Jump to content
Annons

Distpedal med 60-talssound


Doc Benway

Recommended Posts

jag undrar om nån kan tipsa om en hyfsat billig distpedal med ett 60-talsaktigt sound. De flesta distpedaler jag stött på låter aldelles för mycket neometal eller grunge eller bara allmänt uselt för att jag ska gilla dom så nu letar jag efter något med ett mer klassiskt sound. Idealet vore att få gitarren att låta som The Sonics men vad som helst som låter ordentligt distat men ändå klassiskt funkar.

Tacksam för all hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

Gör som Sonics och skär sönder högtalarkonen. Eller bara spela högt på en ren kanal på din stärkare. Maxa gain och sänk output.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör som Sonics och skär sönder högtalarkonen. Eller bara spela högt på en ren kanal på din stärkare. Maxa gain och sänk output.

även the kinks.. 😄

men enVox BIG BEN låter riktigt mysigt.. nära att jag köpte en sån, men fick tag på en schysst dator istället.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Är det inte lite Fuzz man ska använda ist för Dist?

Fuzz är ju bara ett annat namn för dist

Lustigt isf att jag har en förstärkare med både dist o fuzz, o att det låter olika.

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte lite Fuzz man ska använda ist för Dist?

Fuzz är ju bara ett annat namn för dist

Lustigt isf att jag har en förstärkare med både dist o fuzz, o att det låter olika.

😏

Alla distar låter väl olika.Fuzz är ju ändå en typ av Distortion.

Den gör ju samma sak med signalen,nämligen överstyr den.

Redigerat av auto mode
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

MrPhil: Om man ska ha fuzz eller dist beror ju på vilken sorts 60-talssound man vill ha, är man ute efter att låta som Hendrix så är ju fuzz det ända rätta. Men jag är mer ute efter ett ljud av typen Sonics, Kinks, Pretty Things.

maxmaxmax: Max gain och sänkt output är så jag kör nu och det funkar ju rätt bra men man vill ju allti ha mer och bättre 😉 Har tyvärr inte råd att testa att skära sönder min utrustning med tanke på hur opraktisk jag är så kommer jag antagligen bara sabba allt om jag försöker.

IDF: VoxBigBen låter säkert bra men när jag säger billig så menar jag betydligt billigare än 1600.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte lyssnat på Sonics så mycket men en Ibanes Tubescreamer framför en bra rörstärkare blir nog bra. Väldigt transparent pedal som lägger till lite extra kräm till en bra ren signal från exempelvis en Fenderstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte låta otrevlig, men 1600 spänn för 60talssound, om pedalen verkligen fixar det, är ju sjukt lite. Du kan såklart investera i en Vox AC30 eller nåt, den kommer du långt med, men då får du tyvärr lägga på en nolla efter pedalens prislapp.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kör med vox tonlab, har aldrig försökt få till Sonics ljud men du bör nog satsa på fender eller vox stärkare istället för marshall och lite dist hellre än för mycket.

pm:a mig om du vill göra nån låt tillsammans, jag är ju inne på samma grejer som dig. 😉

du kan ju höra lite hur vox tone laben låter om du klickar på länken nedan, till min stooges låt.

kolla musiokvideo länken, så hittar du bla pretty things också.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte låta otrevlig, men 1600 spänn för 60talssound, om pedalen verkligen fixar det, är ju sjukt lite. Du kan såklart investera i en Vox AC30 eller nåt, den kommer du långt med, men då får du tyvärr lägga på en nolla efter pedalens prislapp.

Måste slå ett slag för Laney VC-30. Grym Class-A stärkare med Vox AC-30 som förebild. 5995 kr.

Ett annat hett tips om det gäller inspelning är att koppla vilken sketdistpedal som helst rakt in i mixerbordet. Blir sådär lagom fult ljud a la Sly and the family stone.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte låta otrevlig, men 1600 spänn för 60talssound, om pedalen verkligen fixar det, är ju sjukt lite. Du kan såklart investera i en Vox AC30 eller nåt, den kommer du långt med, men då får du tyvärr lägga på en nolla efter pedalens prislapp.

Måste slå ett slag för Laney VC-30. Grym Class-A stärkare med Vox AC-30 som förebild. 5995 kr.

Ett annat hett tips om det gäller inspelning är att koppla vilken sketdistpedal som helst rakt in i mixerbordet. Blir sådär lagom fult ljud a la Sly and the family stone.

VC-30 låter riktigt najs!!!! sådär lagom skrikig i toppen, halvfyllig i melanregistret och halvdöd i basen.. 😉 så som det ska låta!! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Jag har faktiskt aldrig testat VC-30, men det får jag väl ta och göra nu! Finns det någon butik i Sthlm som har den inne på demo?

den bör finnas på 4Sound(fd. estrad)

den kedjan säljer iaf dom stärkarna.. låter gött. man kan få schyst jazzdist o sånt med den.. 😲

jag tänkte köpa en sån 30wattare, men gjorde inte det. vet ej varför.. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt aldrig testat VC-30, men det får jag väl ta och göra nu! Finns det någon butik i Sthlm som har den inne på demo?

den bör finnas på 4Sound(fd. estrad)

den kedjan säljer iaf dom stärkarna.. låter gött. man kan få schyst jazzdist o sånt med den.. 😉

jag tänkte köpa en sån 30wattare, men gjorde inte det. vet ej varför.. 😆

Har haft min sen 92-93 nånting. Toknöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt aldrig testat VC-30, men det får jag väl ta och göra nu! Finns det någon butik i Sthlm som har den inne på demo?

den bör finnas på 4Sound(fd. estrad)

den kedjan säljer iaf dom stärkarna.. låter gött. man kan få schyst jazzdist o sånt med den.. 😛

jag tänkte köpa en sån 30wattare, men gjorde inte det. vet ej varför.. 😆

Har haft min sen 92-93 nånting. Toknöjd.

ahh.. jag läste fel.. tänkte påpeka en bokstav på vox-modellen.. 😉

nevermind!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...