi/AUi??

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tycker också du skall kolla på Reason.

Gå in på http://www.propellerheads.se och spana in hur Reason Pianos designats.

eller Reason Drumkits.

Ljudbiblioteket är stort.

Och på http://www.reasonstation.net/ finns ännu fler patchar.

Och som om inte detta räckte så finns:

http://www.combinatorhq.com/

Enkelt men samtidigt otroligt flexibelt verktyg.

Reason, har trummaskiner, samplers, effekter och synthar i mycket bra klass.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Jag använder Reason redan för skisser och en del beats/loopar/synth-grejer men det håller inte riktigt för att bära upp den bredd av produktion jag inriktar mig på, både vad gäller editering och ljudkvalitét.

Hypersonic har jag också testat men jag vill ha något värre.

Har lyssnat lite på demos till Kontakt 2 och det låter klart intressant, men jag vill gärna vara säker innan jag slår till så fler synpunkter är välkomna. Colossus och Kontakt 2 ligger ju på ung samma pris men Colossus innehåller 32GB ljud mot Kontakts 15.. hmm.

Ang. DFH så blir jag lite förvirrad av alla olika versioner som finns att köpa samt att de verkar hänga ihop med olika samplers i olika bibliotek.

Jag använder Cubase för övrigt och tänkte skaffa Cubase 4 så snart det blivit lite stabilare.

Redigerat av Multirobot
Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat lite på demos till Kontakt 2 och det låter klart intressant, men jag vill gärna vara säker innan jag slår till så fler synpunkter är välkomna. Colossus och Kontakt 2 ligger ju på ung samma pris men Colossus innehåller 32GB ljud mot Kontakts 15.. hmm.

Efter ett halvårs använding kan jag definitivt rekommendera Kontakt 2. Bra ljudbanker, okej, men det riktiga lyftet kom när jag köpte instruktionsvideon och fick bättre koll på hanteringen och möjligheterna. Då kunde jag börja arbeta bättre med ljuden mer effektivt.

En nackdel med Kontakt 2 är att alla jäkla VST-kanaler dyker upp i Cubase så man måste släcka de man inte vill se. En klar miss, men överkomligt. I den senare uppdateringen kan man begränsa kanalerna till förutbestämt antal.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Tack för alla svar!

Jag använder Reason redan för skisser och en del beats/loopar/synth-grejer men det håller inte riktigt för att bära upp den bredd av produktion jag inriktar mig på, både vad gäller editering och ljudkvalitét.

Hypersonic har jag också testat men jag vill ha något värre.

Har lyssnat lite på demos till Kontakt 2 och det låter klart intressant, men jag vill gärna vara säker innan jag slår till så fler synpunkter är välkomna. Colossus och Kontakt 2 ligger ju på ung samma pris men Colossus innehåller 32GB ljud mot Kontakts 15.. hmm.

Ang. DFH så blir jag lite förvirrad av alla olika versioner som finns att köpa samt att de verkar hänga ihop med olika samplers i olika bibliotek.

Jag använder Cubase för övrigt och tänkte skaffa Cubase 4 så snart det blivit lite stabilare.

Vilken version av Reason kör du?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Vilken version av Reason kör du?

2.5

Då förstår jag din kommentar.

Uppgradera till 3.0.

Combinatorn är värd guld.

Den gör att Reason blir som en "preset" synth med effekter i patcharna på ett mer lätt kontrollerat sätt. Värt varenda spänn och du kommer att ha många nya spännande presets att lyssna på. Tro mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min kommentar hade varit densamma även om jag hade haft 3:an tyvärr... el 4:an el 5:an.

Det går inte att jämföra att jobba i Reason mot att ha ett fullskaligt musikproduktionsprogram såsom Logic el. Cubase. Behöver inte ta diskussionen längre än så.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

OK, jag hör vad du säger angående Reason.

Då tycker jag Kontakt.

Samplers är det mest kraftfulla om man skall ha ett stort bibliotek med alla möjliga instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. DFH så blir jag lite förvirrad av alla olika versioner som finns att köpa samt att de verkar hänga ihop med olika samplers i olika bibliotek.

Jag använder Cubase för övrigt och tänkte skaffa Cubase 4 så snart det blivit lite stabilare.

Flogging a dead horse som det gamla punkbandet uttryckte det. Nej det är klart blir det en succe så gör man väl mer av samma sort.

Dfh Superior är väl den mest fullmatyade versionen. Kommer väl en tvåa snart. DFH är lite tyngre trummor, så det beror på vilken sorts sound du letar efter. Vill du ha mer allround så tycker jag att BFD är mer mångsidig.

Scarbee har också gjort trummor. De har ett enda kit som är multisamplat på alla tänkbara sätt. Låter mycket bra, men det är bara ett kit så att säga. Sedan är det upp till dina kunskaper att få det att låta hårt, mjukt eller vad du nu vill.

http://www.scarbee.com/products/sid/index.php

och köp hos Claes här på forumet 😳

http://www.holmerup.biz/samplingar.html

Som sagt var så tycker jag att du skall tänka mycket på hur mycket tid du vill lägga på att programmera trummor. Är du verkligen intresserad så blir det mycket bättre med ett stort bibliotek typ ovan nämnda. Är du mest ute efter att få det att snabbt låta bra så testa ezdrummer.

Förresten så finns det pluggar för mer filmiska trumljud också. Stormdrum brukar nämnas för de där mer bombastiska och svulstiga arrangemangen.

http://www.soundsonline.com/product.php?productid=EW-162

Det är nog svårt att hitta en enda universalplugg. Dé där riktigt stora biblioteken innehåller för visso en hel del användbart, men sedan är det alltid någon typ av samplingar eller instrument som man inte gillar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog svårt att hitta en enda universalplugg. Dé där riktigt stora biblioteken innehåller för visso en hel del användbart, men sedan är det alltid någon typ av samplingar eller instrument som man inte gillar.  🙂

Precis. Det var därför jag tänkte mig ett smör & bröd paket som innehåller så mkt bra som möjligt, och sedan fylla på med bra dedikerade bibliotek.

Ang trummor så är jag trummis själv och van programmerare så jag vill gärna ha något som är ordentligt multisamplat om man kan säga så. Alltså att det finns många olika samplingar för olika velocitys. Olika trumset är nog att föredra också. Men det kanske uppnås genom att ha två mindre bibliotek istället för ett stort?

Jag trodde att DFH hade gått från att vara tyngre trummor till att bli mer standard, men det kanske inte stämmer?

Hur är det med Battery? Vad levereras det med för ljud och/eller vad kan man köpa till?

Tack återigen för all hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog svårt att hitta en enda universalplugg. Dé där riktigt stora biblioteken innehåller för visso en hel del användbart, men sedan är det alltid någon typ av samplingar eller instrument som man inte gillar.  😎

Precis. Det var därför jag tänkte mig ett smör & bröd paket som innehåller så mkt bra som möjligt, och sedan fylla på med bra dedikerade bibliotek.

Ang trummor så är jag trummis själv och van programmerare så jag vill gärna ha något som är ordentligt multisamplat om man kan säga så. Alltså att det finns många olika samplingar för olika velocitys. Olika trumset är nog att föredra också. Men det kanske uppnås genom att ha två mindre bibliotek istället för ett stort?

Jag trodde att DFH hade gått från att vara tyngre trummor till att bli mer standard, men det kanske inte stämmer?

Hur är det med Battery? Vad levereras det med för ljud och/eller vad kan man köpa till?

Tack återigen för all hjälp.

Battery är ju en utmärkt plugg att styra med. Det ingår ett ganska stort bibliotek, men jag måste säga att jag inte är helnöjd med kvalitén på de kit som finns där.

Man har enligt min mening satsat mer på kvantitet än kvalitet, vilket faktiskt märks på ljuden. Då låter ezdrummer mycket bättre.

Det finns ju ett par olika bibliotek att köpa till t e x Studio kits. Låter bra som popset, men de är helt torra och har inget överhäng, vilket gör att de aldrig låter riktiga trummor. Native instruments egna elektriska trummor, synthetic drums är desto roligare, men då är vi inne i elektronika och ambient/konst musik genren och det var väl inte dit du ville.

Battery är ju nästan ett standardformat och du kan ju importera de flesta format dit också så det är en användbar plugg. Jag använder den mest till slask och till att göra enkla trumgrunder med. + att du kan använda den som singelshotsampler för att göra effekter osv osv. Det som oftast sätter gränsne är ju pengarna, men jag har inte ångrat att jag ändå har battery i repertoaren.

Om huruvida DFH är mer standardtrummor vet jag inte. Det kanske finns folk som inte håller med mig, men jag tycker fortfarande att de låter rock och ganska mycket rock.

Är du trummis så kommer du säkert förr eller senare vilja ha ett midikit. Jag har ett Roland td3 och det är kalrt att det automatiskt gör att det låter mer riktigt om det mesta. Även om batterytrummseten. 😉

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

För att citera mig själv:

C) Ett eller ett par ljudbibliotek för akustiska trummor

D) Ett eller ett par bibliotek för icke-akustiska trummor

Så jo jag vill ha bådadera. Ska kolla in synthetic drums.

Har testar MIDI-kit också (V-drums) men det är inte såpass bra att det motiverar pris och platsen de kräver i lägenheten för min del. Har en SPD-s som jag kan avnända för att kunna trigga lite MIDI med stockar ifall så behövs.

Faktum är att jag tror att jag nog kommer jobba mer med programmerade trummor, dvs icke-akustiska än tvärtom.

Redigerat av Multirobot
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...