Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag har en lÄt som jag hÄller pÄ med.

Tjejen som sjunger lÄten och jag sjÀlv har kommit fram till att vi vill lÀgga sÄngen flera gÄnger och sedan pannorera ut dom olika spÄren Ät höger och vÀnster sÄ att man fÄr en "fetare" ljudbild.

Nu Àr min frÄga: Finns det nÄgon effekt som fixar jobbet Ät en utan att man behöver lÀgga sÄngen mer Àn en gÄng???? Det hade varit guld vÀrt och sparat mycket tid.

Tack pÄ förhand. TJ :rolleyes:

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Tar du identiska spÄr och panorerar dom, blir det varken bredare eller fetare. Du kan fasförskjuta eller tidsförskjuta dina spÄr för att fÄ en otrevlig och onaturlig stereobredd.

Jag rekommenderar ett vackert stereodelay ch lite rumseffekt, reverb, för att fĂ„ sĂ„ngen bra/bred. Är rösten tunn, sjunger ni tvĂ„ gĂ„nger. Är lĂ„ten bra, Ă€r det ju högst troligen vĂ€rt besvĂ€ret (5 minuter?), Ă€r lĂ„ten inte vĂ€rd att satsa en extra 5-minuter pĂ„, skippa den.

Postat

HAr anvÀnt Avox och visst, den gör sitt jobb. DÀremot lÄter det mycket mycket bÀttre om du dubbar om den pÄ riktigt.

du hittar demo pÄ avox hÀr.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Jag har testat AVOX men aldrig blivit nÄgon god kompis med den. Blir onaturligt tycker jag.

Postat
Jag har testat AVOX men aldrig blivit nÄgon god kompis med den. Blir onaturligt tycker jag.

beror ju lite pÄ vad man skall göra. Jag har gjort ett par radiospotar med den. Fotbollsklackspotar. Det funkade :rolleyes:

Postat (redigerat)
Nu Àr min frÄga: Finns det nÄgon effekt som fixar jobbet Ät en utan att man behöver lÀgga sÄngen mer Àn en gÄng???? Det hade varit guld vÀrt och sparat mycket tid.

Kopiera sÄngen till tvÄ nya spÄr.

SpÄr 1 panorerar du vÀnster och lÀgger pÄ ett delay pÄ ca 5 -15 ms

SpÄr 2 panorerar du höger och lÀgger pÄ ett delay pÄ ca 15-30 ms

Blanda in dom med originalet efter behov.

För att göra det lite mer naturtroget sÄ pitcha dom bÄda kopiorna lite.

Tex. 1:an upp 7 cent och 2:an ned 5 cent eller liknande.

Detta fungerar att " Bredda / Feta " till ljudet lite , men att spela in dubbar Àr onekligen det bÀsta alternativet om det skall bli bra.

Fungerar Àven pÄ gitarrer och annat som behöver lite stereo sjuts.

Redigerat av Piccazzo
  • 8 mĂ„nader senare...
Postat

finns ju ingen effekt i vÀrlden som slÄr en Àkta dubbning.

Varför inte sjunga in spÄret ett antal gÄnger och göra dubbarna pÄ riktigt istÀllet?

klipp klistra lite, men det Àr det fan vÀrt ;D

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.