Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Tänkte köpa en TC E Konnekt 24D. Ingen verkar ha en sådan, eller i varje fall vilja prata om sin, på forumet så jag kan väl ge några synpunkter när jag har hunnit testa den lite.

Hursomhelst, frågan är nu bara var jag ska köpa den ifrån. Det verkar inte vara så stor skillnad i pris att köpa utanför Sverige som från Tyskland. Köper jag från playback-europe.com, som verkar billigast, så får jag den för 509€ totalt, ca: 4600 kr.

Det går att få den för 5000 kr i Sverige. Ni som har erfarenhet, är det krångligt med garanti osv om någonting händer? Jag kan nog tänka mig att lägga 400 kr extra för att slippa allt tjaffs om saker och ting går sönder.

Om någon har något som kan påverka mitt beslut, både positivt och negativt, om att köpa kortet får ni gärna skriva det!

Annons
Posted

Jag ger inga synpunkter på ljudkortet. Men jag kan säga så här om var jag tycker du ska köpa det:

Jag har inga problem att handla på Thomann eller någon annan tysk handlare när det är rejält billigare, jag är inte sån idealist att jag bara slänger pengarna i sjön. Thomann är också enligt min erfarenhet bra att ha att göra med och kan ofta få fram prylarna snabbare till dig än vad svenska butiker kan om den svenska butiken inte har prylen i lager, en del av generalagenterna i Sverige är inte alltid speciellt snabba tyvärr.

Däremot så handlar jag INTE hos Thomann i alla de fall som min lokala butik kan få fram prylarna någorlunda snabbt till någorlunda liknande priser. 400 extra som i ditt fall vid den prisnivån tycker möjligen jag kan gå, men mycket längre än så sträcker sig inte min idealitet. Det går också ofta att få bra priser lokalt, det är faktiskt bättre för den lokala butiken att tjäna litet mindre på en affär än att inte få sälja alls!

Vad jag får för att jag betalar någon hundring mera? Jo, jag får en butik på nära håll som ger mig service, lånar ut prylar om något går sönder hos mig, låter mig testa instrument, mikrofoner, effekter etc hemma i lugn och ro och är trevliga i största allmänhet. Om alla handlade allt i Tyskland skulle vi snart inte kunna testa ett instrument, mikrofon eller vad det nu kan vara på hemmaplan. Och så tror jag inte att vi vill ha det.

Jag skulle alltså gynna din lokala butik och handla ljudkortet där.

Guest thrinithan
Posted

Jag håller med Violiner till fullo! Kan du få grejjerna i Sverige på samma tid och för ungefär samma peng så är det inget att tveka om. Nu råkar det vara så att 70% av gångerna är Thomann så pass mycket billigare och snabbare att man inte ens behöver fundera på detta 😄

Ur politiskt synvinkel kan vi kalla det "att hålla pengarna inom landets gränser" 🙂

Posted

Samma här.

Två råd här i livet.

Var lojal mot din Musikhandlare

Var lojal mot din pizzabagare

Man tjänar på det, sålänge det är inom det "sunda förnuftets" ramar.